T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Hola.
Omassa kolkissa alkaa (manuaali) vaihteisto tekemään protestiääniä (laakerivika selkeästi), joten päätin että käyn hakemassa naapurimaasta varaosa-auton mistä saa hyödynnettyä muitakin oikuttelevia osia. Googlen ja WISsin kanssa olen koittanut keksiä eroja 150hp (205E) ja 180hp (205L) mallien välillä, mutta kaipaisin vahvistusta että oonko oikeilla jäljillä.

Toi mun vekotin on VIN decoderin mukaan tullut tehtaalta 205L kokoonpanolla (jota sittemmin "päivitelty"). Käsittääkseni 205E moottori on ohjelmistoa ja tulppia vaille identtinen? Joku legenda kertoo pakoventtiilien erosta, mutta silti molempiin koneisiin tarjotaan samaa varaosanumeroa. Eli käytännössä 150hp moottorista olisi kaikki aina magneettiventtiilistä sylinterikanteen hyödynnettävissä?

Kinkkisempi juttu on noi vaihteistot, niistä ei oikein tietoa tunnu löytyvän. WIS tarjoaa yhdeksän eri välitysvaihtoehtoa kun katsoo tyyppikilpi-kohtaa, mutta kolme varsinaista käytettyä. Google löysi sekä britti- että jenkkisivun mitkä väittävät että kaikki 9-3 manuaaliaskit olisivat samalla välityksellä (pl Viggen). Mitenköhän noi mahtaa oikeasti mennä?

Sikäli suurempaa seksuaalista merkitystä ei mun elämässäni ole mikäli välityssuhde muuttuisikin, mutta tarkoituksena on silti löytää mahdollisimman identtinen laite tuohon mun käyttöautoon verrattuna. 150hp malleista on vain huomattavasti enemmän tarjontaa tuossa alle tonnin budjetissa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun tietääkseni B205E ja B205L ovat samanlaisilla venoilla, B205R on sitten erilaisilla pakoventtiileillä (Nimonic-venttiilit ilmeisesti?).

Ainakin mulle eksyneet 2002 ja 2003 matalapaineiset (B205E) ovat olleet pitkällä perävälityksellä, eli menevät reilusti yli satasta kakkosvaihteella. Pitkä perävälitys on kyllä taloudellinen, mutta esimerkiksi peruutellessa kärryn kanssa tuo välitys on liian nopea.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jos B205E on BioPower niin siinäkin on melkolailla muutoksia bensakoneeseen nähden.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Kiitoksia näistä. Biopoweria tuskin tulee vastaan noista pikkuvikaisista hinnat alkaen -autoista.

En oo koskaan tota omaa kakkosella huudattanu (koska kiihtyvyys on kolmosella samaa luokkaa), mutta pitkillä välityksillä toikin selkeästi on. Kierrosten perusteella matkanopeutena voi pitää sellaisia lukemia mistä ei rikesakolla selviä. Taloudellisuuteen taas oon vähän eri mieltä, kun noilla välityksillä ei vitosta tykkää alle 80 (alle 1900-2000rpm) vauhdissa käyttää. Vakiokuntoinen toki saattaa vetää paremmin pienilläkin kierroksilla.

Noh, niin tai näin, eiköhän joku osaluovuttaja löydy. Kyse on vaan siitä mitä on valmis maksamaan..
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja nugge »

Millä logiikalla OG9-3 B205E on biopower?

Kun BioPoweri tuli vasta 2005 OG9-5 Siinäkin kyllä B205E. Mutta jo sitten eri lohko ja ne muutkin "biopower erot"....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nugge ei siihen logiikkaa tarvita, katsos kun en puhunut 9-3 mitään vaan B205E moottorista.
ja sen muutoksista jos B-P.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ja mitkä ne muutokset oli?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja core2 »

nugge kirjoitti:Ja mitkä ne muutokset oli?
Laitan niistä hiukan tähän sweduksi: Voin tietysti kääntää Suomeksikin, mutta se kestaa hetken aikaa kuukkeli kääntää nopeammin. Tuolta löytyy lyhyt käännös asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1080344

Analys av BioPower

5.1 Motoranpassning för etanoldrift
Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller, bland annat koppar och mässing, samt mot viss plast och gummi.
Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin.
Valet av motordelar måste därför planeras extra noga för att få tillförlitlig hållbarhet.
Bland de motordelar som fått anpassats för att tåla etanol kan nämnas den nya bensintanken som i första hand var tänkt att finnas på vanliga bensindrivna versionen av Saab 9-5 för USA-marknaden.
Tanken går under benämningen US-tank och innehåller ett tanksystem som fått beteckningen ORVR.
ORVR betyder On Board Refuelling Vapor Recovery system och kan enkelt förklaras med att vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret, vilket gör att en mindre mängd luft sugs med bränslet ned i tanken för att sedan vädras och renas ut genom kolkanistern.
Mässingkomponenter har ändrats till komponenter av rostfritt stål.
Berörda packningar är numera gjorda i materialet Viton.
De elektriska ledningarna i tanken har isolerats med en teflonisolering för att tåla bränslet och delar i tanken som är utsatta för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet.
Bränslepumpen har setts över och fått ett hus av rostfritt stål.
Andra komponenter är slangar som har gjorts i annat material.

Vad det beträffar själva motorn har den utrustats med elektrisk motorvärmare som standard och detta för att lättare möjliggöra kallstarter.
Purgeslangen till insuget har bytts ut mot en ny variant.
Motorn har fått nya, hårdare ventilsäten både in och ut samt nya insugningsventiler.
Detta beroende på att slitaget är avsevärt större vid körning på E85 än bensin.
Tändstiften har bytts från NGK 6 till NGK 7, det vill säga har bytts mot en hårdare modell.
Fullständig beteckning på dom nya tändstiften är NGK BCPR7ES-11.


5.2 Motorstyrning
Motorn som sitter i Saab 2.0t BioPower går under namnet B205 och är en 2.0 liter 4-cylindrig motor med turbo.
Motorstyrningen som används är det egenutvecklade Trionic T7 och är självanpassande för att beräkna rätt insprutningsmängd av bränslet bland annat genom att känna av vilket bränsle som används och finns i tankarna.
Insprutningsmängden ändras till att passa den bränsleblandning som för stunden används.
Anpassningen av insprutningsmängden går i texten under beteckningen E85-adaption och görs genom att motorstyrsystemet studerar lambdaregleringen
Bränsle-luft förhållandet under bensindrift är 14,7:1 och under E85 är detta förhållande 9,8:1.
Det vill säga att till en enhet E85 krävs det 9,8 enheter luft.
E85-adaptionen sker bland annat då något av följande har inträffat:

Tämän tutkimuksen teki vuodesta 2002 eteenpäin yliopisto jengi Saabin koulukeskuksessa ja vetäjänä toimi Michael Trörnros.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja nugge »

Joo o, missäpäi on messinkiä koneessa? :o
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja core2 »

nugge kirjoitti:Joo o, missäpäi on messinkiä koneessa? :o
No ellet tiedä niin enpäs kerro. :lol:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: T7 2.0T mallieroista (varaosa-auton valintaa)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Venttiilinohjureissa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin