Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Auto on vm. 2002 Turbo Jubilee, jolla ajettu n. 320 tkm.
Äkisti ilmaantui sellainen oire, että etenkin 3. vaihteella kiihdyttäessä, n. 80 km/h nopeudessa tuntuu todella voimakasta vapinaa keulassa. Pallonivelet on kohtuu uudet (vaihdettu molemmat parin vuoden sisällä) ja tukivarsiin on laitettu uretaanit. Ratissa ei tunnu eikä näy minkäänlaista värinää, vaikka vapina onkin kovaa. Voiko kulunut vetarin holkki aiheuttaa tällaisia oireita? Eikö ratissa pitäisi tuntua värinää, jos vetari vatkaa? Myös vaihtamiset ovat aika töksähtäviä, joten veikkaan moottorin tukikumien olevan finaalissa. Voisiko keulan vapina johtua huonoista tukikumeista?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä oli vetonivelen malja kulunut kuopalle ja aiheutti samanlaiset oireet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Eikö tuo kulunut malja tosiaan aiheuta ratissa tuntuvaa värinää? Aiheuttiko vaiva myös sinulla noita nytkähtäviä vaihtamisia?
Mikä olisi hyvä tapa todeta, mikä nivelistä on viallinen? En ainakaan itse osaa värinästä päätellä, miltä puolelta autoa se on peräisin. Tuntuuko maljan kuluminen, kun pyörää pyörittää keula ilmassa? Näkyykö esim nytkähdyksinä tms.?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa nyt ainakin ekaks kokeilla kuinka paljon se vetarin sisäpää heiluu ylös alas kun sen pystyy mitään purkamatta tekemään. Ei muistaakseni ihan kauheesti täristänyt rattii mutta vedossa tärinä tuntu selkeesti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lahti411 kirjoitti:Aiheuttiko vaiva myös sinulla noita nytkähtäviä vaihtamisia?
Onko sulla myös automaatti? Itselläni oireisiin ei kuulunut mitään erikoista vaihtotilanteissa. Automaatissa ei ole noita holkkiongelmia, joten sen vian osasin silloin heti rajata pois.

Mulla meni samoihin aikoihin oikeasta etupyörästä laakeri ja se vetonivel. Luulin aluksi että vika oli vain vetonivelessä kun oireet oli jyrisevä pyörimisnopeuden mukaan kuuluva ääni oikealta edestä, ja vedätystilanteissa koko auton keulan tärinä. Ratissa kyllä taisi tuntua myös tärinää, mutta muistikuvat on vahvemmat siitä että koko keula tärisi. Mitä enemmän käytti tehoa, sitä enemmän tärisi, eli moottorijarrutuksella ei tärissyt ollenkaan ja pienellä kuormalla tasaisella ajaessa ei myöskään. Pahin tilanne oli maantiellä ylämäkeen raskas peräkärry perässä, eli silloin kun vetariin kohdistui eniten vääntöä.

Itse kohdistin vian oikeaan pyörään tosiaan äänen perusteella (joka tulikin sitten laakerista). Varmistin asian vielä siten, että nostin vuorotellen etupyörät ilmaan, kone käyntiin ja vaihde silmään ja ääni paljasti viallisen puolen. Tärinää ei näin saanut oikein aikaiseksi, koska kuormaa ei tällöin vetoakseliin kohdistu. Käsin roplatessa en huomannut mitään välyksiä, eli ilman tuota laakerivikaa olisi voinut olla vaikea vian puolta paljastaa.

En vaihtanut vetaria itse, vaan se hoidettiin korjaamolla, joten en osaa paljoa enempää neuvoa.

Haulla löytyy varmaan lisää ja asiantuntevampia kertomuksia. Esim. hakusana malja toiminee hyvin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja cawener »

Itsellä oli og9-3 yhdestä vetarin maljan puolen laakereista lähtenyt neulat käveleen, jolloin laakerin kehä liikkui vapaasti tapin ympärillä. Aiheutti voimakasta "vemputusta" kiihdyttäessä ja tuntui että sen puolen pyörä työntyi ulospäin.
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulla on manuaalilaatikko. Ehkä tässä on kyseessä parin asian yhdistelmä: kuluneet tukikumit ovat ehkä päästäneet moottorin asennon kääntymää ja aiheuttavat tuota nykivää vaihtamista sekä vetonivelen vatkaamista, kun nivel ei enää ole siinä asennossa, johon se on kilometrien saatossa "asettunut".
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Holkkiremppa tuli juuri tehtyä. Holkin vaihtoon päädyin, koska malja heilui aika reippaasti aukossaan. Ehkä aavistuksen pehmeni vapina, mutta on se edelleen aika voimakasta. Varmaan on sitten seuraavaksi vaihdettava se malja (saako mistään pelkkää maljaa?) tai koko akseli (mistä näitäkään saa?).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Nyt on vaihdettu vetaripaketti kuskin puolelle ja vapinat jatkuu. Vetari maljoineen oli kylläkin käytetty, mutta malja tuntui todella napakalta eikä ollut kulunut montulle sormin tai silmin havaittavasti. Itseasiassa vanha vetari näytti aivan samalta, joten aika hyvää laatua ovat!
Seuraavaksi taidan vaihtaa ainakin vaihteiston kupeessa olevan moottorinkannakkeen. Huomasin joskus aikaisemmin, että kyseisessä kannakkeessa on joku kovamuovinen kylkipala ja se ainakin on täysin irti kumiosasta.
Onkohan tuon tukikiumin vaihto millainen projekti? Missä muualla noita moottorin tukia on? Yksi on ilmeisesti moottorin ja rintapellin välissä, apurunkoon kiinnitettynä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Josu »

Jospa se väljä malja tai tripodi onkin siellä hanttimiehen puolella. Itsellä aikoinaan oli juuri siellä kun suojakumi oli päässyt aukeamaan. Alkoi aika yllättäen ajossa.
Ehkä kannattaa investoida toinenkin satanen vetariin.
Saabisti vuodesta-76
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja stara »

ääni josun mukaan hanttimiehen puolen tarkasteluille.
Mulla oli 2000 automaatissa pari neulaa lähtenyt hantin puoleisesta yhdestä tripodilaakerista karkuun , en kyllä ymmärrä mitenkä vain 2 ??. kuitenkin rauhoittui tripodien kunnostamisen jälkeen, pienestä on kii.
kyllä pätevä ammattilainen varmana noi nivelien/ laakerien/ holkkien väljyydet pystyy diagnosoimaan ihan näppipelillä/ mittakellolla jne ilman purkamisia.
valitettavasti vaan iso osa ei oo päteviä... :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Tuolta edukkaasti uusia vetareita
http://www.jandrcvjoints.co.uk/driveshafts-23/
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Laitetaan nyt tähänkin vastaus, jos joku haulla tämän keskustelupätkän löytää.
Eli keulan tutinat häipyivä raidetangon päiden vaihdolla. Helppo ja halpa korjaus, vaikka hyvähän se oli tuo vetarin holkkikin vaihtaa. Muut korjaustoimet olivat tässä tapauksessa turhia.

EDIT: Nyt vähän pidemmän lenkin jälkeen vapina palasi. Eli vielä on remppaa edessä...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Lahti411 kirjoitti:Laitetaan nyt tähänkin vastaus, jos joku haulla tämän keskustelupätkän löytää.
Eli keulan tutinat häipyivä raidetangon päiden vaihdolla. Helppo ja halpa korjaus, vaikka hyvähän se oli tuo vetarin holkkikin vaihtaa. Muut korjaustoimet olivat tässä tapauksessa turhia.

EDIT: Nyt vähän pidemmän lenkin jälkeen vapina palasi. Eli vielä on remppaa edessä...
Löytyikö vikaa vai lähtikö auto vaihtoon?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Keula "vatkaa" kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Auto meni vaihtoon. En jaksanut enää tuon kanssa taistella. Eikä tainnut kukaan muukaan, kun kiertopalkintohan siitä autosta tuli ja on nyt jo myynnissä osina...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin