9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

saab on 9-3 2.3l (150hv) vm-98 manuaali,olisi tarkoitus muuttaa automaatiksi,onko kova homma?käykö 900,9000 tai 9-5 samankokoinen kone+vaihdelaatikko suoraan,vai joutuuko tekemään muutoksia?
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja erska »

Eihän tuossa konetta tarvii vaihtaa, mutta ainakin vaihteisto, kytkinpoljin poisto/polkimien vaihto, ehkä vetarit, vaihdevivusto/keppi, tarvittavat ohjelmoinnit moottorinohjainlaitteelle yms., Johtosarjojen vedot jne jne. Ja lopuksi vielä muutoskatsastus. Niin paljon työmaata että miettisin kahteen kertaan ennen kuin alkaisin tekemään muutosta. Suht halvalla kuitenkin löytää varmasti hyviä turbolla varustettuja automaattisaabeja.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

niin..tarkoitus oli että ostaisin koko auton esim 9-5 2.3l automaatin ja vaihtaisin kerralla koneen+vaihdelaatikon..kysymys oli lähinnä että meneekö moottorin +vaihdelaatikon kiinnikeet suoraan?miksi pitäisi moottorinohjainlaite ohjelmoida uusiksi,entä miksi muutoskatsastus?joku..joskus...väitti että pitäisi olla valmiina jo johdostus automaattia varten,en tiedä sitten onko?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin selvityksen alla olisi ensin faciliteetit eli sitä ei ihan huonossa tallissa pysty tekeen ja itse asiassa eroja on niin paljon että ei taida onnata ihan helpolla mutta tekeehän ruotsissakin pojat koneenvaihtoja aika erikoisiakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jatsi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Marras 20, 2014 13:56
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja jatsi74 »

mikäli en nyt väärin ymmärtänyt tässä on jo yksi pieni tai iso pulma : auto motronic? ja tekniikka olisi t7 ohjauksella eli joutuu jtn ns ranettaa

muutoskatsastus kannattaa oikeasti varmistaa, tämän ikäinen ei välttis tarvi tai saa katsastettua , mutta 2000 jtn aikakausi/tuoreempi ei saisi edes tehdä tai ois vaikeeta ihan siitä syystä kun päästöt muuttuu.

helpointa etsiä koko auto tai vastaavan ikäinen sama korinen vapari automaatti jos haluaa itse muutostyön tehdä tai t5 tai uudempi t7 automaatti tbo jolloin saat johtosarjan ja mittariston yms jolloin ei kai tarvi niin paljon ranettaa...

nää on mutuiluja , joku oikeesti tietävä tarkentaa/oikoo
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja erska »

segeto kirjoitti:niin..tarkoitus oli että ostaisin koko auton esim 9-5 2.3l automaatin ja vaihtaisin kerralla koneen+vaihdelaatikon..kysymys oli lähinnä että meneekö moottorin +vaihdelaatikon kiinnikeet suoraan?miksi pitäisi moottorinohjainlaite ohjelmoida uusiksi,entä miksi muutoskatsastus?joku..joskus...väitti että pitäisi olla valmiina jo johdostus automaattia varten,en tiedä sitten onko?
Kannakkeet on erilaiset 9-5 vs 9-3. Moottorin kannakkeethan saa vanhasta moottorista mutta vaihdelaatikon kannakkeet täytyy hankkia oikeanlaiset. Jos lain kirjaimen mukaan mennään niin vaihteiston vaihto on ehdottomasti muutoskatsastettava. Tietty jos muutoksen tekee täysin alkuperäisen näköiseksi niin voi olla ettei leimasetä huomaa jos ei vilkaise papereihin. Moottorien ja vaihteistojen ohjaus on naimisissa keskenään. Ohjainlaitteet vaihtavat tietoja keskenään esim kuormituksesta kierrosluvuista jne ja toimivat tämän mukaan yhteistyössä. Joka tapauksessa kun kyseisiä osia vaihdellaan, on ne myös koodattava autoon sopivaksi jotta ajonesto ei aktivoidu. Manuaali ja automaatti autojen ohjelmistoissa on myös eroja moottorin ohjainlaitteen suhteen. Nykyään autossasi on Motronic ohjaus ja kaikissa femmoissa on t7 ohjaus. Tämä tulee huomioida jos femmasta tekniikan ottaa.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

ok,kiitos.tuo jo selvensi asiaa,taidanpa jättää vaihto homman väliin..
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Sinun autosi on t5 moottorilla joita oli vielä osassa ysikolmosia vm.2000 asti. Osassa 2000 ja siitä eteenä päin og93 on t7 koneella kuten kaikki 95 mallit. Sähköt niissä on ihan erimaailmoista. Tonnarissa on t5, mutta en tiedä miten se automaattiloota sopii 93:seen. On t5 koneella 9-3 auttomaatina alunperinki olemassa joten ei kai se nyt mahdottomuus ole purkuautosta osat ottaa ja laittaa manuaalin tilalle.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

kuinkahan on noissa uudemmissa 900,t5 vai joku muu..?
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja erska »

segeto kirjoitti:kuinkahan on noissa uudemmissa 900,t5 vai joku muu..?
Onko autossa sytytyskasetti vai erillinen virranjakaja jne? Sytytyskasetti = t5
Erillisellä virranjakajalla = Motronic

Tietääkseni 9-3 vapareissa pitäisi löytyä Motronic.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

erillinen virranjakaja on..eli eikö olekaan sama kuin 9000?
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja erska »

segeto kirjoitti:erillinen virranjakaja on..eli eikö olekaan sama kuin 9000?
Ei ole, tonnareista löytyy tosiaan vapareistakin t5 ohjausta tietystä vuosimallista eteenpäin, mutta kolkeissa vaparit taitaa järjestään olla boschin motronic -ohjauksella.
Koneet varmaan on mekaanisesti suht samaa kauraa kuitenkin pl. Virranjakaja ja tietyt tunnistimet.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
segeto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 31, 2016 06:28

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja segeto »

ok,kuinkahan on tuo 900?
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

segeto kirjoitti:ok,kuinkahan on tuo 900?
Sama juttu. Vaparisatkuissa on motronic ja turbollisissa Trionic 5.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Unohda. Ei ole vaivan eikä rahan arvoista.

Vaparin hinta on tonni ja joudut laittaa sen verran työtä tohon että huhu.

Ja ei, et voi ottaa 9-5sen turbo konetta ja lyödä sitä vapariin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin