moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
merkkis75
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 12, 2015 18:39
Paikkakunta: Tampere

moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja merkkis75 »

terve!elikkäs potilaana og93 vm2002 5d (b205e),ajelin tampereella moottoritiellä,ja kiihdytystilanteessa auto rykäs pari kertaa,ja sen jälkeen mentiin kolmella pytyllä :( ,autoo on stagetettu+e85,kansi saatiin tänään auki,kun 3-s sylinterissä ei ollut paineita,arvelin jo ennen et venttiili vikaa,ja niin oli lähtenyt pakoventtiilistä palanen,eli,oisin kysynyt,että onko t7 pakoventtiilit huonot jo alunperin?vai polttaako etanoli ne?autoon on immukin vaihettu vuosi sit,ja nätisti on arvot seuranneet toisiaan,mut nyt kun kauheen purkamisen jälkeen kansi on auki,huh 8O ,sanokaa,mitä sinne kannattaa laittaa?eikös t5 osat oo kestävämpiä,siis millä saadaan kestoo?vinkkejä?autolla aijon vielä ajaa,ja suunnitelmana on venttiilit,varren kumit,ainakin pakopuoli kaikki vaihtaa,ja männän renkaat myös,kun niin iso työ muutenkin.uus nokkaketju vanhalla paikoilleen ja lukollisista ketjuista saab orginal,vai febi bilstein,ruville,vai iwis montaa löytyy?onko kokemuksia?,ja viggen kytkinpaketti on myös valmiina.hyviä vinkkejä kalastelen,ja kuinka ootte todennut kannen parhaiten irroitettavan,ite otin pako ja imusarjoineen pois,saas nähä kuin menee takas pakettina.niin ja jos joku pystyis linkittää suomenkielisen wissin oisin todella kiitollinen.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pari venttiilivammaista T7-konetta on tullut auottua. Yleensä noissa näyttäisi olevan helkkaristi öljyn palamisesta tullutta karstaa pakoventtiileissä ja veikkaan että palanut venttiili on jäänyt karstan takia vuotamaan. Kun venttiilin ja seetin välissä on pieni rako, niin venttiili palaa vaikka se olisi admantiumia. Stage 1 softalla B205E:n pakolämmöt taitavat olla aika suuret, kun pienestä ahtimesta otetaan likipitäen kaikki irti.

Jos kerran otat koneen pois autosta, niin laita koko ketjusarja, siinä on myös ketjupyörät ja laahaimet, ne kannattaa kuitenkin vaihtaa samalla kerralla.

T5-venttiilit ovat paksummilla varsilla, eli niitä ei ilman ohjureiden vaihtamista tai avartamista T7-kanteen saa sopimaan.

Jos loput pakoventtiilit ovat ehjiä ja mitoissaan, niin niille riittää puhdistus ja läppäys, mutta uusien hinta ratkaisee sen kannattaako niitä vaihtaa. B2*5R-mallin venat ovat kaiketi paremmin lämpöä johtavia ja kestävämpiä kuin matalapaineisten?

Molemmissa jotka avasin, oli yksi pakosarjan pinnapultti poikki, molemmissa samasta kohdasta, muistaakseni autosta katsottuna vasemmanpuolimmainen...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
merkkis75
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 12, 2015 18:39
Paikkakunta: Tampere

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja merkkis75 »

kiitos ippe olet wolverine fani vai adamantiumista osat,kyllä kestäis ainakin :lol: ,lisää ipen kaltaisia please,ensimmäinen saab kyseessä.mut joo hieman tilanne päivitystä,en tiedä oliko järkevää purkaa kansi imu ja pakosarjat kiinni,otan ne pöydällä nyt kumminkin auki saan venttiilit helpommin paikoillleen,ja puhdistus ym,ja ehkä takaslaitto helpottuu,mut tosiaan pakovenat tilasin kaikki,ja varren kumit tietty orginaalia kaikki,ja venttiilit on putsattu ja läpätty tutilla ja tahnalla,männänrenkaat on uudet paikoillaan pytyt hoonattuna kolmekivisellä,ristikkokuvioo yritin saada,mut ei oo helppoo,ja ne öljysuihkut pohjalla,saa varoo.no lähti se lasittunu pinta kumminkin.renkaiden kanssa oli myös pientä arpomista,kun lontoo ei tekniikkapuolen sanoiltaa aina natsaa,orkkis renkaat oli ylin oikealle 90 astetta,keskimmäisessä oli keltainen merkki?what ö f,aattelin et jakoketjuun päin se,ja korkea reuna ylös,eli vastapuolelle,kun jakoketjussa myös keltaista merkkiä :wink: ,ja öljyrenkaiden katkotset jäi eteen 3-4cm välillä toisistaan.jakoketjun tilasin ebay,lukollisen,kun rikulta ei löytynyt,tähän hätään,kertokaa jos jotain on väärin tehty?orkkis osaa olen pyrkinyt käyttää,ketjun ajattelin vetää vanhalla,nokkapyörän hampaat oli ihan hyvät,toki paras ois vaihtaa kaikki jakopäähän,mut taitaa olla moottori paikoillaan aikas pieni hanskaisen hommaa?sisäänajo kans,jos siihen sais vinkkejä,onko tosi et mineraali öljyä,ja vaihtelevat kierokset,moottorijarrutuksia?paljonko km?mikä öljy?mineraalia taitaa saada vaan biltemasta.miten teette,ja mulla tankissa raakaa e85 1/4,mitä toi mineraali tykkää?oon jonkin verran auto remppoja tehnyt mut toi etanoli ja turbo puoli,ja saab on uutta.jostain luin et kun auto kävis laihalla polttas pakovenat saabissa helposti,kai se bensapumppukin antautuu kerralla sit,karstaa oli aikas lailla myös pakovenoissa,mut tämmösiä,kait siittä vielä auto tulee,kun muistaa kaikki letkut ja liittimet ym kytkee :lol:
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Ihan hyvällä mallilla kuulostais olevan. Sisäänajon voi suorittaa 500-1000km ja öljyt vaihtoon. Vaihtelevilla kierroksilla eikä mitään ylikylä rajotinrallia :lol: Eiköhän se siitä taas rokkaa, niin ja tyhjäkäyntiä kannattaa välttää, että aina korotetut.. Tai näin olen itse tehnyt/lukenut/kuullut
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Itsellä on t5 kolkki jonhon tästä remppavinkkejä luin ja pätee myös t7 koneisiin iso osa vinkeistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=145026
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
merkkis75
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 12, 2015 18:39
Paikkakunta: Tampere

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja merkkis75 »

auto rupee oleen pikku hiljaa taas kasassa,ongelmia,yks katkennut pakosarjan pultti,ja en edes huomannu,kun kansi oli lattialla :x ,ja yritys kansi paikoillaan ei vastakierre tapilla lähtenyt,en luottanut laatuun,ois varmaan katkennut,porattiiin,ja m8 kierrettä mitä sai.ja tilasin ebaystä saab orkkis 9321845 jakoketjun,luulin että on lukolla,onhan se,mutta niitattavalla lukolla :( ,oisko tampereella kellään kunnon niittaus vehjettä,jolla on vastaava ennenkin tehty,ja auto kulkee viellä :D,moottoripyörä niittaus vehkeistä olen kuullut,mut ilmeisesti eivät ihan vakio osilla käy,vaatii työkalu modifiointia,ja ketjun lukkokin materiaali on todella kovaa,joten tuurna vasarointi vähän epäilyttää?toki vuokran maksan toimivasta vehkeestä.ja oisin viellä tiedustellut näistä niin sanotuista mineraali öljy sisäänajoista,mulle tää on ihan utopiaa,onks tässä oikeesti pohjaa?jos niin millä öljyllä?normaalisti ajelen gm 5-30w.tähän mennessä ekaa kertaa saabin kannen purkaneena voin sanoo,et älkää ottako imusarjaa mukaan,jostain luin ohjeen,kansi pois imu ja pakosarjoineen,vit vieläkin,ehkä jäi kiireessä aivot narikkaan,kun jo purin,helkatisti purkamista letkut/sähköt ja turhaan,pakosarja kannattaa jättää,ei haittaa,kobraa ja ohjaustehostin pumppua vähän sivuun niin mahtuu,tähän tulokseen olen tullut
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja Keme »

merkkis75 kirjoitti:yritys kansi paikoillaan ei vastakierre tapilla lähtenyt,en luottanut laatuun,ois varmaan katkennut,porattiiin,ja m8 kierrettä mitä sai.
Hitsaamalla noiden katkenneiden pinnapulttien irrotus on kaikista helpointa.
jeeeeeee!
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä sain sen katkenneen pinnapultin oman kolkin kannesta ihan vastakierretapilla irti, eikä se edes pistänyt hanttiin.
Pienellä etsimisellä löytyy korjauspinnapultteja, joissa on toisella puolella M10 ja toisella M8, niillä saa ratkaistua ongelman, jos M8-kierre lähtee alumiinista, niin M10 tapilla uusi kierre tilalle.


Remppaa tehdessä olisi kai hyvä tarkastaa venttiilinnostajat (paininkupit), niitä sai muistaakseni puhdistella hieman ennen kuin kaikista tuli herkkäliikkeisiä, osassa tuntui olevan hieman kökköä öljytilassa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
merkkis75
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 12, 2015 18:39
Paikkakunta: Tampere

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja merkkis75 »

hei.auton sain tänään liikenteeseen,kävi alkuun kun traktori :D ,venttiilit vähän möykkäs,pinnapultti korjattiin,nimenomaan tolla m10 tapilla,hyvä tuli,hitsaus ei olisi onnistunu,vaikka vehkeet oisi ollu,pinna oli syvältä poikki,toi nostimien kuppien juttu harmittaa,koska sain 95.sen suomi manuaalin,sanoo et pitäis öljyssä pitää kupit ettei ilmaa saa?kertokaa miks?en kuppeihin tehnyt juuri mitään,uitin öljyssä,kun laitoin paikalle,vaikka muut venttiilit putsattiin,läpättiin,ja dremelillä kiillotin kanavat ym,sit koeajolla jäin p1251 limpin takia tielle,mikäs ton aiheuttaa?,nollasin vikakoodit,ja reset ja kotio,remppa meni muuten ok mut noi edellä mainitut turhat työt ja ilmat oli juhannuksen tienoilla,vettä,30min töitä,vettä :? ,no kai siittä viellä auto tuli,jakoketju jäi vetämättä,kun ei työkalua löytynyt,edelleen etin,vasarapaukutus pelottaa liikaa,pitääkö?soiteltu on lainayrityksenä vuokralle siis,laitan ehkä myyntiin,jos ei työkalua löydy.orkkis saab ketju niitattava.viggen kytkin paketti oottaa kans asennusta,onko kukaan kytkimen asennuksen aikana,jakopäätä autossa tehnyt?luulis et sais hyvin tilaa kun hilaa laatikon pois,saa tuupattua,ehkä mottia enemmän sivuun,moottorinkannakkeella liuttaa?siihen vihjeitä myös. :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: moottori remppaan vihjeitä,ja tietoa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mineraaliöljyillä sisäänajossa on se niksi, että haetaan tarkoituksella huonompaa voitelua. Tarkoitus on antaa männänrenkaiden kulua alkuun nopeammin ja tulla mahdollisimman nopeasti tiiviimmiksi. Vaihtelevilla kierroksilla kevyesti kiihdyttäen ja pitkillä moottorijarrutuksilla haetaan juurikin männänrenkaiden hyvää sijautumista vielä ennen kuin sylinterin ja männänrenkaiden pinnat lasittuu ja kiilloittuu. Kuluminen tietääkseni hidastuu ja tavallaan jossain määrin siis rauhoittuu ajon myötä. Ei tästä mitään mikroskooppitutukimuksia ole tehty tms. mutta aika monikin suosii nykyään suhteellisen nopeaa sisäänajoa. Kilvanajovehkeissä varsinkin sisäänajo voi olla kovinkin lyhyt itseasiassa. Aja sisään siis huonoilla öljyillä ja sitten vaihto normaaleihin öljyihin uuden suodattimen kera. Sitten vaan kovaa ajoa sen jälkeen. Mitään tuhansien kilometrien hyssyteelyajoja ei voi perustella millään järkevällä syyllä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin