Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mr.Eikka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 00:41

Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Mr.Eikka »

Elikkä aloitetaan, NG900 1997 2.3 koneella B234I ajettu 290 000km manuaali

Ajettu reilu 1000km ja Check engine valo elää omaa elämää, joskus pääsee 2km että syttyy tai 80km. Jää palamaan seuraavaan sammutukseen asti. Voimaan ei tunnu vaikuttavan ja käy normaalisti.
Kerran matka-ajossa ei tuntunut kestävän kaasua,tyyliin millin pysty painaa kaasua että ei hyytynyt. Alkoi ihan yhtäkkiä ja loppui jonkun matkan kuluttua tyyliin 5km.. Sitä ennen ja sen jälkeen toimi normaalisti. Tästä tapahtumasta sellanen 300km suunnilleen.

Ajettu pihaan, seisoi alta viikon ja nyt ei lähde käyntiin.Ei edes lupaa tai yritä käynnistyä. Startti pyörii. Kipinä tarkastettu ihan tulpalta asti kanteen maadoitettuna. Hyvältä näytti. Bensapumppu toimii ainakin hypppyjohdolla releen yli. Surisee mutta ei vaikuta käynnistymiseen. Bensapaineen säädin irroitettu ja testattu bensan saantia. Ainakin kiskolle asti tulee, painetta ei pysty mittaamaan. Kokeiltu myös antaa Startpilottia(CRC Motorstart) suoraa ennen IMM ja suoraan kaasuläpälle. Ei edes lupaa tai edes yritä. Kampiakselin asentotunnistin mitattu, pelkästään ohmit 853 arvoksi 1-2 pinnit ja kaikki muut ääretön. Voltteja startatessa en tarkistanut. Anturilla ajettu n.50 tkm ja useampi vuosi (3-5v), sen tarkempaa tietoa ei ole antaa merkistä tai muustakaan.

Vikakoodeja yritetty tarkastaa johdolla pistokkeesta. Ei toiminut, ei tullut mitään koodia mistään ei edes kaikki kunnossa. Universaali obd lukija ei saanut yhteyttä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vikakoodin luvusta olisi hyvä lähteä liikkeelle kun sellaisen olemassa olemisen ce-valo ilmoittaa. Järjestelmään pääsee Gm tech2 testerillä. Tuohon ex satkuun ei myöskään päässyt muilla kuim tech2:lla..

Eipä sitä kampuran asentotunnistinta mittailla kannata, se ei kerro sen toiminnasta juurikaan. Katsoo kierroslukumittaria että nouseeko viisari kun starttaa. Jos ei, niin kampuran asentotunnostimelta se kuulostaa.

Yksi potentiaalinen vikapaikka on virranjakajan sisällä oleva nokka-akselin asentotunnistin/hall anturi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mr.Eikka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 00:41

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Mr.Eikka »

Tänää kokeiltu uudella kampuran asentotunnistimella. Käyntiin lähtee mutta pitkällä vieterillä. Kylmänä käy hyvin mutta kunhan kone lämpeni niin tyhjäkäynti tuli siihen 1000 rpm pintaan rupesi käymään epätasaisesti. Ei kuullostanut käyvän kaikilla ja poltti putkessa. Ja sammuikin useasti. Kaasua antoi niin kävi taas normaalisti tasaisesti.
capkemi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 20:16

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja capkemi »

-pa suodati ?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sytytyspuolen osat kunnossa? Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot ja tulpat? Mielestäni kyllä vikakuvaus edellen viittaisi nokan asentotunnistimen/hall-anturin vikaantumiseen. Tech2:nen kyllä varmasti kertoisi jos kyse on tästä anturiviasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mr.Eikka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 00:41

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Mr.Eikka »

Pakari kirjoitti:Sytytyspuolen osat kunnossa? Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot ja tulpat? Mielestäni kyllä vikakuvaus edellen viittaisi nokan asentotunnistimen/hall-anturin vikaantumiseen. Tech2:nen kyllä varmasti kertoisi jos kyse on tästä anturiviasta.
Sytytysosat on silmämääräisesti tarkastettuna kunnossa.

Täytyy jostain etsiä henkilö kenellä on tech2 Lahden seudulla jotta voi nuo vikakoodit tarkistaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Täältä löytyy karttaa harrastajista joilla on tech2:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045

Kartan mukaan lähin tech2 merkkiliikkeen lisäksi on Kouvolassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mr.Eikka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 00:41

Re: Käynnistymis ongelma ng900 -97 B234I

Viesti Kirjoittaja Mr.Eikka »

Nyt on luettu vikakoodit Tech2:lla ja koodihan sieltä löytyi. Lämpötila-anturi rikki (tilapäinen vika). Anturi vaihdettu ja kone käy nyt níinkuin sen kuuluukin, kierrokset kylmänä siinä reilussa 1000 rpm ja tippuu hivenen sittenkun lämpenee. Lämpöisenä ei mitään oireita.
Vastaa Viestiin