Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motronic)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motronic)

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

1995 NG900, 2.0SE, 366tkm.

Kovasti ihmetyttää tämä käynnistyshomma... Paljon juttuja tuntuu olevan asian tiimoilta, mutta varsinaiset ratkaistut tapaukset tuntuvan olevan harvemmassa, joten laitetaampa yksi murheellinen tarina lisää SaabisTeille.

Käynnistysongelma on seuraavanlainen: Hörähtää, mutta ei jää käyntiin. Tätä tapahtuu silloin tällöin, ei mielestäni mitenkään tietyssä tilanteessa taajempaan, vaan lähinnä satunnaisesti. Välillä käynnistyy hienosti, mutta välillä se hörähtäminenkin meinaa unohtua.

Toinen merkillinen piirre on SID:in näyttämä keskikulutuslukema, joka poikkeuksetta akunnavan irroituksen jälkeen alkaa poskettomasta lukemasta, lähempää 40l/100km. Nollaamalla vauhdista näyttää suhteellisen järkevältä, mutta lukema esim. laskee auton ollessa paikallaan käynnissä.

CPS:n mittasin ja sieltä löytyi 590ohm. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Eilen vaihtui lambda ja sen myötä vikakoodeja ei ole, käynnistysongelma sen sijaan on tallella. Ei siis tule vikakoodeja vaikka auto ei lähde käyntiin.

Käyntiin sen saa parhaiten, kun kokeilee useilla lyhkäsillä starteilla. Jotakin heräilee?

Miten tämä on ratkennut muilla?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bensapumppu loppusuoralla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Joo. Sitähän tässä spekuloitu tuota bensapumppua. Jos se on pumppu, niin ihmetyttää, kun ajossa ei oireile millään lailla. Kaasu pohjassa voi venguttaa vaikka tankin tyhjäksi, eikä minkäänlaista kyykkäämistä ole havaittavissa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Startatessa pumpun käyttöjännite romahtaa joten linjoissa ja tukilla saisi olla hyvät paineet että starttauksen polttoainemäärä on haluttu. Bensan syöttölinjassa on takaisku jonka tarkoitus on pitää tukilla edellisen ajon jäljiltä paineet mutta takaiskut alkaa vuotamaan ikääntyessään. Silloin kannattaa ottaa tavaksi ennen startin pyöritystä odottaa 2 sekuntia virrat päällä että pumppu ehtii paineistamaan syöttölinjan, näin ainakin trionicissa mutta vaparin motronicin logiikasta en ole varma.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Motronic on siitä hupsu, että paineistus alkaa vasta startatessa. Tämän päivän agendaksi voisikin ottaa muuttaa tuota toimintamallia järkevämmäksi.
Vastaa Viestiin