Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Ongelma on se, että vaihdelaatikko ei asennu moottoriin. Ongelman syytä ihmettelen.

Molemmat osat on nyt siis asennuspukilla irrallaan. Vaihdelaatikko roikkuu liinojen varassa jolla yhdysakselin pitäisi mennä oikeassa linjassa mutta ei mene. Jokin kohta tökkää ja kun tila on senverran ahdas että silmällä ei näe jumivaa kohtaa.

Kyseessä on moottorin vaihto. Tyyppimerkit on tarkistettu mutta voiko olla niin, että ko. Laatikon Akselin paksuus eroaa Sport-malleissa niin että akseli olisi eri mittainen? Naaraspää on sen verran syvällä että mittauksesta tuli sitä-sun-tätä. Ohjeitten mukaan laatikon pitäisi liukua niin paikoilleen että kiinnitysmutterit saa sormin paikoilleen ja siitä räikällä loput.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisiko olla näinkin yksinkertaisesta asiasta kiinni: vaihteiston akselin spoorien pitää olla sopivassa asennossa, jotta sopivat kytkinlevyn reikään. Väliakselin spoorit pitää olla sopivassa asennossa, jotta sopivat vaihteiston reikään. Kohdistus onnistuu moottoria ja/tai vaihteistoa/vetoakselia pyörittämällä. Vai kokeilit tämän jo, mutta jätit kirjoittamatta?
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Kokeilin randomilla noin kymmenen asentoa. Otin vanhan moottorin takaisin ja kokeilin sinne. Meni laakista ja pakottamatta. Nyt taitaa olla tässä väärän kokoinen reikä -syndrooma. Asento on kyllä hyvä mutta ei mahdu. Ja kytkinlevyä katselemalla näyttää siltä että ovat eri laitteet. Nyt on neuvot tarpeen. Meneekö kytkimen irroittamiseksi?
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Onko väliakselin tukilaakerin kannake sama mikä edellisessä koneessa? Ainaki 2.0 pitkälohkossa tulee väliakseli vähän eri kohtaan automaatissa ja manuaalissa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Lampun kanssa sinne rakoon tiiraillessa näytti siltä että sinänsä mikään rungon tms kohta ei topannut vastaan mutta näytti siltä että väliakseli jäi jumittamaan. Pajalle takaisin. Jos tulee mitään mieleen niin laittakaa viestiä.
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Kytkinlevyn kohdistus oli pois paikoiltaan. Siksi otti kiinni akselin päähän. Siinä syy.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon asennus moottoriin -ongelma

Viesti Kirjoittaja 009baas »

:saab:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin