9-3 evapin blokkaus tyhmille
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31
9-3 evapin blokkaus tyhmille
02 9-3 150hv turbo nykii tasakaasulla. Lisänä tyhjäkäynnin seilaus. Ei kuitenkaan aina vaan 2/3 ajokerroista. Ei CE valoa.
Yleinen vika haun perusteella evap-järjestelmä MUTTA miten tuo ruuvimodi käytännössä tehdään? Tuo kuva missä on eri osia ei avaudu. Cobran pystyn ehkä juuri hahmottamaan joten voisiko joku mieluiten kuvin selventää sen letkun jonka irroitan ja tukin? Ilman sen kumnempaa spekulaatiota.
Ostin crc: n imm tököttiä ja senkin vaikutusta tarkoitus kokeilla mykimiseen.
Voisiko tuon imm liittimen kuitenkin vain irrottaa koemielessä vai meneekö seokset ihan sekaisin?
Yleinen vika haun perusteella evap-järjestelmä MUTTA miten tuo ruuvimodi käytännössä tehdään? Tuo kuva missä on eri osia ei avaudu. Cobran pystyn ehkä juuri hahmottamaan joten voisiko joku mieluiten kuvin selventää sen letkun jonka irroitan ja tukin? Ilman sen kumnempaa spekulaatiota.
Ostin crc: n imm tököttiä ja senkin vaikutusta tarkoitus kokeilla mykimiseen.
Voisiko tuon imm liittimen kuitenkin vain irrottaa koemielessä vai meneekö seokset ihan sekaisin?
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Magneettiventtiilin kun löydät, niin olet lähes maalissa. Tämmöinen: https://goo.gl/images/K6odNv ja se sijaitsee cobran välittömässä läheisyydessä. Tässä kuva yksilöstä lähes luonnossa https://goo.gl/images/CRUlz8dumbosaabbi kirjoitti:02 9-3 150hv turbo nykii tasakaasulla. Lisänä tyhjäkäynnin seilaus. Ei kuitenkaan aina vaan 2/3 ajokerroista. Ei CE valoa.
Yleinen vika haun perusteella evap-järjestelmä MUTTA miten tuo ruuvimodi käytännössä tehdään? Tuo kuva missä on eri osia ei avaudu. Cobran pystyn ehkä juuri hahmottamaan joten voisiko joku mieluiten kuvin selventää sen letkun jonka irroitan ja tukin? Ilman sen kumnempaa spekulaatiota.
Ostin crc: n imm tököttiä ja senkin vaikutusta tarkoitus kokeilla mykimiseen.
Voisiko tuon imm liittimen kuitenkin vain irrottaa koemielessä vai meneekö seokset ihan sekaisin?
Tuosta kuvasta saa selvää, että siitä lähtee 3 letkua samaan suuntaan. Irroitat niistä oikean letkun ja laitat letkuun tukkeeksi vaikkapa M6 pultin (eli kanta 10 mm pultin, 30mm pituus riittänee). Magneettiventtiilin puoli jää paljaaksi.
Nyt kun muistaisi vielä, että olihan se varmasti tuo ylimmäinen letku, joka piti irroittaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Kiitos!
Voisiko joku vielä vahvistaa onko se juuri se ylin letku mikä poistetaan?
Voisiko joku vielä vahvistaa onko se juuri se ylin letku mikä poistetaan?
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Juu, ylin letku tulpataan.dumbosaabbi kirjoitti:Kiitos!
Voisiko joku vielä vahvistaa onko se juuri se ylin letku mikä poistetaan?
9-3 2.0t -01 RE85
#7391
#7391
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Noniin eiköhän sitä näillä jo pääse vähän eteenpäin nykimisongelmassa.
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Ihan puutaheinää! Ei ahtopaineensäädön magneettiventtiilin letkuja tulpata! Menee ahtopaineet sekaisin tuolleen. Moottorinohjaus ei pysty säätämään enää ahtoja.
Suosittelen tulppaamaan letkun t-haarasta sivuun lähyevän, joka lähtee tuosta magneettiventtiilistä ja menee ahtimen cobraan. Eli yhteys magneettiventtiilistä turbon imucobralle pysyy ehjänä. Omasta poistin haaran kokonaan ja t-haaraan liittyneeseen letkuun laitoin 8mm ruuvin tukkeeksi. Tässä linkki sivulle, jossa on asiallinen kuva letkutuksesta. http://saabworld.net/showthread.php?t=28558
http://s36.photobucket.com/user/SectorN ... m.jpg.html
Näin tehtynä evap vastaa 9-5 :n T7-moottorin 2005 vuosimallia ja uudempia. Eli polttoainehuurut imetään vain kaasuläppäkotelolle.
Suosittelen tulppaamaan letkun t-haarasta sivuun lähyevän, joka lähtee tuosta magneettiventtiilistä ja menee ahtimen cobraan. Eli yhteys magneettiventtiilistä turbon imucobralle pysyy ehjänä. Omasta poistin haaran kokonaan ja t-haaraan liittyneeseen letkuun laitoin 8mm ruuvin tukkeeksi. Tässä linkki sivulle, jossa on asiallinen kuva letkutuksesta. http://saabworld.net/showthread.php?t=28558
http://s36.photobucket.com/user/SectorN ... m.jpg.html
Näin tehtynä evap vastaa 9-5 :n T7-moottorin 2005 vuosimallia ja uudempia. Eli polttoainehuurut imetään vain kaasuläppäkotelolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
kyllä tällä(kin) foorumilla on kovasti neuvottu yläletkun tulppaamiseen vailla sen suurempaa varoittelua, mutta täytynee perehtyä asiaan paremmin asiallisten kaavakuvien kanssa.Mertmi kirjoitti:Ihan puutaheinää! Ei ahtopaineensäädön magneettiventtiilin letkuja tulpata! Menee ahtopaineet sekaisin tuolleen. Moottorinohjaus ei pysty säätämään enää ahtoja.
Suosittelen tulppaamaan letkun t-haarasta sivuun lähyevän, joka lähtee tuosta magneettiventtiilistä ja menee ahtimen cobraan. Eli yhteys magneettiventtiilistä turbon imucobralle pysyy ehjänä. Omasta poistin haaran kokonaan ja t-haaraan liittyneeseen letkuun laitoin 8mm ruuvin tukkeeksi. Tässä linkki sivulle, jossa on asiallinen kuva letkutuksesta. http://saabworld.net/showthread.php?t=28558
http://s36.photobucket.com/user/SectorN ... m.jpg.html
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
No jospa tästä kuvasta katsoo:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/download/f ... =63855&t=1
Magneettiventtiilin toimintaperiaatteena on joko ohjata ahtimen painetta (C) hukkaportille (W) ahtoja rajoittaakseen tai ohjata yläletkusta pois (R). Ahtojen ohjauksen näkökulmasta yläletkusta paineet karkaavat joko EVAP-järjestelmään (Normaali toiminta) tai konepellin alle muualle. Miten ahtojen ohjaus muuttuu?
Letkun tulppauksella ymmärtääkseni pyritään siihen, että R-liittimelle ei tule vastapainetta takaiskun hajoamisen myötä. Tarkentakoon se, joka paremmin ymmärtää, koska joko joku on väärässä tai sitten joku tai jotkut ymmärtävät kokonaisuutta puutteellisesti.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/download/f ... =63855&t=1
Magneettiventtiilin toimintaperiaatteena on joko ohjata ahtimen painetta (C) hukkaportille (W) ahtoja rajoittaakseen tai ohjata yläletkusta pois (R). Ahtojen ohjauksen näkökulmasta yläletkusta paineet karkaavat joko EVAP-järjestelmään (Normaali toiminta) tai konepellin alle muualle. Miten ahtojen ohjaus muuttuu?
Letkun tulppauksella ymmärtääkseni pyritään siihen, että R-liittimelle ei tule vastapainetta takaiskun hajoamisen myötä. Tarkentakoon se, joka paremmin ymmärtää, koska joko joku on väärässä tai sitten joku tai jotkut ymmärtävät kokonaisuutta puutteellisesti.
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Lähtökohtaisesti tarkoitus on saada ahtopaineet pysymään ylhäällä. Kun evapin takaiskut alkaa fuskata, paine karkaa nimenomaan reittiä kaasuläppäkotelolta takaisin turbon imupuolelle. R:n tulppaus ei edes korjaa vikaa! Alunperin ennen evapin tuloa tuo R oli liitetty letkulla turbon imupuolelle. Esim. Saab 9000 täyspaineturbo. Evap on siis lisäys. 2005 versio käsittää yhteyden evapin magneettiventtiilistä kaasuläppäkotelolle. Ei t-haaroja missään. Se on paras muutos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
No nyt alan ymmärtämään minäkin. Yritän vielä omin sanoin selittää. Ilmeisesti takaiskujen vuotamisesta seuraa immun mittaroiman ilman vuoto läppärungolta takaisin imupuolelle sekä magneettiventtiilille. Pulttimodi estää tämän ilman karkaamisen magneettiventtiilille, jossa siitä on paljon harmia. Ilma tosin karkaa edelleen imupuolelle.
Kun T-haaran poistaa, EVAP menee suoraan kanisterilta läppärunkoon, ja polku läppärungolta muualle kuin EVAPpiin poistuu. Ilmeisesti EVAP-solenoidi toimii ainoastaan, kun läppärungolla on alipainetta, muuten kummastelen sitä, että mitenkäs ahtojen karkaaminen sieltä kautta. T-haara vedetään "suoraksi" s.e. R-lähtö magneettiventtiililtä menee vain ja ainoastaan kobralle.
Eräs mystinen asia on modien suhteutus ilmamassaan. Ehkäpä joku tätäkin valottaa. Onko niin, että pulttimodin jälkeen osa mittaroidusta llmasta päätyy harakoille.
Ohessa WIS-kaavakuvaan tehty tulkinta aiheesta, miten pulttimodin sijaaan pitäisi toimia.
Kun T-haaran poistaa, EVAP menee suoraan kanisterilta läppärunkoon, ja polku läppärungolta muualle kuin EVAPpiin poistuu. Ilmeisesti EVAP-solenoidi toimii ainoastaan, kun läppärungolla on alipainetta, muuten kummastelen sitä, että mitenkäs ahtojen karkaaminen sieltä kautta. T-haara vedetään "suoraksi" s.e. R-lähtö magneettiventtiililtä menee vain ja ainoastaan kobralle.
Eräs mystinen asia on modien suhteutus ilmamassaan. Ehkäpä joku tätäkin valottaa. Onko niin, että pulttimodin jälkeen osa mittaroidusta llmasta päätyy harakoille.
Ohessa WIS-kaavakuvaan tehty tulkinta aiheesta, miten pulttimodin sijaaan pitäisi toimia.
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Kuvasi on erinomainen! Vian alkaessa ahtopaineen vuoto läppäkotelolta turbon imupuolelle on kuitenkin niin suuri, että autosta tulee "matalapaineturbo" ja mair ja mreg ei saavuta samaa lukua täyskaasulla, vaikka kaikki on immun, ilmavuotojen ja softan suhteen kunnossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
No väännetäänpä vielä vähän - kokemusperäisesti yllä kuvattu ei pidä paikkaansa, tai pulttimodi ei toimisi - eli ilmavuoto kaasuläpältä magneettiventtiilille pudottaa ahdot alueelle 0,5-0,6bar niin, että MAir laahaa vastaavasti. R-letku tulppaamalla päästään takaisin päälle 1,0bar lukemiin ja yli tuhannen MAir-lukemiin (nämä siis Steg1-autolla). Reitti kaasuläppäkotelolta turbon imupuolelle on silti olemassa, kuten kuvasta näkyy.Mertmi kirjoitti:Kuvasi on erinomainen! Vian alkaessa ahtopaineen vuoto läppäkotelolta turbon imupuolelle on kuitenkin niin suuri, että autosta tulee "matalapaineturbo" ja mair ja mreg ei saavuta samaa lukua täyskaasulla, vaikka kaikki on immun, ilmavuotojen ja softan suhteen kunnossa.
En nyt väitä, etteikö tuokin ilmavuoto olisi ikävää - ja varmasti muutan letkut tähän fiksumpaan muotoon pulttimodista - mutta voisikohan olla niin, että kaasuläppäkotelolta tuleva vuoto on niin pieni, ettei merkittävää harmia ole?
Samaan hengenvetoon voisikin jutella aiheesta maailmalta löytynyt ohje magneettiventtiin R-lähdön valkoisen kuristinnipan poistamiseen, kuullostaa epäilyttävältä
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Siis jos irrotat R-portin letkun ja palataan pultin letkuun, et tee muuta kun johdat mitattua ilmaa ulos ja evapin takaiskuventtiilin vika jää korjaamatta. Ahtopaineensäädön magneettiventtiili vuodattaa ahdettua ilmaa sopivasti hukkaportin kellolle ja jos ahtoja halutaan pudottaa, painetta ohjataan enemmän hukkiksen kellolle. Ongelma on nimenomaan se että kaasuläppäkotelolle vievän letkun takaiskun rikkoutuessa ahdettua ilmaa karkaa turbon imupuolelle.
Voisiko se evapin kautta vuotava ahdettuilma aiheuttaa sitten ahtopaineensäädön R-porttiin vastapainetta ja se olisikin syy maksimiahtojen putoamiseen? Se selittäisi, miksi tuo kertomasi modaus tekee tehtävänsä, vaikka ei ihan loppuun asti fiksu minusta ainakaan ole.
Voisiko se evapin kautta vuotava ahdettuilma aiheuttaa sitten ahtopaineensäädön R-porttiin vastapainetta ja se olisikin syy maksimiahtojen putoamiseen? Se selittäisi, miksi tuo kertomasi modaus tekee tehtävänsä, vaikka ei ihan loppuun asti fiksu minusta ainakaan ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
No näin minä olen ymmärtänyt asian laidan olevan. Ja kerran vielä, olen ymmärtänyt tuon olevan todella yleisen toimenpiteen. Tulikohan tämä disseminoitua kerrankin kunnolla teoreettisesti.Mertmi kirjoitti: Voisiko se evapin kautta vuotava ahdettuilma aiheuttaa sitten ahtopaineensäädön R-porttiin vastapainetta ja se olisikin syy maksimiahtojen putoamiseen? Se selittäisi, miksi tuo kertomasi modaus tekee tehtävänsä, vaikka ei ihan loppuun asti fiksu minusta ainakaan ole.
Re: 9-3 evapin blokkaus tyhmille
Onkos tämä T7-spesifiä vai päteekö myös T5-autoihin?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja