Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Saab on vm 2001 ja on matalapaine turbo 150 hv. Autossa palaa, moottorin häiriö valo . Minulla on vikakoodinlukija, joka antaa vikakoodin P 1251, sitä koodia ei ole vihkosessa, joka tuli laitteen mukana. Googletin ja sieltä löytyi, kaasuläppäkotelo vikaa ym. Kysyn mitä vikaa koodi tarkoittaa, oikeesti.
Jatkokysymys, mikä autossa on vikana ja mistä kannattaa ostaa edullisimmin osa/osat, että auton saisi kuntoon. Kiitoksia etukäteen.
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Lisäys, P 1251 vikakoodi on. Ilmaseos solenoidi toiminta häiriö, mutta ongelma on mikä autossa on vikana, kuten avauksessa kysyn.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Tsekkaa onko kaasuläppä mennyt limppiin. Resetoi jos on ja nollaa koodit. Voi olla että jokin hetkellinen häiriö aiheuttanut. Ahtovuodot myös mahdollisesti aiheuttaa läppäkotelon menon vikasietotilaan.
Jäsen #6332
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Vikakoodi on selvinnyt p 1251. Kaasuläpän ohjainyksikkö, elektroninen osa kyseessä, kahdella pultilla kiinni ja 3-napainen pistoke siihen tulee. Irrotin kaasulppäkotelon, mutta kotelossa ei ole ostamaani osaa. Osa on oikea se on tarkistettu. Nyt kaipaisin tietoa, missä sijaitsee kaasuläpän tunnistin/ohjausyksikkö, kun se ei ole kaasuläppä kotelossa.
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Varaosa liikkeiden netit, antoivat väärää tietoa auton osista, vaikka rek-tunnuksella haettiin ja siksi myivät säätimen "jota autossa ei ole". Saa sitä sitten etsiä. Tuntuu oudolta miksi näin kävi. Auto on yksikilpinen "suomiauto" ja netti väittää, että autossa on sähköinen kaasuvaijeri ja kaasuläpän tunnistin. Moottori on tyyppiä B205E ja siinä on vaijerilla kaasu, sekä kiinteä säädin kaasuläppäkotelossa, jota ei voi vaihtaa. Uusi kaasuläppäkotelo maksaa noin 500-600€, ja netistä lötyi 227€, jota ei ollut kun tein tilauksen vaikka sitä mainostettiin.
Löysin hajottamolta toimivan 50€. Laitoin paikalleen ja poistin vikakoodit ja Saab on toiminut moiteetta sen jälkeen, eli joskus nämä viat teettää töitä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaasuläppä on sähköinen vaikka siellä vaijeri onkin, se kääntää vaan poljinpotikkaa. Limpputilassa vaijeri ohjataan kääntämään suoraan läppäakselia. Läppäkotelon osat eivät ole erikseen vaihdettavissa. Hienompi systeemi kuin muissa sähköläppäisissä autoissa jotka eivät ole enää ajettavissa jos läppäkoteloon tai polkimen asentotunnistimeen tulee vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Huomasin sen eron näissä kaasuläppäkoteloissa, kun ne olivat irlallaan se joka oli paikallaan autossani, niin siinä kaasuläppä avautui, kun käänsi vaijerin kiinnitys "rullaa" ja hajottamolta ostettu toimiva, niin siinä ei kaasuläppä avautunut kun "rullaa" käänsi, kuin Jcarlson kirjoitti, hieno varotoimi eipä jää auto tien päälle, vian iskiessä. Eli rikkinäisen ja toimivan kaasuläppäkotelon erottaa, esim tästä.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 2.0 turbo, vikakoodi P1251

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Niinkuin aiemmin kirjoitin niin sun vanha läppäkotelo on mennyt limp-home tilaan jolloin juuri toimii vaijerista. Tämän pystyy nollaamaan. Itselläni meni joskus 2 vuotta sitten tuohon tilaan ja nollasin eikä ole tullut enää takaisin sen jälkeen
Jäsen #6332
Vastaa Viestiin