Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Hei kaikille.
Ostaa pyöräytin kyseisen kulkineen: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6633814
Jos linkki ei näy niin kyseessä 98 vuoden 9-3 SE coupe 2.0l vapari koneella (kyllä, ilman turboa). Merkkiliikkeen täydellinen huoltokirja, ajettu 134 000km.
Tarkoitus olisi laittaa tämä upea musta ratsu ansaitsemaansa kuntoon!
Tähän mennessä huomioita:
-Putki vuotaa
-Ravistaa ajossa, erityisesti 70-90km/h välillä
-Tyhjäkäynti seilaa välillä aavistuksen, uskon että johtuu putkesta??
-Bensapumppu pitää surinaa/sirinää kun tankin kohdilla möyrisin.
-Käsijarrua voisi kiristää
Korjaussuunnitelma:
-Putki: Kurkkasin auton alle ja väliputkesta vuotaa (haitarin kohdilta) sekä takapöntön laippa mätä.
Ajattelin vaihtaa kaikki osat katalysaattorin jälkeen. Marmoritiskin hinta osille n.700e
Kävin sitten Mekonomenilla ja heillä osat 345e. Kehtaako nämä hakea vai onko jotain yhtä tiettyä hyväksi havaittua korvikevalmistajaa? Mekonomen lupaa 3v takuun osilleen! Kokemuksia?
-Ravistus: Toivon että renkaitten tasapainotus vain pielessä ----> rengasliikkeeseen tasapainotukseen
-Tyhjäkäyntiongelmat: Tod.näk poistuu kun putken laittaa kuntoon ja paineet palaa.
-Bensapumppu: Pitää sirinää, mutta eikös sen ääntä kuulukin pitää? Mistä tietää että on vaihtokunnossa, vai leviääkö vain sitten yhtäkkiä? Koko pumppu+ämpäriyhdistelmä olisi nyt marmoritiskillä 299e
-Käsijarru: nyrkkipajalle? Ohjeet taitaa löytyä foorumiltakin? Onko hankala homma?
Itse käsittänyt että yleisiä vaihtoon meneviä osia olisi:
-Bensapumppu
-Kampiakselin asentoanturi
-Sytkäkasetti? (turbomallit?)
-Onko muita?
Mutta mitä mieltä te arvon Saabistit olette, mitkä ovat kriittisiä ja vähemmän kriittisiä huoltotoimenpiteitä kyseiseen kulkineeseen?
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon huolettomia kilometrejä. Olen ihan uusi saabien parissa joten kaikki neuvot ja niksit otetaan nöyränä vastaan.
Ps. Kyllä siinä joku ihme kuume tarttu ku saabia pääsi viimeinki kokeilee
Ostaa pyöräytin kyseisen kulkineen: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6633814
Jos linkki ei näy niin kyseessä 98 vuoden 9-3 SE coupe 2.0l vapari koneella (kyllä, ilman turboa). Merkkiliikkeen täydellinen huoltokirja, ajettu 134 000km.
Tarkoitus olisi laittaa tämä upea musta ratsu ansaitsemaansa kuntoon!
Tähän mennessä huomioita:
-Putki vuotaa
-Ravistaa ajossa, erityisesti 70-90km/h välillä
-Tyhjäkäynti seilaa välillä aavistuksen, uskon että johtuu putkesta??
-Bensapumppu pitää surinaa/sirinää kun tankin kohdilla möyrisin.
-Käsijarrua voisi kiristää
Korjaussuunnitelma:
-Putki: Kurkkasin auton alle ja väliputkesta vuotaa (haitarin kohdilta) sekä takapöntön laippa mätä.
Ajattelin vaihtaa kaikki osat katalysaattorin jälkeen. Marmoritiskin hinta osille n.700e
Kävin sitten Mekonomenilla ja heillä osat 345e. Kehtaako nämä hakea vai onko jotain yhtä tiettyä hyväksi havaittua korvikevalmistajaa? Mekonomen lupaa 3v takuun osilleen! Kokemuksia?
-Ravistus: Toivon että renkaitten tasapainotus vain pielessä ----> rengasliikkeeseen tasapainotukseen
-Tyhjäkäyntiongelmat: Tod.näk poistuu kun putken laittaa kuntoon ja paineet palaa.
-Bensapumppu: Pitää sirinää, mutta eikös sen ääntä kuulukin pitää? Mistä tietää että on vaihtokunnossa, vai leviääkö vain sitten yhtäkkiä? Koko pumppu+ämpäriyhdistelmä olisi nyt marmoritiskillä 299e
-Käsijarru: nyrkkipajalle? Ohjeet taitaa löytyä foorumiltakin? Onko hankala homma?
Itse käsittänyt että yleisiä vaihtoon meneviä osia olisi:
-Bensapumppu
-Kampiakselin asentoanturi
-Sytkäkasetti? (turbomallit?)
-Onko muita?
Mutta mitä mieltä te arvon Saabistit olette, mitkä ovat kriittisiä ja vähemmän kriittisiä huoltotoimenpiteitä kyseiseen kulkineeseen?
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon huolettomia kilometrejä. Olen ihan uusi saabien parissa joten kaikki neuvot ja niksit otetaan nöyränä vastaan.
Ps. Kyllä siinä joku ihme kuume tarttu ku saabia pääsi viimeinki kokeilee
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Kampiakselin hihnapyörän ruuvit lukitteella kiinni, ja eturenkaat tasapainoon. Ko. malli on aika herkkä renkaistaan. Se hihnapyörä pitää irrotta pulttipyssyllä, 6 kpl ruuveja on sisäpuolella. Hihnan yläkiristinrulla kannattanee vaihtaa, jos on alkuperäinen. Voi leikata vanhuuttaan kiinni, ja sulattaa koko hihnan mössöksi kaikkiin hihnapyöriin. Joku suosittelee vaihtaa sen aina hihnan vaihdon yhteydessä.
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Pakoputkea saa myös halvemmalla (eli n. 140e posteineen):
Vapari: http://www.ebay.com/itm/290707651833
Turbo: http://www.ebay.com/itm/300868611393
Itse tilasin tuolta omaan turbo-kolkkiin, on tosin vielä matkalla eli en pysty sen tarkemmin vielä kertomaan kokemuksia. Tarkoitus kuitenkin saumoihin ruikkia jotain pakoputkimaalia ennen asennusta, jotta kestäisi vähän paremmin.
Bensapumpun vaihto: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122172 (pumppu esim. Mekonomenista)
Täristys: renkaat, vetarin holkki?
Käsijarrun kiristys on helppo homma tehdä itsekin. Kannattaa myös laittaa ostoilmoitus foorumille EPC+WIS-paketista, auttaa kummasti pienissä ja isommissa rempoissa.
Vapari: http://www.ebay.com/itm/290707651833
Turbo: http://www.ebay.com/itm/300868611393
Itse tilasin tuolta omaan turbo-kolkkiin, on tosin vielä matkalla eli en pysty sen tarkemmin vielä kertomaan kokemuksia. Tarkoitus kuitenkin saumoihin ruikkia jotain pakoputkimaalia ennen asennusta, jotta kestäisi vähän paremmin.
Bensapumpun vaihto: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122172 (pumppu esim. Mekonomenista)
Täristys: renkaat, vetarin holkki?
Käsijarrun kiristys on helppo homma tehdä itsekin. Kannattaa myös laittaa ostoilmoitus foorumille EPC+WIS-paketista, auttaa kummasti pienissä ja isommissa rempoissa.
Viimeksi muokannut pamppu, Ti Syys 09, 2014 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Onnittelut tämän foorumin löytämisestä ennenkuin ostit esim. tuon putken ja bensapumpun. Yleisesti ottaen tämän hintaluokan auton kanssa puljatessa kannattaa tarkasti selvittää osien ostopaikka ja harkita myös käytettyjä osia, joita saa tosin metsästää usein vähän pidempään.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Ravistuksesta: oma kolkkini ravisti juurikin noissa nopeuksissa ja syynä oli alatukivarren ns. "iso pusla", joka tässä mallissa tahtoo mennä väljäksi. Vaihdoin viikonloppuna uudet puslat ja ravistukset ovat poissa. Oman maun mukaan tilalle joko alkuperäinen tai polyuretaani - itse päädyin jälkimmäiseen.
Saabiton Saabisti
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Joo ravistus voi johtua alatukivarresta, mulla sama ropleema oli..eihän ne ollutkaan kuin 15 vuotta vanhat. Mutta ravistus tuntui pahimmillaan 90 vauhdissa. Samalla vaihtaa poikittaistukivarren puslat.
Mutta on kyllä todella herkkä myös renkaitten tasapainotuksestakin, iteltä tippu paino(ja) talvinakeista ja hakkas niin pirusti jo 70 vauhissa, että kovempaa ei pystynyt ajaa rengasliikkeeseen
Mutta on kyllä todella herkkä myös renkaitten tasapainotuksestakin, iteltä tippu paino(ja) talvinakeista ja hakkas niin pirusti jo 70 vauhissa, että kovempaa ei pystynyt ajaa rengasliikkeeseen
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Ja bensapumpun jos vaihdat niin tankkiin vain aito Walbro (pumpussa stanssattuna logo), eli ei sitä halvinta mikä sattuu tarvikekaupasta käteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Pampulle
Joko on putket saapuneet, voisitko kertoa oliko laadultaan hyviä vai täyttä sutta?
Hieman epäilyttää laatu jos tulee ulkomailta asti putket 140e posteineen Suomeen.
Vai olenko vain tämän maan hinnoittelupoliitikan uhri joka tottunut maksamaan kaikesta ainakin +30%
Mekonomen edelleen houkuttaa: 3v takuu osilla ja hinta n.345e
Toki jos 140e saa vastaavaa laatua, ei kauan tarvi miettiä kumman ottaa!
Joko on putket saapuneet, voisitko kertoa oliko laadultaan hyviä vai täyttä sutta?
Hieman epäilyttää laatu jos tulee ulkomailta asti putket 140e posteineen Suomeen.
Vai olenko vain tämän maan hinnoittelupoliitikan uhri joka tottunut maksamaan kaikesta ainakin +30%
Mekonomen edelleen houkuttaa: 3v takuu osilla ja hinta n.345e
Toki jos 140e saa vastaavaa laatua, ei kauan tarvi miettiä kumman ottaa!
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
On saapunut, kaikki luvatut osat tuli n. viikossa tilauksessa ja tarvittavat kiinnikkeet oli mukana myös.
Alle ei ole vielä eksynyt, mutta alkusilmäyksellä en voi moittia. Jos pk-seudulla pyörit niin voi tulla kurkkaamaan.
Alle ei ole vielä eksynyt, mutta alkusilmäyksellä en voi moittia. Jos pk-seudulla pyörit niin voi tulla kurkkaamaan.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Lainataanpa topicia kun kerran sattuu aihe sopimaan omallekin kohdalle.
Laitoinpa tuommoisen 2001-vuotisen 2.0t-koneisen, 209tkm veivatun 9-3:sen ja esitän nyt pari kysymystä asiasta paremmin perillä olevalle väelle.
Kysymys 1:
Mitä huomioitavaa näissä on, imusihdin, huohottimen, bensapumpun ja sytkäkasetin lisäksi?
Kysymys 2:
Tämä kyseinen yksilö päästää rahisevaa/kolisevaa ääntä konehuoneesta, kun polkee reilummin kaasua, ääni alkaa jossain 2000-3000 kierroksen paikkeilla ja kuuluu tosiaan kun polkee reilummin kaasua. Osakaasulla pitää myös ääntä, mutta huomattavasti vaimeampana. En ole vielä sen tarkemmin tutkinut tai paikallistanut äänen lähdettä, mutta kyselen silti täältä, jos vaikka joku osaisi heittää arvausta, mistä ääni voisi lähteä.
Googlettelun perusteella mieleen tulee ilmastoinnin kompura, laturi tai apulaitehihan kiristin. Mielipiteitä?
Muuten vaikuttaa ihan asialliselta peliltä, voimaa ja varusteita on jonkin verran enemmän kuin edellisessä autossa (opel) ja muutenkin päällisin puolin ihan siistissä kunnossa. Pitänee jossain vaiheessa laittaa kuviakin tänne foorumille raadin arvioitavaksi.
Laitoinpa tuommoisen 2001-vuotisen 2.0t-koneisen, 209tkm veivatun 9-3:sen ja esitän nyt pari kysymystä asiasta paremmin perillä olevalle väelle.
Kysymys 1:
Mitä huomioitavaa näissä on, imusihdin, huohottimen, bensapumpun ja sytkäkasetin lisäksi?
Kysymys 2:
Tämä kyseinen yksilö päästää rahisevaa/kolisevaa ääntä konehuoneesta, kun polkee reilummin kaasua, ääni alkaa jossain 2000-3000 kierroksen paikkeilla ja kuuluu tosiaan kun polkee reilummin kaasua. Osakaasulla pitää myös ääntä, mutta huomattavasti vaimeampana. En ole vielä sen tarkemmin tutkinut tai paikallistanut äänen lähdettä, mutta kyselen silti täältä, jos vaikka joku osaisi heittää arvausta, mistä ääni voisi lähteä.
Googlettelun perusteella mieleen tulee ilmastoinnin kompura, laturi tai apulaitehihan kiristin. Mielipiteitä?
Muuten vaikuttaa ihan asialliselta peliltä, voimaa ja varusteita on jonkin verran enemmän kuin edellisessä autossa (opel) ja muutenkin päällisin puolin ihan siistissä kunnossa. Pitänee jossain vaiheessa laittaa kuviakin tänne foorumille raadin arvioitavaksi.
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Hihna irti hetkeksi ja kone käyntiin, häviääkö ääni? Myös jakopää voi ääntää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Uusi OG 9-3 omistaja kaipaa neuvoja.
Pitää tutkia asiaa, kunhan kiireltä ehtii ropailemaan. Samalla olisi muutakin ropailtavaa, huohotinpäivitystä ei ilmeisesti ole tehty ( ) tai sitten en osannut katsoa ja öljypohja sekä imusihti pitäisi puhdistaa etanolikonversiota varten.