9-3 Turbon tehot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

KeijoAnnikki kirjoitti: Hieno pirssi vaikkakin tietämättä yli meikäläisen budjetin (katselen vuosimallista 2001 alaspäin hintaluokassa 15 t euroa)
Kyllä tolla mun pirssillä jää hinta karvan alle 20 tonnin ( tosin ei lähelläkään 15 tonnia ) ja siihen on sirrettävissä oleva rahoituskin valmiina. Noin niinkun offtopiccina todettakoon , jos joku muukin on haluamassa tollasta :lol: Edullisesti mä sen myyn, sitten kun myyn.... eiku jonoon vaan
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kaide kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti: Hieno pirssi vaikkakin tietämättä yli meikäläisen budjetin (katselen vuosimallista 2001 alaspäin hintaluokassa 15 t euroa)
Kyllä tolla mun pirssillä jää hinta karvan alle 20 tonnin ( tosin ei lähelläkään 15 tonnia ) ja siihen on sirrettävissä oleva rahoituskin valmiina. Noin niinkun offtopiccina todettakoon , jos joku muukin on haluamassa tollasta :lol: Edullisesti mä sen myyn, sitten kun myyn.... eiku jonoon vaan
Siitä saa joku varmasti hyvän pelin, mutta on yli mun hintaluokan. Auto kun on niin pirun huono sijotus. Tuli se taas todistettua kun myin juuri vajaat 1.5 vuotta vanhan VW Touranin TDI:n. Siinä ajassa auto halpeni kummasti. Tämä vaimon työsuhdeauto vapaalla käyttöedulla ilmestyy pihaan viikon päästä (uusi farmari VW Golf). Etsiskelen rauhassa sopivaa peliä ja yhden priva viestin olenkin jo tästä asiasta saanut.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Osta multa 3-ovinen perheauto; 900 aero -96 :wink: Kyllä mukulat sinne taakse pääsee kuten minäkin aikanaan kuupan takapenkille :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

93t sport kirjoitti:Hinnat speedpartsin sivulta:

T5 - 1790SEK
T7 - 330SEK

Niin ja jos meinaa jättää mankkuvenan pois ja viritellä jotain "perinteisiä" kikkoja niin kannattaa jättää varmaan koko homma tekemättä sillä ei näissä jutuissa mennä joka paikassa siitä mistä aita on matalin - tulee kalliiksi.

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ohjeita.htm
Aattelin sittenkin laittaa samalla tuon magneettiventtiilin, lähinnä katsastusta silmälläpitäen. Onko auton puolella jotain liitintä valmiina tuohon magneettiventtiilin sähköliittimeen?
Kuvittelen tuon "orkkisventtiilin" herättävän vähemmän huomiota kuin jonkin 10€ arvoisen pneumatiikkaventtiilin.
Ahtopainemittari tuli kuitenkin jo kytkettyä ja ahtaa huimat 0,35 bar. Voihan vapari! Onko käsitystä paljonko ahtaa Stage 1 jälkeen. Auto on LPT 154hv/ T5.
Huomaamattomin konsti paineen nostoon olis tietty painekellon tangon säätäminen tai lisäjousen asennus. Onko moisesta kokemuksia?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

anzzi kirjoitti: Huomaamattomin konsti paineen nostoon olis tietty painekellon tangon säätäminen tai lisäjousen asennus. Onko moisesta kokemuksia?
...ja seurauksena sitten peruspaineet ihan päin seiniä...jne.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Speedpartsin sivulta löytyy mankkuvenan asennusohje:
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf
Kyllä sieltä lukkopellin alta löytyy piuha mankkuvenalle.

Eski
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tuumer kirjoitti:154 hv on matalapaine ja 185 hv "täys"paineturbo, mutta näiden välillä ei käsittääkseni ole muuta eroa kuin moottorinohjaus eli lastu. Niin ja tuossa T5 matalapaineturbossa ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa ahtoja, joten sellainen pitää sinne hankkia jos aikoo lastuttaa.
Siis Saabin omia turbo moottoreita on 113 kw (154 hv) ja 134 kw (185 hv). Mikäs tämä 2.0 litrainen turbo 110 kw olikaan ? (150 hv ?) Maptun:n sivut antaisi viitettä, että 2000 vuonna on ollut sekä 110 kw että 113 kw moottoreita ja siitä etennpäin 110 kw:ta. Niitä näyttää olevan hyvin kaupan ja Länsi-Suomalainen autokauppias lähes äkämystyi kun aloin 110 kw:ta Opelin moottoriksi kutsumaan. Mistäköhän sellainen on päähän tarttunut ? :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja peinu »

tevisu kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Saab 9-3 vm 1998-1999 joko 154 hv tai 185 hv ja vuodesta 2000 alkaen vain 154 hv. Viggenit, Aerot jne erikoismallit on sitten erikseen.
2000 on viimeinen vuosimalli, jossa T5 ja 154 hp matalapaineturbossa.
2001 mallista alkaen (T7) matalapaineturbon teho 150hv. Mallia on rekisteröity jo vuoden 2000 puolella.
Yllä vastaus alla olevaan:
KeijoAnnikki kirjoitti:Siis Saabin omia turbo moottoreita on 113 kw (154 hv) ja 134 kw (185 hv). Mikäs tämä 2.0 litrainen turbo 110 kw olikaan ? (150 hv ?) Maptun:n sivut antaisi viitettä, että 2000 vuonna on ollut sekä 110 kw että 113 kw moottoreita ja siitä etennpäin 110 kw:ta. Niitä näyttää olevan hyvin kaupan ja Länsi-Suomalainen autokauppias lähes äkämystyi kun aloin 110 kw:ta Opelin moottoriksi kutsumaan. Mistäköhän sellainen on päähän tarttunut ? icon_rolleyes.gif

Luetaan niitä vastauksia niin ei tartte montaa kertaa kysyä :)

Eli moottorinohjausjärjestelmä (ja siinä sivussa muuta pikkusälää) vaihtui vuonna 2000 Trionic5 -> Trionic7.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kiitoksia - olen näköjään lukihäiriöinen tai valikoivasti lukeva. Hyvä tieto, sillä tämä tuo mun ostopuuhiin lukuisasti lisää vaihtoehtoja. Vai että Opelin tekniikka 110 kw:ssa. :oops:
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Opelixin tekniikkaa on mun käsittääkseni vasta sport sedanin koneissa. Ja niitäkin Saabin insinöörit ovat aika paljon modifioineet.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

lannoite kirjoitti:Opelixin tekniikkaa on mun käsittääkseni vasta sport sedanin koneissa. Ja niitäkin Saabin insinöörit ovat aika paljon modifioineet.
Jostain tuolta se on tullut mun päähän. No nyt on oikeaa tietoa. Tässä on vielä kysymys Maptunin sarjasta yleensä. Kysyin stage 3:n boxsista ja sen asennuksesta maahantuojalta ja vastaukset on tässä:

-Lähetämme sinulle uudelleen ohjelmoidun ohjailaitteen ja palutuksena vanha
-Magneettiventtiilin pystyy asentamaan itse, mutta ohjainlaiteen asennus vaatii korjaamo käyntiä

Miksi ohjainlaite on asennettava korjaamolla ja suostuuko merkkikorjaamo tuohon touhuun ?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

lannoite kirjoitti:Opelixin tekniikkaa on mun käsittääkseni vasta sport sedanin koneissa. Ja niitäkin Saabin insinöörit ovat aika paljon modifioineet.
OFFTOPICCIA:


Niin... Kun puhutaan uusista Opeleista ( Turbo ) niin mainostetaan että niissä on Saabin kone ja kun puhutaan Saabeista niin kirotaan kun niissä on Opelin kone. Fakta on että molemmissa on GM.n moottori. Esim. 9-3 SS 2.0t mallissa ja Opel Vectra 2.0T.ssä on täsmälleen sama kone , vain pieni ero löytyy elektoniikan ohjelmoinnista. Njoh, tulihan tänään ajettua tollasella Turbo Vectralla... Aivan ka-ma-la .. no, se on sitten juttu erikseen....
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

KeijoAnnikki kirjoitti:
-Lähetämme sinulle uudelleen ohjelmoidun ohjailaitteen ja palutuksena vanha
-Magneettiventtiilin pystyy asentamaan itse, mutta ohjainlaiteen asennus vaatii korjaamo käyntiä

Miksi ohjainlaite on asennettava korjaamolla ja suostuuko merkkikorjaamo tuohon touhuun ?
Vaatii korjaamokäynnin siltä varalta että ajonesto jää lukkoon, siis toisin sanoen viri ECUn koodit eivät täsmää orkkis boksi kanssa. Kyllä ne merkkikorjaamossa tuon tekee, miksipä ei tekisi kun siitä voi veloittaa rahaa...
#1730
500whp.net member
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Vigge kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
-Lähetämme sinulle uudelleen ohjelmoidun ohjailaitteen ja palutuksena vanha
-Magneettiventtiilin pystyy asentamaan itse, mutta ohjainlaiteen asennus vaatii korjaamo käyntiä

Miksi ohjainlaite on asennettava korjaamolla ja suostuuko merkkikorjaamo tuohon touhuun ?
Vaatii korjaamokäynnin siltä varalta että ajonesto jää lukkoon, siis toisin sanoen viri ECUn koodit eivät täsmää orkkis boksi kanssa. Kyllä ne merkkikorjaamossa tuon tekee, miksipä ei tekisi kun siitä voi veloittaa rahaa...
Kiitos!
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Lisää kysymyksiä. :roll:

Ostettuani abaut kuukausi sitten 9-3 SE 154 hv:n vm-99, niin voin todeta että pitkälle on pompannut ko peli vanhoista 99/900 ajoista. Kerrassaan hieno laite. Tämän jälkeen on Maptun/Speedparts stage 1 osastot on koluttu näiltä foorumeilta ja mielipiteitä on luettu. Maptun taitaa olla suuren yleisön suosikki ja Speedparts on saanut kritiikkiä toimitusajoista, mutta onko esim Speedpartsin softassa havaittu varsinaisia ongelmia viime aikoina ?

Myös toisenlaista juttua mietiskelen ja siksi tiedustelenkin, mistä löydän oman autoni ruiskun tyypin ? Toinen kysymys: mikä olikaan tämän matalapaineturbon merkki ja tyyppi ja eroaako se 185 hv:en turbosta mitenkään.
Vastaa Viestiin