Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Kannentiivisteen vaihto tuli siis eteen. Yllätykseksi uusi kannentiiviste on pahvia, kun vanha oli metallia, onko tuolla suurta merkitystä?

Entä mitä muuta kannattaa nyt samalla vaihtaa, kun tuo kansi on tuossa auki ja tilaa konehuoneessa kuin vanhassa ladossa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikä auto, vuosimalli ? Ota kuva männistä päältäpäin niin varmistuu mitkä männät siellä on sisällä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kannelle: Pesu, plaanaus(samalla 1mm niin vähä iloaki), venttiilien läppäys, venavarrenkumien vaihto.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

9-3 2.0t SE -01

https://drive.google.com/open?id=16flHj ... ZJLroWC3Jg

Lähinnä ajoon tuo tarkoitus saada, ei tehoa lisää... Onko tuossa jotain mitä täytyy tehdä, jos päädyn käyttämään tuota pahvista tiivistettä. Se kun on paksumpi kuin vanha ja kestääkö pahvi etanolilla ajoa (eihän siinä mitään pitäisi olla, kun siinä jokatapauksessa on nuo metallivahvikkeet)?

Mitäs uudet kansipultit, kun M-netissä ei näytä olevan turbolle pultteja vai onko ne samat kaikissa koneissa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuvankin perusteella T7 moottori ja sinne kuuluu vakiona peltinen tiiviste. Vie takaisin kauppaan ja vaadi oikea tiiviste
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Mites noiden pulttien laita? Muita autoja kun olen katsellut, niin siellä on ollut turboille omat pultit?
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

En osaa pulteista kertoa, muutakuin että omaan tuli samoilla pulteilla takaisin momenttiin kun kansi oli irti
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja Keme »

anttimonty kirjoitti: Se kun on paksumpi kuin vanha ja kestääkö pahvi etanolilla ajoa (eihän siinä mitään pitäisi olla, kun siinä jokatapauksessa on nuo metallivahvikkeet)?

Mitäs uudet kansipultit, kun M-netissä ei näytä olevan turbolle pultteja vai onko ne samat kaikissa koneissa?
Se massapahvi kestää kaiken. Miksi etanolin polttaminen palotilassa vaikuttaisi pahvin kestävyyteen? Tosin, on täysin typerää pudottaa puristuksia vakiokoneessa eli hae T7 peltitiiviste sen massapahvin tilalle. En tiedä mikä on M-netti, mutta Saabilla ei ole erikseen vaparin ja turbon kansipultteja. Jos ne pulttien kierteet ei ole venynyt paljoa, niin ei niitä tarvi vaihtaakkaan.

Nuggen lista on aika hyvä mitä kannelle kannattaa tehdä. Kannen lasku on vähän makujuttu. Itse en pistäisi kantta takaisin ilman planausta.
jeeeeeee!
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja nugge »

@Keme: Uusi pulttisarja ~30€ vs vitutuksen määrää ku viimeinen menee poikki kun kiristät? :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vm.2001 saabiin on aika vaikea löytää turbottoman kannenpultteja.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja Keme »

nugge kirjoitti: Uusi pulttisarja ~30€ vs vitutuksen määrää ku viimeinen menee poikki kun kiristät? :D
Sinällään ihan validi pointti.
jeeeeeee!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolin polttaminen nostaa käytännössä sylinteripaineita nopeamman palamisen ja aikaisemman ennakon mahdollistumisen kautta. Monissa T5 autoissa alkaa vanha massatiiviste vuotamaan. Uusi T5 tiiviste toki kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Jaaha no nyt vitutus mittari nousi lähelle lakipistettä.

Kannelle tein bensalla märkätestit (ei vuotanut). Käytin Tammer diesleissä plaanaus/pesu, hankittu metallinen kannentiiviste ja uudet pultit.

Paketti takas kasaan ja sama saatanan valkonen pölypilvi sylkee ulos. :evil:

Engine check ei syty ja laakista starttaa. Pölypilven mukana sellainen vähän metallinen haju joten ei paljoo kehdannut käytellä.

Saas nähä onko kohta foorumilla varaosia myynnissä. :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No ei kannata vielä hermostua, kyllähän se jämiä putkesta polttelee jonkun aikaa. Ajele vaan hetken aikaa ja seuraa hälveneekö savu ja väheneekö neste paisarissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Uusi kannen tiiviste olikin pahvia?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Mikä on hetkenaikaa ja voiko tuo ns. metallinen haju johtua siitä aiemmasta jäähdytysnesteen kulutuksesta?
Vastaa Viestiin