2.0t koneen käyntiongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JiiK
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 23:06
Paikkakunta: Kuopio

2.0t koneen käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja JiiK »

Sulo Vileninä ostin 9-3:sen, vm. 2001 ja otsikon koneella. Ajokm 228 000. Hankintahinta oli sen verran halpa, että jos kone alkaa olla jo kypsä niin myyn kamppeen osina pois. Mielellään tuosta kuitenkin vielä auton tekisi. Kaikenlaista pientä laitettavaa tuossa koneessa on, joita siihen saan korjailtua. Pääongelma on kuitenkin seuraava:

- tyhjäkäynti epätasaista, ravistavaa. Pyörii kuitenkin siinä 1000 rpm paikkeilla, ei kuitenkaan sammuile
- kuuluu naputtava ääni (taitaa tosin tulla hydr. nostimista)
- paikallaan poljettaessa, hitaasti kaasua lisäten ravistelu loppuu ja kone käy siististi. Vetää kierrokset ihan nätisti ylös saakka
- ravistelu loppuu noin 1500-1800 rpm kohdilla
- kuormitettuna ravistus tuntuu jatkuvan läpi kierrosalueen
- hetkittäin vetää ykkösellä ja kakkosella normaalisti, hyvin lyhyen tovin, ehkä sekunnin. Saatan kuvitella, mutta hetken seisonnan jälkeen kun lähtee liikkeelle niin noita "valonpilkahduksia" on enemmän, eli hetkellisesti vetää ok
- jos yrittää laittaa vähänkin rivakammin kaasua, niin veto hyytyy. Sukkasillaan poljettaessa saa kierroksia "hivutettua" ylöspäin helpommin
- Check engine palaa heti startista lähtien

Veikkauksia? Kampiakselin asentoanturi? Kaasuläppä? Jokin mekaaninen vika, venttiili? Kone ei kylläkään savuta.

Autossa ei mitään virejä, ihan orggis paitsi by-passiksi vaihdettu jokin ihana kromattu malli. Ahtopuolen kaikki pikkuletkut uusittu.

Otan arvon raadilta mielellään veikkauksia vikakohteista, niin voi ruveta karsimaan yksitellen pois. Perjantaina päästään lukemaan vikakoodit, jolloin tietysti viisastuu enemmän. Toivottavasti saitte tuosta sepostuksesta jotain tolkkua.
9-3 TiDS Vector Sport Wagon M6 2008
Trunk Monkey
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 2.0t koneen käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tarkistapa että onko kaasuläppä limpussa?

Vikakoodien lukuki ois kova juttu niin ei tarvis iha tyhjäst lähtee speksaamaan ;)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0t koneen käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

PA pumppu, PA suodatin, tulpat, Di-kassu, ilmavuodot...Väitän että useampi vika.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JiiK
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0t koneen käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja JiiK »

Noista tulpat tsekattu - ovat ok
Di-kasetti kokeiltu mun 9-5:sen ehjällä - ei muutosta
Ilmavuodot ainakin kriittisimmistä paikoista tsekattu.

Pitänee huomenna tarkistaa kaasuläppä. Uusi pa-suodatinkin löytyy hyllystä, joten vaihtelen senkin. Varmaa on, että vikaa tai sen aiheuttajia voi olla useampia.
9-3 TiDS Vector Sport Wagon M6 2008
Trunk Monkey
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0t koneen käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

haha...mulla tekee t5 pata tota ihan samaa joka aamu, viinalla kun ajan :lol:

voisko se vaan olla niin väljä ettei oikeen enää taho puristus paineet pysyä pytyissä?

tai esim männän rengas tai renkaat jumissa / poikki?

vaikuttais siltä että kävis vajailla, ootko paikallistanu mikä pytty pätkii?

tollastahan biopowerit tekee kun softa on nollattu ja paat ekan kerran tulille ja adaptointi alkaa...käy aina ihan päin persettä. mut sulla vissiin ihan bensa softa ja bensaa tankissa?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin