Vaihteistoöljyjen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Joona Peräkylä
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Tammi 21, 2016 14:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Joona Peräkylä »

Elikkäs jos joku voisi tarkentaa tumpelolle miten operaatio suoritetaan ? -99 og 9-3
Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Auton keula ylös( Ellei rasvamonttua käytössä ). Konepelti auki , suunnilleen ohjaustehostimen säiliön kohdalta katselet alaspäin ja näät vaihteiston päällä olevan pultin/propun ( Olisko ollu 19mm kannalla ?? Joku suht iso kuitenkin) Irroita se. Tuo täyttöproppu kannattaa aina irroittaa ennen tyhjennysproppua vaihdat sitten öljyjä minne tahansa. Yksinkertaisesti siksi, että se on varsin ikävää huomata jumiutunut täyttöproppu siinä vaiheessa kun öljyt on laskettu pihalle... Näin kävi yhden Omegan perän kanssa :D

Seuraavaksi ryömit auton alle, vasemman etupyörän kohdille suunnilleen. Vaihdelaatikon kupeessa 8mm kuusiokolokannalla oleva proppu. Sen avaamisessa kannattaa olla tarkkana, pultin kolo yleensä täynnä pinttynyttä moskaa. Eli huolellinen putsaus sille ja vielä lopuksi kun laittaa avaimen sinne niin koittaa vielä vasaralla saada naputeltua se aivan pohjille. Hommaa varten kannattaa ostaa joku oikeasti laadukas kuusiokoloavain vaikka maksaisikin yhden kokonaisen pilipalisarjan verran. Bondhussin avaimet on hyviä( Saa Motonetistä) Sitten ei muuta kun öljyt pihalle ja uutta sisään. Öljyksi http://m.motonet.fi/fi/tuote/590044/GM- ... 8293165290 . Tilavuus muistaakseni tarkalleen 1,8L, mutta itse olen aina kaatanut suoraan kaksi purkkia. Ja uuden öljyn kaatamiseen kannattaa ostaa avuksi motonetistä saatava muutaman euron pitkällä nokalla oleva suppilo, helpottaa paljon kun ei tarvi tavallisesta suppilosta ja puutarhaletkusta ruveta askartelemaan mitään viritelmää :D .

Eli ostoslistalle: Laadukas 8mm kuusiokoloavain , 2 litraa Gm vaihteistoöljyä ja pitkä suppilo. (Olettaen että hylsysarja löytyy omasta takaa).
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5316
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kolmas purkki kannattaa kans ostaa. Varsinki jos on pitkään ollu samat tai ei oo varma vanhoista öljyistä. Eli ensin vanhat pois, tilalle litra jolla renkaat ilmas jonkin aikaa "ajelet", se litra ulos ja sitte vasta kaks uutta tilalle. Kaikki öljy kun ei poistu propusta, niin litralla lantrataan ja huuhdellaan sitä jämää pois. Toisaalta jos haluaa autostaan huolta pitää, niin samalla vaivalla ostaa neljännenki eli huuhtelee kahdesti litralla...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tämä on kyllä se tärkein neuvo. Lisätään WIS-ohjeen mukaiseen öljynvaihtoon myös tarkistuspropun avaus ennen tyhjennysproppua.
Jonteri kirjoitti:Tuo täyttöproppu kannattaa aina irroittaa ennen tyhjennysproppua vaihdat sitten öljyjä minne tahansa. Yksinkertaisesti siksi, että se on varsin ikävää huomata jumiutunut täyttöproppu siinä vaiheessa kun öljyt on laskettu pihalle...
WIS mukaan
  • tyhjennys
  • 1,5 litraa öljyä ja "ajoa" renkaat ylhäällä 1. vaihteella 20-30 sekuntia
  • tyhjennys
  • 1,5 litraa öljyä ja "ajoa" renkaat ylhäällä 1. vaihteella 20-30 sekuntia
  • tyhjennys
  • 1,5-1,8 litraa uutta öljyä ja määrä tarkistetaan siitä vetarin päälllä olevasta propusta.
Itse en vielä ole tehnyt, mutta öljyt, tuo jo mainittu Motonetin pitkä suppilo ja WIS ohjeet tulostettuna ovat valmiina
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin