Kytkin murheita

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Moro vain kaikille saab harrastajille!
Ostin ng 900 talladega turbon jota oli jo vähän paranneltu ( Pesun toimesta)
3" putkisto ja hra Carlsonin stage3 päivitys sai kuitenkin kytkimen luistamaan erikoisella tavalla.
2000rpm kohdalla lipsahtaa pito, mutta kytkin kuitenkin alkaa pitämään isommilla kierroksilla. Tiedän että 200tkm ajettu vakiokytkin voi olla loppu, mutta uskallanko laittaa uuden vakio kytkimen vai onko viggenin versio ainoa järkevä/ kustannustehokas vaihtoehto?
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vääntöhuipun kohdallahan se kytkin tavallisesti luistaa, isoilla vaihteilla voi tulla melko matalilla kierroksilla kun ahdin herää hyvin. Viggen-paketti on satasen kalliimpi kuin orkkis joten ei kauhesti järkeä orkkista harkita viritetyssä autossa. Toki se on jäykempi, mutta en myöskään miettisi kahta kertaa vaihtaisinko hydraulikytkimen samalla, ei ole paha homma ja osat on parisataa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Siinä on käyttömukavuudessa vissi ero, meillä on kolkissa viggenin kytkin hydraulisena ja satkussa vaijerilla, kolkki on paljon helpompi ja kevyempi.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Make76 »

mulla viggen kytkin teki kyllä pohlkimesta kevyemmän og93:ssa
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Kiitos vastauksista. Myykö joku firma valmiin hydrauli sarjan, vai meneekö rommari hommaks?
kytkin sarja kannattanee hankkia pcs:n kautta, kunhan saan saabisti lehden ja jäsen numeron. Eikös sillä jäsenyydellä heru joku alennus varaosista?
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Laita 9-3 kytkinpaketti 900. Meidän ng900seen tehtiin moinen työ ,ostettiin 9-3 käytetty täydellinen kytkinpoljin järjestelmä purkaamolta vähän sitäpiti muokata että sen sai sopimaan reikien teko tulipeltiin oli hankalin homma .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ja osat maksaa auton hinnan :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Eli myös poljin menee vaihtoon, sylinterit ja letku hankittava. Jarrunestesäiliöstä saa nesteen siitä oksasta haaroitettua.
Mitenkä tuo työsylinteri / painelaakeri räpellys ilmataan ja pitääkö laatikko irroittaa että sen saa vaihdettua jos se menee rikki?
Poljintuntuma on kyllä aika onneton tuolla vaijerilla, muistuttaa kujettajaa lähinnnä kaukaisista Opel ajoista.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niin ja siis viggen asetelman levyneen voi siis tietty laittaa ilman sitä nestekytkintäkin, toimii ihan samallalailla vaijerillakin. :wink:

omassani en huomannut juurikaan jäykempää poljintuntumaa.

ja nestekykällä se tuntuma ei ainakaan parane! :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Uusilla vaijerikytkimen osilla ja vastikään rasvatulla kytkinakselilla tuntuma on lähes hydraulisen oloinen, itsekin ilmiöön yllättyneenä olne törmännyt.
En vaan tiedä kuinka pitkään se sitten toimii jouhevasti, ainakin viggenin paineasetelma rasittaa vaijerisysteemiä enemmän kuin vakiot.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Purkautuuko näistä kytkinakeli ulos samalla tavalla kuin Opeleissa? vai miten se hydraulinen työsylinteri vaihdetaan jos tarvii?
Taidan tyytyä siihen vaijeriin ja viggenin pakettiin. Suurin takertelu taitaa johtua näisssä
kytkinpolkimen "laakeroinnin" kulumisesta.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja ippe »

En tiedä Opelista, mutta Saabilla on työsylinteri ja painelaakeri ovat samaa palikkaa, hydraulikytkimen työsylinteri on siis sijoitettuna kytkinakselin ympärille ja turhia vivustoja ei ole.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ei saa purettua kuin Opelissa, loota lattialle jos tarvii työsylinteri vaihtaa. Saabin työsylinteri kestää hyvin käyttöä, yleensä jos työsylinterin joutuu vaihtamaan on myös kytkin aikalailla vaihtokuosissa...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Päädyin budjetti ratkaisuun..siis pelkkä uusi viggenin kytkin paketti on jo tulossa.
Korjaan sitten seuraavalla kerralla paremmaksi jos tarvii. Kiitos asiallisista kommenteista ja näkemyksistä :saab: foorumi tuntuu olevan melko aktiivinen :wink:
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
Samuli.k
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Su Marras 11, 2012 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin murheita

Viesti Kirjoittaja Samuli.k »

Georges27 kirjoitti:Siinä on käyttömukavuudessa vissi ero, meillä on kolkissa viggenin kytkin hydraulisena ja satkussa vaijerilla, kolkki on paljon helpompi ja kevyempi.
Paitsi että eikös 97/98 oo jo hydraulinen kykä? Itel ainaki allekirjotuksen talladegas hydraulinen ja orkkis.
Ng900 2.0t Talladega -98 Nappe Stage 1 Re85 + 3" Catback
Saabismi on sairautta, Turbo saabismi mieli sairautta
Autojen pesu & Puhdistus palvelut, Pinnoitteet ym. Yv! #5911
Vastaa Viestiin