Ajovalonpyyhkimien korjaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Ajovalonpyyhkimien korjaus

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Tervehdys!

Tässä omia muistiinpanojani ajovalonpyyhkimien moottorien korjauksesta, jos vaikka olisi iloa jollekin toisellekin. :)

Tyypillinen oirehan on se, että pyyhin ei palaudu alkuasentoon vaan jää sojottamaan mihin suuntaan sattuu. Ennen kuin ryhtyy korjaamaan koneistoa, kannattaa huomioida seuraavat seikat:
  1. Kuoren irrottaminen on hiukan työlästä ja vaatii varovaisuutta, koska kynnet hajoavat helposti. Kuten kuvista näkyy, ei ole täydellinen tämäkään enää, mutta pysyy vielä kasassa..
  2. Ennen kuin irrottaa moottorin koneistosta, kannattaa varmistaa, että osaa laittaa sen oikein päin takaisin (omassani oli tekstit näkyvissä, kun moottori on paikallaan).
  3. Ennen kannen laittamista takaisin kannattaa varmistaa, että koneisto pysähtyy ääriasentoonsa eikä jonnekin välimaastoon. Jos ei pysähdy, käännä punaista/oranssia hammaspyörää sopivaan asentoon ja kokeile uudelleen. Koneistoa voi testata johtamalla sen liittimeen virta esim. suoraan akulta (ole varovainen, äläkä aiheuta oikosulkua!) liittimelle. Musta johdin on maa. Toinen muista johtimista (en nyt muista, kumpi, mutta veikkaisin reunimmaista), on jatkuva +12V ja toinen (ehkä sitten keskimmäinen) +12V signaali, jolla pyyhin saadaan liikkeelle. Testaaminen onnistuu siis niin, että musta johdin kytketään akun miinus-napaan ja toinen muista akun plus-napaan. Jos pyyhin ei lähde liikkeelle, kokeile toista johdinta. Kun pyyhin on lähtenyt liikkeelle, vaihda plus-johto toiseen liittimeen, ja pyyhin pyyhkii muutaman kerran ja pysähtyy sitten -- toki vain, jos kaikki toimii oikein. Jos ei toimi, käy useimmiten niin, että pyyhin lähtee liikkeelle, mutta moottorin kierrokset tippuvat ja se pysähtyy ennen kuin pyyhintä on suoritettu.

    Lisäys nimimerkiltä Tunttu:
    Punaisessa rattaassa on (tai ainakin pitäisi olla) kirjain R tai L riippuen kumman ajovaloumpion moottori on kyseessä (R pelkääjän, L kuskin).
    Kirjaimen pitää olla "suorassa" kun pitelet pyyhinrunkoa pystyssä kuten kuvassa.
    Tällöin moottori palautuu aina oikeaan asentoon eikä tarvitse arpoa missä asennossa rattaan kuuluu olla :wink:
  4. Koneiston metallilevyn saa nousemaan irti, kunhan akselia, johon pyyhin tulee kiinni, saa työnnettyä sisäänpäin. Akseli saattaa olla esim hapettunut, jolloin se liikkuu huonosti, mutta irrottamalla ensin metallisen varren, joka akselia pyörittää, voi akselia pyöritellä, jolloin sen saa liikkeelle.
Kuva

Omien kokemuksieni mukaan ongelmat voivat johtua ainakin seuraavista syistä:
  1. Kosketinpinnat, joita metallilevyn alka löytyvä pieni valkoinen ratas ohjaa, ovat likaantuneet. Puhdista pinnat!
  2. Pyyhkimen koneistossa sijaitseva punainen tai oranssi hammaspyörä (ks. kuva) on turvonnut, eikä pyöri enää kunnolla. Ratas pyörii jännästi metallisen levyn urassa, ja jos se on turvonnut, voi se jumittaa urassa. Toki myös akselin toinen pää voi ahdistaa. Ratkaisuna ainakin omassani oli ottaa ratas irti, laittaa se porakoneeseen kiinni ja näyttää uralle hiomapaperia, kun se ratas pyöri porakoneessa.
  3. Moottori on likaantunut, eikä toimi kunnolla. Moottorin voi avata ja puhdistaa. Varmista ennen sen irroittamista, että tiedät, miten päin se oli paikallaan, että tulee samoin päin. Muuten moottori pyörii väärään suuntaan, eikä siitä seuraa mitään hyvää. Samalla, kun moottori on auki, kannattaa öljytä sen laakerit. Muistaakseni käytin jotain polkupyöräöljyä, joka on nyt toiminut muutaman kuukauden. Moottorin muovisen päädyn saa irti, kun vääntää ja tuhoaa sen rungossa olevat metalliset kynnet. Tuhoutuminen ei juuri haittaa, koska moottori pysyy kyllä kasassa sille varatussa tilassa. Kommutaattorin (eli osan, johon hiiliharjat osuvat) välit kannattaa puhdistaa ylimääräisestä möhnästä ja tarkistaa muutenkin, että ne ovat puhtaat eivätkä puhkikuluneet. Moottorin päätyä paikoilleen laitettaessa on oltava huolellinen, jotta hiiliharjat asettuvat paikoilleen vääntymättä. Huomaa, että pääty menee paikalleen vain, kun sen reunan nystyrä osuu metallikuoressa olevaan koloon. Hiiliharjat voi tarvittaessa vetää taaksepäin ja lukita päädyssä olevien reikien kautta vaikka neuloilla, kunnes pääty on paikoillaan.

    Moottorille voi myös johtaa suoraan jännitteen ja antaa sen pyöriä hetken verran vapaasti.
  4. Moottorin PTC-termistori on väsähtänyt. Moottoria suojaamassa on termistori (ks. kuva), joka rajoittaa moottorille menevää sähkövirtaa, jos se nousee liian suureksi. Käytännössä siis jompikumpi yllämainituista ongelmista voi aiheuttaa virran kasvamisen, jolloin termistori käytännössä pysäyttää virran kulun. Näin oli käynyt omassa autossani.

    Kuva

    Termistori sijaitsee moottorin vieressä olevien metalliliuskojen välissä (ks. kuva 3), ja sen saa kaivettua irti vaikka pienellä ruuvimeisselillä. Ihan samantyyppisessä pakkauksessa olevaa korvaavaa termistoria en äkkiseltään löytänyt, mutta esim. Partcosta löytyi RUE300-koodilla (http://www.partco.fi/fi/saehkoemekaniik ... ue300.html) ylivirtasuoja, jonka arvelin ominaisuuksiensa puolesta sopivan [1], ja se on fyysisiltä mitoiltaankin sopiva. Ainoa muutos, mikä tuohon täytyy tehdä, on vääntää jalat sen runkoa vasten niin, että toinen on toisella puolella ja toinen toisella puolella. Sitten vain tungetaan se alkuperäisen termistorin paikalle. Huomaa, että termistori menee paikalleen vinossa niin, että yksi kulma jää ylöspäin. Tällöin koneiston kannessa olevat muovituet osuvat sen ympärille oikein.
--Ere

[1] Jonkin netistä löytyneen tiedon perusteella moottorin maksimivirta olisi 20A. En ole kuitenkaan testannut, kuinka paljon tuota pyyhinmekanismia pitää kuormittaa, että RUE300 katkaisisi virran, joten voi olla niinkin, että RUE300:lla jotain vaikka hajoaa ennen virran katkeamista!
Viimeksi muokannut emaijala, To Heinä 27, 2017 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tunttu
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 01:12
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalonpyyhkimien korjaus

Viesti Kirjoittaja Tunttu »

Kohtaan 3. pieni lisäys joka helpottaa kasaamista:

Punaisessa rattaassa on (tai ainakin pitäisi olla) kirjain R tai L riippuen kumman ajovaloumpion moottori on kyseessä (R pelkääjän, L kuskin).
Kirjaimen pitää olla "suorassa" kun pitelet pyyhinrunkoa pystyssä kuten kuvassa.
Tällöin moottori palautuu aina oikeaan asentoon eikä tarvitse arpoa missä asennossa rattaan kuuluu olla :wink:

Itse vetelin muutamalla nippusiteellä kuoren kiinni koska ne klipsit tosiaan hajoaa ellei omaa lehmän hermoja kun kuorta irroittaa.
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalonpyyhkimien korjaus

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Kiitos kommentista, en huomannutkaan moista. Lisäsin kommenttisi tuohon alkuperäiseen viestiin myös. :)

--Ere
Vastaa Viestiin