Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Muusikkomies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Touko 08, 2016 04:15

Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja Muusikkomies »

Moi! Auto jätti tosiaan eka kertaa tienposkeen ja tuntuisi kytkin olevan sökönä. Auto on 900 ng -1997. Kytkin painuu pohjaan muttei palaudu automaattisesti sieltä ylös, vetämällä saa kytkimen taas alkuasentoon. Vaihteet menee päälle silloin kun virrat päällä, käynnissä vaihteet ei mene päälle. Auto ei käynnisty jos vaihde päällä vaan "pompottaa" autoa. Onko minkälaista remppaa tiedossa? Kannattaako lähteä korjaamaan?
900S 2.3 16V -97
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Olikohan autossa vielä vaijerivälitteinen kytkin? Ainakin uudemmassa 9-3 versiossa on jo hydraulinen kytkin. Vanhemmissa -94-> 900 malleissa oli ainakin aluksi vaijerikäyttöinen kytkin. Jos vaijerikytkin löytyy, niin tarkasta onko vaijeri ehjä ja liikuttaako se siirtohaarukkaa. Jos liikkuu, niin sitten vika vaatii laatikon irrotuksen ja sen on jo kalliimpaa. Pelkkä vaijerin vaihto ei nyt aivan mahdoton rasti ole.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja karihai »

EPC:n mukaan vuosimalleissa 1994-1997 olisi vaijerikytkin, vuosimallista 1998 muuttuu nestetoimiseksi. Paljonhan noita vaijerikytkimiä on kyllä myöhemmin muutettu nestekäyttöisiksi.
Viimeksi muokannut karihai, La Helmi 25, 2017 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Jos -97 on myös vaijerilla (-96:ssa ainakin oli meni tuossa itellä poikki joku aika sitten) niin tässä on hyvä ohje sen vaihtamiseen, ei oo paha vaihtaa ja vaijeri varaosaliikkeestä oli jotain 30 euroa, automaattisäätöistä ei ollu tarjolla.

Toi 7. viesti cc-käyttäjänimeltä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kinvaijeri

Itelläni hajosi myös tien päällä, sai kyllä kakkonen tai ykkönen päällä startilla käyntiin kun silleen sopivassa kohdassa vasta koskee kaasuun kun just käynnistymässä, ja ylöspäinkin voi vaihtaa rusahtamatta kun kierrokset sopivasti laskemassa. Joutui kyllä kaupunkiin päästessä vähän miettimään reittejä että mistä pääsee helpoiten ilman turhia pysähdyksiä kotiin. Mut olisko sulla sitten nestekytkin, kun vaijerin mennessä poikki se pamahtaa aika rajusti pohjaan se poljin ja on sen jälkeen ihan täysin lerppu. Kuten karihai tuossa sanonu niiin lienee jostain 97 loppuvuodesta alkaen nestekytkin jos MY98:siin tullut.
Muusikkomies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Touko 08, 2016 04:15

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja Muusikkomies »

Kiitoksia kaikille vastauksista! Auto on aika varmasti niitä viimeisimpiä 900 mitä tehty, rekisteröity -97 marraskuun lopulla, joten hydraulinen kytkin saattaapi jo olla. Mitään sen ihmeempiä ääniä en havainnut. Ensimmäinen reaktio polkimessa (kun huomsin ettei kaikki ole ok) oli, että se palautui vain puolimatkaan. Toisen kerran kun painaisi kytkintä niin sitten meni pohjaan asti eikä palautunut enää automaattisesti takaisin. Eli vähän niinkun hiljaksiin hajosi. En tosiaan kuullut mitään normaalista poikkeavaa. Mites tuommosen hydraulisen kytkimen huolto? Vaikeaa, työlästä, kallista?
900S 2.3 16V -97
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Varmista vielä että onko neste- vai vaijeritoiminen

Mulla -94 korkkas automaattisääätösnen vaijeri ja muutin manuaalisen tilalle kun sai semmosen AD suoraan hyllystä. Vaikka tuon automaattisen sääti kohdalleen niin ensimmäisen polkaisun jälkeen heti täysin veltoksi veti.

Jos on nestekytkin niin ekana onko nesteitä OK säiliössä niin ei vuotoa ainakaan ulos silloin.
Jos on vajentunut niin täyttää pitäs ainakin ettei hori lisää ilmaa.
Helpoin katsoa pääsylkkä polkimen yläpuolella ja jos märkänä niin mulla esim tonnari ja og900 ja korjaantunu tuolleen todettu onneksi ihan tiivistesarjalla joita saa esim AD, motonet jne. On hommana se helpompi ja halvempi.

Kalliimpaa taas sitten työsylinteri. Se vaatii sitten jo vaihdelaatikon poiston ja sieltä yleensä joko tiivisteet tai letku menny. Näkeekin sitten samalla muutenkin kytkimen kunnon ja jos osat loppu niin uusii samalla kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Muusikkomies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Touko 08, 2016 04:15

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja Muusikkomies »

Auto on nyt kunnossa. Kytkinsylinterin letku/putki oli hankautunut puhki. Amatööri kun olen niin ei mitään hajua missä se on tai mikä sen virka on, mutta pääasia että kaara on nyt kunnossa. Kai se sitten hydraulinen kytkin on jos olen oikein ymmärtänyt.. Kiitoksia kaikille kommenteista!
900S 2.3 16V -97
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Help! Auto jätti matkalle. Kytkinongelmaa..?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä että tuli kuntoon. Jos letku ollu puhki niin hydraulinen kytkin silloin on.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin