Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
umbra
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2015 16:32

Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja umbra »

Tilanne on siis se, että tuli kiskaistua vähän vauhdikkaammin käsijarrusta 2001 9-3ssa ja katkihan se pamahti. Nyt olisi vaihto edessä, mutta kaivattaisiin hieman neuvoja - vanhasta ketjusta löytyi jonkunnäköinen ohje, mutta jaksaisiko joku neuvoa hieman tarkemmin? Kuulemma veemäinen vaihdettava. Alun perin meinasin kiikuttaa suosiolla korjaamolle, mutta sieltä meinattiin heti, että myös käsijarrujen kengät pitää vaihtaa samalla. Toiveissa olisi kuitenkin pelkästään saada tämä katsastuksesta läpi, eli mitään hifistelyä ei kaivata. Mitäs mieltä olette, pärjääkö pelkällä vaijerilla? Jos päädyn korjaamolle, mitä tällaisen pitäisi suunnilleen maksaa (ilman ylimääräisyyksiä)?`

Värväsin vaihtajiksi lähinnä Volvoihin ja Opeleihin erikoistuneita äijänköriläitä, joten mitäköhän ongelmia mahtaa saabin kanssa tulla vastaan? :lol:
Suurkiitokset etukäteen!
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Vaihtuu yhtä helposti ku ooppelissa, joten hyvät äijät olet valinnut :lol: Eipä siinä kummosia. Muista että vaijeria ei kiristetä kepistä, vaan rummuista ja voi olla että niitä saa sieltä jarrulevyn rei'ästä säätää uusiksi myös.. EDIT: Kannattaa varata hitsausvehkeet, ku tuppaa se kierrestonga katkeemaan siitä käsijarruvivun alta pohjassa, johon itse vaijeri kiinnittyy, ku mutteria aukassoo
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Bensatankin pantoja piti muistaakseni löysätä, että sai vaijerin ujutettua oikeaa reittiä. Ei se paha ole vaihtaa, katsoo vaan ensin kuinka vanha vaijeri menee. Mitään sisustustahan tossa ei tarvi availla, siinä mielessä helppo.
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja palauril »

Tärkein huomio koko vaijerin vaihdossa on se, että ostaa kunnollisen vaijerin merkkiliikkeestä tms. Tarvikevaijerit ovat huonoimmillaan sellaisia, että et saa edes sitä ensimmäistä leimaa sillä vaijerille. Hintaeroa näillä ei ole niin kauheasti varsinkaan työmäärään suhteutettuna.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
umbra
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2015 16:32

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja umbra »

Ok, kiitos vastauksista. Itse olin menossa motonetiin hakemaan tota kolmenkympin vaijeria... :lol: Kysäisin myös parista liikkeestä hintaa, mutta toisessa tosiaan meinasivat että tarvitaan myös käsijarrujen kengät ja asennussarja. Mahtaako pärjätä ilman?
Käsijarru on ollut noin kuukauden pois pelistä, jos sillä nyt on jotain merkitystä jämähtämisen tms kannalta.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Alkuperäisten osalta ainakin viimeeksi marmorilta kysyessä möivät ei-oota. :(
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Idioottivarma käsijarruvaijerin vaihto-ohje

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tietenkin pärjää pelkällä vaijerilla, jos muu on kunnossa. Oma juttunsa on, että kässärikengät kannattaa ehkä vaihtaa jossain kohtaa joka tapauksessa. Ei se takalevyn irrotus hankalaa ole, jos tarkistaa paikat ja samalla puhdistaa.
Vastaa Viestiin