og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja vewi »

Mikähän mahtas suapissa olla ku päästää moottorijarrulle niin kuuluu vaimea mutta erotettavissa oleva rohina.
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Tarkista jakoketjun kiristäjän ulkonema, taitaa jakoketju olla finaalissa.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja anv »

Jakoketju ei kyllä tiedä ollaanko moottorijarrulla, kiihdytetäänkö vai mennäänkö tasaisesti. Jostain kohtaa voimalinjasta etsisin vikaa tai moottorin kumityynyistä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja vewi »

anv kirjoitti:Jakoketju ei kyllä tiedä ollaanko moottorijarrulla, kiihdytetäänkö vai mennäänkö tasaisesti. Jostain kohtaa voimalinjasta etsisin vikaa tai moottorin kumityynyistä.
Joo kumityynyjä mäki rupesin vähä veikkailemaa just se laatikonpuoleinen moottorin kumityyny.
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Kyllä se kireys muuttuu juurikin vastaiselle puolelle kampiakselilla kun konetta ryntäytetään tai moottorijarrutetaan.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Miten niin? Vedätyksessä kampiakselin kammet pyörittävät kampiakselia ja sen toisessa päässä olevaa jakoketjun ketjupyörää ja moottorijarrulla vaihteisto pyörittää kampiakselin toisesta päästä niitä samaan pyörimissuuntaan. Vaikka pyöritysvoima tulee em tapauksessa tasaisemmin koko kampiakselin mitalle kuin jälkimmäisessä, eikö akseli ole niin jäykkä, että ketjupyörä ei huomaa eroa, mistä kohdasta pyöritetään? Olen aina luullut, että moottorijarrutus perustuu sylintereihin muodostuviin ilmajousiin eikä venttiilikoneiston tahmeuteen 8O - saa oikaista, jos olen väärässä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Ajettele asia vaikka näin: telakoneissa kuten tankki kun veto on päällä tela on kireällä alapuolelta ja löysä ylhäällä, moottorijarrutuksessa tela menee tiukalle yläpuolelta ja löystyy alhalta. Ja tela on tässä kuten jakohihna tai -ketju.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja anv »

Dodanoin, olisin kyllä eri mieltä. Moottorijarrutuksessa moottorin kierrokset laskevat suhteellisen hitaasti. Se että vedon suunta vaihtuisi nokkaketjulla, vaatisi hemmetin raskaan nokka-akselin ja sen että nokka pyörisi herkästi. Kumpaakaan ei käsittääkseni ole, vaan kyllä se kampura pyörittää edelleenkin sitä nokkaa eikä jarruta sitä, myös moottorijarrutuksessa.

Edit: sen verran lisää vielä että tuo vertaus telakoneeseen on vähän ontuva. Jos esimerkiksi caterpillarilla työnnät sillä vasemmalla kädellä kytkimen auki, kone pysähtyy tasamaalla jotakuinkin kuin seinään ja tela jää yläpuolelta löysälle. Jos tempasee jarrut pohjaan, riippuu nopeudesta kiristyykö se yläpuoli, mutta puhutaan tällöin kymmenien tonnien painoisesta koneesta. Auton moottoreissa kaiken lisäksi kun nokka-akseli(t) pyörivät vielä puolet hitaammin kuin kampura, en ikinä usko että nokkaketju joutuisi jarruttamaan nokkia, jos kone ei kirjaimellisesti mene jumiin. Esimerkiksi moottorijarrutus 3000RPM -> 2000RPM, tarkoittaa nokille 1500RPM -> 1000RPM.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Kyseessä on pelkästään kiihtymisen ja hidastumisen aiheuttamat muutokset ketjun kireyspisteeseen.
Tuossa esimerkki mopomaailmasta, jos se helpottaisi ymmärtämistä:

https://www.youtube.com/watch?v=u6ZsWwQ072E
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja anv »

Niin, onko nokkaketju sun mielestä voimansiirron osa?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Nokkaketjun kireyspiste vaihtuu samalla lailla kuin ketjussa tuossa videossa, kyse on vaan nokka-akselin aiheuttamasta hitausmomentista kiihdytettäessä ja kierroksia laskettaessa.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja anv »

No joo, luovutan. Pidä vain mielipiteesi, minäkin pidän omani :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

vewi kirjoitti:Mikähän mahtas suapissa olla ku päästää moottorijarrulle niin kuuluu vaimea mutta erotettavissa oleva rohina.
Pakoputken yläpuolella oleva lämpökilpi makaa putken päällä? Niistä alumiinisista kilvistä pettää kiinnitykset iän myötä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina

Viesti Kirjoittaja anv »

^^ Ajattelin etten enää vasta mitään, mutta threadin aloittajaa ei varmasti auta yhtään mitään jos joku vääntää keskustelun "ketjukoneen moottorijarrutuksesta" "hihnakoneen ryntäytykseen"? Noilla kahdella asialla ei ole kerrassaan mitään tekemistä toistensa kanssa. Kiristysmekanismi on aivan toinen ja moottorijarrutus tarkoittaa mielestäni esimerkiksi sitä että alamäessä löysätään kaasu, jolloin nopeus ei muutu mihinkään, eikä myöskään mottorin tai nokkien kierrokset.

Mertmiltä hyvä vastaus. Toivottavasti Vewiä auttaa enemmän kuin tämä väittely :D

Edit: Omalta osaltani pahoittelen tätä väittelyä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin