Äänimerkki kadoksissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Kävipäniin, että og9-3:n äänimerkki katosi. Saattoi liittyä liian pitkäkestoiseen äänimerkkiin jyväskylän motarilla vasenta kaistaa 70km/h ajaneen autoilijan perässä. Ns. Instant revenge.

Itse äänilaite lienee kunnossa sillä ovien kaksoislukituksessä äänimerkki tulee mutta ohjauspyörästä painamalla ei. Miten vikapaikan voisi paikantaa?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Vika vois olla ratin takana olevassa spiraalijohdossa, ex tonnarissa se aiheutti äänimerkin toimimattomuutta. Vastaava johto löytyy kolkistakin. Testaa änäri syöttämällä sille akulta suoraan virtaa.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Mihin kohtaan virtaa syötetään? Ne pari-/lattaliittimet näytti olleen kytketyt radiosääätimiin. Onkohan niissä jotain herkkiä sähköosia, joihin akkuvirtaa ei pidä ohjata ?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

lumiukko kirjoitti:Mihin kohtaan virtaa syötetään? Ne pari-/lattaliittimet näytti olleen kytketyt radiosääätimiin. Onkohan niissä jotain herkkiä sähköosia, joihin akkuvirtaa ei pidä ohjata ?
Syötä virtaa suoraan äänimerkissä oleviin liitinnastoihin:

https://www.tori.fi/uusimaa/4448817_aan ... 3_42162764

Eli äänimerkiltä johto irti, liitin näkyy kuvassa.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Spiraali se on

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

irroitin kosketinrullan ja spiraalin johtimet olivat kokonaan katki. Johtimien muovi oli kokonaan irti liimasta ja johtimet rullautuneet kauas irti toisistaan. Tätä en jäänyt enempää miettimään vaan spiraali hakuun.
Morzi90
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 13, 2017 16:58
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Morzi90 »

Itselläkin on äänimerkki kadoksissa og kolkista. Joudumpa nyt kokeilemaan onko itse torvi sökö, mut jos torvi kunnossa nii miten pääsen katsomaan tota kosketinrullaa ja spiraalin johtoja? Pitääkö koko ratti irrottaa vai miten? Onko muita kohtia mistä voi ongelmaa selvittää??
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: Äänimerkki kadoksissa

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Spiraali: itse selviydyin näillä ohjeilla mutta
lienee syytä varmistaa, että virrat on varmasti pois ettei airbagi lentele seinille.
airbag pois; ratin sivusta kaksi ruuvia pois ja varovasti hivuttamalla ylös. Johdot irti airbagista ja ratista.
Ratti pois avaamalla keskiruuvi pois ja sen jälkeen ratti irtoaa nitkuttamalla.
Musta muovinen rinkula tulee esiin ja ko. spiraalihan on tuon muoviosan sisällä.
Rattiakselin ylä- ja alaosamuovit irti ja spiraaalin alapuoliset liittimet tulevat esille.
Sitten voi tehdä päätöksen, irroittaako johtimet ja mittaako johtimien johtavuuden vai irroittaako koko mustan muoviosan.
Itse totesin tuon spiraalin vian avaamalla ko. mustan rinkulan jolloin itse spiraali tuli esille.
Ja hox hox, sen spiraalin asentamisessa kannattaa muistaa sen spiraalin keskittäminen :-)
Vastaa Viestiin