9-3:n parkki/takavalopiiri oikosulussa
9-3:n parkki/takavalopiiri oikosulussa
Moi,
Osaako joku arvailla, missä kohtaa olisi potentiaalisia vikapaikkoja.
Oireet: Oikea takavalo ja oikea etuparkki pimeänä, sulake palanut.
Uusi sulake paloi heti, sulakkeen lähtöpuolelta mitattuna oikosulku maihin.
Tähän mennessä olen selvittänyt että vika ei ole peräkärrin liitännässä,
eikä myöskään ohjaamosta etuparkille menevässä piirissä. Eikä takavalossa itsessään.
Jäljelle jää vain sulakkeelta takavalolle menevä johto liitoksineen
sekä matkan varrella oleva TWICE-purkki, jossa tapahtuu takavaloille
menevien virtojen vertailu.
Seuraavaksi on tarkoitus ottaa penkki irti ja mitata onko vika ennen
vai jälkeen TWICEn, vai jopa siinä itsessään.
- Petteri #507 ja 9-3 TiD -99
Osaako joku arvailla, missä kohtaa olisi potentiaalisia vikapaikkoja.
Oireet: Oikea takavalo ja oikea etuparkki pimeänä, sulake palanut.
Uusi sulake paloi heti, sulakkeen lähtöpuolelta mitattuna oikosulku maihin.
Tähän mennessä olen selvittänyt että vika ei ole peräkärrin liitännässä,
eikä myöskään ohjaamosta etuparkille menevässä piirissä. Eikä takavalossa itsessään.
Jäljelle jää vain sulakkeelta takavalolle menevä johto liitoksineen
sekä matkan varrella oleva TWICE-purkki, jossa tapahtuu takavaloille
menevien virtojen vertailu.
Seuraavaksi on tarkoitus ottaa penkki irti ja mitata onko vika ennen
vai jälkeen TWICEn, vai jopa siinä itsessään.
- Petteri #507 ja 9-3 TiD -99
Olen kuullut että tuo on yx 9-3:sen tyyppivikoja, onko releen rikkoutumista tiedä sitten Tuli vaan ilmi kun tuli puhetta kun autossani ei akku kestänyt webastoa. Epäilivät takavalon "relettä" tai jotain joka purkaa akkua oikosessa. En perehtynyt koko kytkentään, mutta mun ongelma korjaantui 70Ah.
9-3.1972
Tähän liityen olen kuullut, että rekisterikilvenvalopanelissa olisi ollut jotain häikkää enempikin Ei muistu vaan millään mieleen mitä vikaa asia koski. Kukas muistaispjv kirjoitti:Juu, nuo piuhat oli kyllä jo irroiteltu, mutta se mitä en ollut huomannut
on että siellä on saman narun päässä myös rekisterikilven valot. Sieltäpäin
sitten etsitään seuraavaksi. Mutta joku toinen päivä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Jep. Rekisterikilven valaistuksessa se on. Minulla oli vetänyt itseesä kosteutta. koetin ensi putsata ja kuivatella sitä jonka jälkeen se toimi hetken, ja taas paloi sulake. Tietävät asiasta ainakin Herttoniemen Saabilla. Ovat vaihtaneet useaan autoon koko valaisinpalkin takaluukun kahvoineen. - Minulle myös.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Se on varmaan tämä se tyyppivika mitä mulle yritettiin selittää "merkkihuollossa"Grendel kirjoitti:Jep. Rekisterikilven valaistuksessa se on. Minulla oli vetänyt itseesä kosteutta. koetin ensi putsata ja kuivatella sitä jonka jälkeen se toimi hetken, ja taas paloi sulake. Tietävät asiasta ainakin Herttoniemen Saabilla. Ovat vaihtaneet useaan autoon koko valaisinpalkin takaluukun kahvoineen. - Minulle myös.
9-3.1972
Re: 9-3:n parkki/takavalopiiri oikosulussa
Nyt kaivoin todella vanhan ketjun esiin. Ongelmana siis oli, että oikean puolen etuparkin, takavalon ja rek.valon sulake paloi. Vika on siinä rek.valojen välillä olevan johdon kuoren rikkoontuminen ajan saatossa ahtaassa kolossaan. Täytyy purkaa verhoilu pois ja sitten se rek.valojen runko-osa. Siinä ohessa toinen takavalo luukusta irti, samaten tanko luukun kahvasta. Ei mitään vaikeaa. Lopulta pääsee purkamaan tätä irrotettua runkoa, rikkoontunut johto löytyi heti. Ensi hätään korjasin teipillä ja toimi sen jälkeen paremmin kuin uutena. Johdot on laitettu minusta liian ahtaalle ja muutenkin suojaus puutteellinen. Pikkuvika, mutta korjaamolla tulee nopeasti hintaa. Alkuperäinen kysyjä ei tästä mitään hyödy, mutta joku muu saattaa tuskailla saman ongelman kanssa. Foorumin etsi-toiminto oli taas korvaamaton apu!