Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Lahti

Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Hei vaan kaikille

Ekaksi auton tiedot:
Saab 9-3 98vm 2.0l vapari SE coupe, ajettu 148 000km täydellinen laakkosen huoltokirja alusta asti. Kaikki piti olla kunnossa!

Tapahtumatiedot:
Olin tuossa ajelemassa saabillani kauniina päivänä ja piti kääntää tien päässä auto ympäri. No käänsin ratin kokonaan vasemmalle ja varovasti aloin kääntymään KUNNES kuului suhteellisen kova metallinen kolaus.
Ensimmäisen sekunnin ajattelin että kuului vasemman puolen vetonivelestä mutta käännettyäni ratin suoraksi ja ajaessani eteenpäin kuului moottoritilasta kierrosluvun mukaan liikkuva ylimääräinen metallinen rahina/hinkkaus ääni.
Ajoin saman tien parkkiin ja nostin konepellin ylös, silmämääräisesti en löydä mistään vikaa ja nestettä ei vuoda mistään!
Ääni tulee mielestäni moottorin vasemmalta puolelta hihnojen kohdalta (vaikea paikantaa, kuuluu jostain syystä paremmin auton sisäpuolella tuo ääni).
Ei siinä muu auttanut kun soittaa hinuri koska en halunnut enempää rikkoa moottoria. Hinautin auton lahden laakkoselle kun en tiedä täältäpäin hyvää nyrkkipajaa.

SIIS mikä voi olla mennyt??
Ajattelin että voisiko olla ohjaustehostimen pumppu mikä paukahti koska pamaus tuli kun ratti käännetty kokonaan vasemmalle?

Kaikki apu on erittäin tervetullutta! Ja jos joku tietää lahdesta hyvän saabeihin erikoistuneen korjaamon niin sepä vasta loistava tieto olisikin!

Kiitos jo kaikille etukäteen.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

Oisko kyse noista hihnapyörän torxeista? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Päivitystä tilanteeseen:

Soittivat laakkoselta ja sanoivat että tutkineet moottoritilaa eikä ole löytynyt mitään muuta vikaa tai syytä äänelle kuin vuotava ohajustehostimen letku, säiliö oli jo mennyt tyhjäksi. Kaikki kuulemma muuten hyvässä kunnossa. Ehdotti että paukahdus johtunut mahdollisesti vetonivelestä tai jostain rattaasta ohjauksessa kun ratti oli käännetty. Eli paukahdus ei olisi littynyt tuohon ihmeellisen äänen ilmestymiseen?!?!

Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta että ekan kerran ikinä kun tuo auto paukahtaa (eikä hirveän terveen kuuloinen ollut) niin samalla hetkellä ilmestyy myös tuo ääni moottoritilasta toisistaan riippumatta.

Itse olen varma että paukahdus ja äänen synty liittyvät toisiinsa!!

Sovimme että vaihtavat letkun, täyttävät säiliön ja sitten soittavat että onko ääni hävinnyt. (edelleen mietin mistä se pamaus tuli)

Jos tarjoavat autoa takaisin eikä ääni ole hävinnyt ja heidän mielestään kaikki kunnossa niin mitäs sitten? Itsellä ei ole tilaa missä autoa alkaisi tutkimaan. Kai se on vain pakko viedä se sitten johonki toiseen korjaamoon ellei rahat lopu ennen sitä :(

JUSSIVA: Kiitos erittäin hyvästä ehdotuksesta, käsken laakkosen poikien tarkastaa tuon samalla :!:
OG 9-3 2.0L B204i 1998
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

voin tulla vilkaisemaan sitä autoa jos apua tarviit sen kanssa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja bigeg »

jusa_71:

Kiitos suuresti tajouksesta. Kävin tänään aamulla laakkosella ja he tarkastavat myös nuo hihnapyörän ruuvit. Saan auton tod.näk tänään takaisin. Jos ääni/ongelma ei ole hävinnyt niin laitan sinulle viestiä että voimme sopia tapaamisajankohdan!
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos ohjaustehostimen öljyt pääsevät loppumaan, niin siitä kyllä seuraa tosi ikävä, rahiseva ääni, kun rattia kääntää. Ääni voi olla uliseva tai kurluttavakin, vähän riippuu miten vuotaa ja mistä. Paukahduksen syytä en kyllä osaa arvella.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Noniin soittivat laakkoselta ja kyllä, ohjaustehostimen pumppuhan se oli mikä paskaksi on mennyt. No pääasia että kone kunnossa ja tulipahan hihnapyörän ruuvit kanssa tarkastettua.

Iso kiitos kaikille auttajille :!:

Päivitän tänne jos vielä jotain ilmenee mutta toivotaan että asia tulee pumpun vaihdolla kuntoon.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

bigeg kirjoitti:Noniin soittivat laakkoselta ja kyllä, ohjaustehostimen pumppuhan se oli mikä paskaksi on mennyt. No pääasia että kone kunnossa ja tulipahan hihnapyörän ruuvit kanssa tarkastettua.

Iso kiitos kaikille auttajille :!:

Päivitän tänne jos vielä jotain ilmenee mutta toivotaan että asia tulee pumpun vaihdolla kuntoon.
Tulihan ne laitettua kiinni loctiten tms kera?
#5824
93 B204
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Noniin ongelmat jatkuvat:

Pumppu vaihdettu (oli kallis perkele) mutta edelleen hydraulineste kuumenee eritäin paljon ja pumppu suhisee. Vinkuva metallinen ääni kaiketi hävinnyt (taisi olla edellisen pumpun laakeri kun paukahti ja piti metallista vinkunaa).

Nyt on kyllä hyvät neuvot kalliit. Eivät osanneet laakkoselta sanoa mikä siinä voisi oikein olla. Sovimme että tutkivat niin kauan kunnes vika löytyy ($$$).
Epäilivät että joku venttiilipesä olisi paskana ja ahdistaisi öljyn kulkua mikä aiheuttaisi tuon kuumenemisen. Periaatteessa kävisi kyllä hyvin järkeen mutta taitaa olla ohjausvaihde ainut osa missä tuolla järjestelmässä on venttiilit (maksaa 600e alkuperäinen). Totesi laakkoselta että ei muista että olisi ikinä tarvinnut saabeihin vaihtaa tuota osaa.

Pumppu ihan uusi alkuperäinen, mikä siis tuossa hydraulijärjestelmässä voisi vielä olla paskana, kaikki ehdotukset otetaan vastaan :!:

paralogiX:
Tulostin tältä foorumilta DIY ohjeet ja kiikutin laakkoselle värikuvien kera, huoltopäällikkö kyllä tiesikin tuon homman ja antoi ammattimaisen kuvan joten toivon että tekivät niinkuin pyysin.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saaab paukahti. Apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

haeppa se auto laakkoselta pois ja vie vaikka autokorjaamo mainioon hiesimetsäntielle siihen nesteen viereen niin alkaa tulemaan kuntoon eikä maksa ihan maltaita (samassa pihassa kuin k1 katsastus)
kannattas varmaan laittaa käytetty osa jos sikseen tulee ja varmaan kestää vaikka kuin kauan eikä maksa kuin murto-osan uuden hinnasta
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin