Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Cabrio on ruvennut oikuttelemaan ja ajosta on tullut ajoittain melko piinaavaa.
Ongelma on, että kierrokset seilaa itsekseen välillä 800-3000 rpm ja pintakaasulla ajaessa auto kiihdyttää itsekseen yleensä, kun painaa kevyesti kaasua.
Ilman vetoa kierrokset nousee välille 3000 rpm ja välillä heiluu 1000-2000rpm. Muuten auto toimii normaalisti.
Vaihdoin Tyhjäkäyntimoottorin , mutta siitä ei ollut apua. Olen katsonut alipaineletkut ja vaihdoin varmuudeksi venakopan takana olevan takaiskuventtiilin.
Voisiko kyse olla sähkö- tai anturiviasta? Vai onko vika sittenkin bensansyötössä? Auttakaa viisaammat.
Ongelma on, että kierrokset seilaa itsekseen välillä 800-3000 rpm ja pintakaasulla ajaessa auto kiihdyttää itsekseen yleensä, kun painaa kevyesti kaasua.
Ilman vetoa kierrokset nousee välille 3000 rpm ja välillä heiluu 1000-2000rpm. Muuten auto toimii normaalisti.
Vaihdoin Tyhjäkäyntimoottorin , mutta siitä ei ollut apua. Olen katsonut alipaineletkut ja vaihdoin varmuudeksi venakopan takana olevan takaiskuventtiilin.
Voisiko kyse olla sähkö- tai anturiviasta? Vai onko vika sittenkin bensansyötössä? Auttakaa viisaammat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Oireet viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin tai sen ohjaukseen. Oliko uusi venttiili toimivaksi testattu?
Pelkällä bensansyötöllä/sytkällä ei tuota oiretta voi aiheuttaa, sillä se kierrosten rankka nousu vaatii lisää ilmaa...
Pelkällä bensansyötöllä/sytkällä ei tuota oiretta voi aiheuttaa, sillä se kierrosten rankka nousu vaatii lisää ilmaa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Sehän tuossa hauskaa on, että oireet on molemmilla Tyhjäkäyntiventtiileillä olleet käytännössä samanlaiset.
Toimivaksi minä tuota vaihto-osaa luulen, kun otin sen n. 160tkm ajetusta moottorista.
Toimivaksi minä tuota vaihto-osaa luulen, kun otin sen n. 160tkm ajetusta moottorista.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Tuli mieleen sellainen, että voisiko kyse olla maadoitusviasta. Jostain luin että voi sekoittaa ECU:n toimintaa. Missä NG900 sijaitsee kriittiset maadoituspisteet?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Itse itselleni vastaten. Huomasin, että kierrokset alkaa seilata, kun lyö kompuran päälle. Kun otin ilmastoinnin pois niin oireetkin hävisi.
Täytyykin siis kattoa Acc ja kompuran liitokset ja maadoituspisteet yleensäkin.
Täytyykin siis kattoa Acc ja kompuran liitokset ja maadoituspisteet yleensäkin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Noniin, tänään kävin maadoituksia ja liitoksia läpi ja katoin myös Acc:n liitokset. Edelleen vaiva on seuraava, kun tyhjäkäynnillä lyö kompura päälle niin kierrokset nousee 3000 rpm josta tippuu hiljalleen normaaliin tasoon. Sama aina kun kompura käynnistyy. Ja ajossa Auto-asento päällä nykii pintakaasulla eli kaasuttaa itsekseen.
Vika ei varmaan ole kaasuläpän asentoanturissa kun ilman Ac:ta toimii normaalisti?! Loppuu pian ideat että mitä tutkia seuraavaksi.
Vika ei varmaan ole kaasuläpän asentoanturissa kun ilman Ac:ta toimii normaalisti?! Loppuu pian ideat että mitä tutkia seuraavaksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Ilmastoinnin täyttö?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Meinaatko, että tyhjä järjestelmä aiheuttaisi moista? Olen täyttänyt ilmastoinnin pari kesää sitten ja kylmää tulee edelleen. Ei kait kompura ees käynnisty jos järjestelmässä ei ole lainkaan painettajus kirjoitti:Ilmastoinnin täyttö?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Jos siinä hilkul riittääkö aine niin pompottaa kompuraa päälle/pois jatkuvasti ja kokoajan. Muutenkin yleensä 2v huoltoväli ja talvea vasten saa voiteluöljyn aineen mukana kiertoon ettei tiivisteet kovetu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Jotenkin en halua uskoa tuohon teoriaan, mutta periaatteessa täytön öljynlisäyksineen voisi tehdä kun laitteet on ajoittain käytettävissä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Jännitteen vaihtelut, onko laturi tai akku saavuttamassa parasta ennen päivänsä.
Omassa og9-3:ssa kun plekti lähtee päälle sen huomaa mm ajovaloista ja mittarivalaistuksesta, eli jännite vaihtelut on melko isoja.
Omassa og9-3:ssa kun plekti lähtee päälle sen huomaa mm ajovaloista ja mittarivalaistuksesta, eli jännite vaihtelut on melko isoja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Edelleen tässä on se ongelma että auto toimii täysin normaalisti, kun ilmastointi on Econ-asennossa. Kun ilmastoinnin lyö päälle alkaa se viilentää ja kylmää tulee mielestäni ihan reippaast, n. 5 minuutin ajon jälkeen alkaa nypytys pintakaasulla ja kun auto on paikallaan niin tyhjäkäynti nousee n. 3000 rpm kun kompura menee päälle ja siitä hiljalleen laskee kunnes kompura käynnistyy uudelleen jne...
Ja edit Akku on hyvä. Laturivikaankaan on vähän vaikea uskoa.
Ja edit Akku on hyvä. Laturivikaankaan on vähän vaikea uskoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
ACC vikakoodihaku?Cona kirjoitti:Edelleen tässä on se ongelma että auto toimii täysin normaalisti, kun ilmastointi on Econ-asennossa. Kun ilmastoinnin lyö päälle alkaa se viilentää ja kylmää tulee mielestäni ihan reippaast, n. 5 minuutin ajon jälkeen alkaa nypytys pintakaasulla ja kun auto on paikallaan niin tyhjäkäynti nousee n. 3000 rpm kun kompura menee päälle ja siitä hiljalleen laskee kunnes kompura käynnistyy uudelleen jne...
Ja edit Akku on hyvä. Laturivikaankaan on vähän vaikea uskoa.
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Mitä tarkoitat vikakoodin haulla? Techin päähän vai paneelista OFF ja AUTO painamalla samaan aikaan?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kierrokset seilaa rankasti ajoittain
Molemmat.