Saab 9-3 2001 jätti tielle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JoonaR16
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 11:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja JoonaR16 »

Terve. Eilen illalla Saabiin (2.0T) tuli joku ongelma kesken ajon ja jouduin ajamaan tien laitaan sekä myöhemmin soittamaan hinauksen (onneksi oli vakuutus). Käännyin pienemmältä tieltä satasen tielle ja kiihdytin kolmosvaihteella kyseiseen nopeuteen, jonka jälkeen vaihdoin vitoselle. Melkein heti tämän jälkeen syttyi moottorin vikavalo (CE) ja pari muutakin. Aloin jarruttamaan ja ohjaamaan tienlaitaan, jonka jälkeen huomasin ohjauksen muuttuneen jäykäksi (ohjaustehostin lakkasi toimimasta?). Melkein heti pysäyttämisen jälkeen auto sammui.

Auto lähtee kyllä käyntiin, mutta tyhjäkäynti on vaivalloista ja pätkivää. Vikakoodinlukija antoi P1300-koodin ja pienen googlettelun jälkeen se vaikuttaisi viittaavan sytytykseen.

Onko jollain kokemusta samoista ongelmista ja vinkkejä miten saisi korjattua? Auto on nyt huoltoaseman pihalla, mutta mieluiten korjaan itse, jos vain taidot/työkalut riittää. Ikävästi alkoi ajamiset, kun korttikin ehtinyt olla taskussa vain sen 1,5 viikkoa :roll:
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja nugge »

P1300 = sytkäkasetti paskana

Se että ohjaus muuttu jäykäksi jos kone siis vielä oli käynnissä niin ei voi olla ku yhestä merkki eli moniurahihna menny poikki, varsinki ku mainitsit että CE ja pari mutuakin niin laturin merkkivalo syttyy kans jos hihna menee poikki. Melkoinen yhteissattuma kyllä jos siis Hihna menny poikki ja samalla kasetti porsinu :D Mut oha näitä käyny ennenki...

Edit
Tuli vaa mieleen että P1300 voi tulla kyllä siitäki ku jännite tipahti kun hihna meni poikki eikä riittäny antaa kipinää enää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
JoonaR16
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 11:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja JoonaR16 »

Kiitos vastauksesta.

En ole täysin varma tuosta ohjauksesta. Tilanne tapahtui kuitenkin niin nopeasti, etten voi varmasti sanoa auton olleen käynnissä sillä hetkellä, kun ohjaus muuttui jäykäksi. Se CE-valo syttyi myös paljon aikaisemmin kuin ohjaus meni. Luulen, että rullasin kytkin pohjassa ja sinä aikana auto sammui->ohjaus jäykäksi.

E: Pääseekö tonne moniurahihnan väliin soraa ja muuta roskaa kuinka helposti? Mietin vaan, kun kävin jollain hiekkatiellä kääntymässä ja siinä taisin kerran kokeilla lähteekö sutimaan kaasusta. Tämän jälkeen suoraan isommalle tielle ja sen jälkeen iski vikavalot näytölle. Olisiko tuosta sutimisesta mennyt soraa hihnan luo ja sen takia katkennut?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaikea uskoa, että olisi soraa minnekään päässyt, jos autossa on kaikki alkuperäiset suojamuovit paikoillaan ja ehjinä. Ja kyllähän 2-litrainen turbosaabi kaasulla sutii soratiellä mennen tullen :lol: .

Vikakoodin mukaan ja silmämääräisen tarkistuksen kanssa kannattaa edetä. Laita paikkakunta näkyville, niin joku auttava saabisti voi vaikka lainata toimivasta autosta sytkäkasettia. Ainakin selviäisi, onko ainoa vika kassuvika. Sytkäkassun vaihtaa yhdellä torx-avaimella parkkipaikalla kolmessa minuutissa vaikka pää alaspäin, eli korjaamoa ei kannata tuollaisella testillä vaivata.

Toinen asia mikä kannattaa tehdä heti alkuun on katsoa onko se hihna ehjänä ja paikoillaan. Konepelti auki ja auton edestä kknetilaan katsoen katsoen vasemmalla (apukuskin puolella) on moniurahihna, joka pyörittää vesipumppua, laturia, ilmastoinnin kompuraa jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JoonaR16
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 11:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja JoonaR16 »

Hihna katsottu ja näytti olevan kunnossa, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa. Jos nyt ottaa sen riskin että vika korjaantuu kasetin vaihdolla niin mistä se kannattaisi ostaa? Motonetissä näytti olevan 250€...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaivalloinen tyhjäkäynti voi johtua siitä että läppäkotelo on mennyt limp-home tilaan tai sionä kiindytyksessä on jokin ahtoletku irronnut, läppäkotelon päällä ahtoputken loppupää pullahtanut tai imusarjasta joku letku possahtanut irti eli reilu ilmavuoto.
kova kiihdytys ja p1300 viittaisi misfireen eli polttoaineen puute tai laiha seos. Johtuu useinkin vanhasta immusta jolloin täyskaasulla menee laihalle ja ennenpitkään johtaa moottorivaurioon.
tarkista/vaihda tulpat, lainaa kasettia tarvittaessa kaverilta testiä varten ja tarkista ahtoputkisto & alipaineletkut
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuten Vesan listasta huomaa, vaihtoehtoja on vielä aika monia sen kasetin lisäksi. Eli itse välttäisin vielä kasetin ostamista, jos sellaisen saa jostain lainaksi. Tosin sytkäkasettiviat on tyyppivikoja näissä, joten varakasetin hankkiminen ei sinänsä ole ihan tyhmä juttu sekään.

Sytkäkaseteissa kannattaa luottaa originaaliosaan, tarvikkeen kanssa on pahimmassa tapauksessa saanut avaamattomassa paketissa toimimattoman kappaleen. Merkkiliikkeen varaosatiskiltä alkuperäiskasetin saa varmimmin, vaikka maksaakin joitain kymppejä tarviketta enemmän.

Voisikohan bensapumpun porsiminen johtaam myös tuohon vikakoodiin? On myöskin nimittäin yleinen vika, jos alkuperäisellä pumpulla on kilsoja takana luokkaa 200 tkm tai jos pumppu on kiinalainen halpa tarvike.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JoonaR16
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 11:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja JoonaR16 »

Kiitos Vesa. Täytyy tutkailla niitä letkuja, jos löytyisi jotain vuotoja tai muuta poikkeavaa. Auto on tosiaan lähellä olevan huoltoaseman pihalla joten vähän hidastuu tämä vian etsiminen, kun ei viitsi mennä joka neuvon jälkeen erikseen katsomaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Etsi haulla kaikki vinkit tiellejättämisien vikojen etsintään, kirjoita ne ylös ja eikun suorittamaan kaikki tarkistukset autolle. Bensapumpun toiminnan voi tarkistaa siten, että kuuntelee takapenkin alta kuuluvaa vaimeaa surinaa, kun virrat kääntää päälle. Pumppu siis käy muutaman sekunnin kun virrat kääntää päälle, ja jos ääntä ei kuulu, ei pumppu pyöri. Toisaalta äänen kuuluminen ei ole tae täysin terveestä pumpusta eikä bensan päätymusestä koneelle asti.

Vuototestiä voi suorittaa esim. Irrottamalla ilmanputsarikotelolta lähtevän turbolle johtavan kumitötsän ilmanputsarikotelosta ja puhaltamalla naama tiiviisti tötsässä sinne kanavistoon. Mutta lisää vinkkejä tosiaan haulla, itse koittaisin saada jostain sen lainakasetin ekana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JoonaR16
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 11:53
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja JoonaR16 »

Kiitokset kaikille avusta, vika löytyi! Turbolta tuleva letku tohon läppäkoteloon oli irti. Suojamuovi peitti sen verran hyvin tuon liitoskohdan etten huomannut mitään omituista aiemmin. Ensi kerralla vian sattuessa katsotaan sitten tarkemmin, ettei mene noin pieni asia ohi silmien :)
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja HEV »

Hyvä, että selvisi. Itse sain kolkin vikavalon syttymään juurikin valoista lähdössä vedot samalla häviten. Muutaman sekunnin rullaus tyhjäkäynnillä sammutti valon ja ajelin pintakaasulla 10 km kotosalle. Vikakoodi oli juurikin P1300, mutta syynä oli ahtojäähdyttimeltä läppäkoteloon johtavalle kovalle putkelle johtavan kumiletkun irtipullahtaminen yläpäästään. Tyhjäkäynnillä moottorin imu oli vetänyt letkun takaisin kohdalleen ( onhan se myös kimmoisa ja pyrkii vanhaan asemaansa) ja ilman ahtoja kaikki toimi normaalisti. Ihan itse olin jättänyt kyseisen liitoksen klemmarin kiristämättä! Olisi ollut jo vaikeampi löytää, jos ei edellisen illan työvaiheet olisi enää olleet muistissa. Ei siis kannata tuijottaa vikakoodin suoraa käännöstä, vaan tehdä myös nuo perustarkistukset, että kaikki putket, letkut ja liittimet ovat paikallaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab 9-3 2001 jätti tielle

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

HEV kirjoitti:Ei siis kannata tuijottaa vikakoodin suoraa käännöstä, vaan tehdä myös nuo perustarkistukset, että kaikki putket, letkut ja liittimet ovat paikallaan.
+1

Itellä sama homma Femman kanssa. Reippaassa ohituksessa CE vilkku ja meno lopahti. Immun liitin irti linkuttamalla kotiin, jossa konttaus paljasti vian: coolerin mutkasta kumirööri irti.

Ihan oli omilta jäljiltä :oops:.

Kumit kiinni ja kovaa ajoa :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin