Jarrunesteen vaihto!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Jarrunesteen vaihto!?

Viesti Kirjoittaja legro »

Ajattelin vaihella jarrunesteet 9-3 renkaiden vaihdon yhteydessä.
9-3 näyttäisi olevan kytkinneste samassa purkissa.

Miten kytkinnesteen saa pois? Vai onko sillä väljä vaikkei vaihtaisi kytkimen sylinteristä nestettä kokonaan, kun nesteen "laatu" vaihtuu DOT 4 DOT 5.1?

Riittääkö kytkimen nesteen vaihdoksi se kun vaihtaa säiliön nesteen ja nesteen jarruputkista ja sylintereistä?

Onko kellään tietoa miten kytkimen nesteitä saisi vaihdeltua?

Löytyykö Saab 9-3 mitään tälläisiä huolto-ohjeita netistä?
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

Villi veikkaus, mut luulis sielt laatikon päästä työsylinteri löytyvän... Siinä on varmasti ilmausruuvikin. Kytkimen ilmaus voi olla toisinaan pirullista hommaa.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Saab huollossa sanoivat, ettei tarvitse vaihtaa nestettä kytkimestä asti, eikä nesteiden sekoittumisella ole suurta haittaa..

Mutta sen voi toki vaihtaa kytkimestä asti..
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

legro kirjoitti:Saab huollossa sanoivat, ettei tarvitse vaihtaa nestettä kytkimestä asti, eikä nesteiden sekoittumisella ole suurta haittaa..

Mutta sen voi toki vaihtaa kytkimestä asti..
Ilmaaminen on ihan saamarin paska homma, mutta jos sitten saat ilmattua niin että pääset ajamaan niin kytkin ilmaa itte ittensä kondikseen muutamassa päivässä.
Mulla oli niin että 1-2mm kun nosti niin auto lähti, mutta muutamassa päivässä oli taas normaali
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

93t sport kirjoitti: Mulla oli niin että 1-2mm kun nosti niin auto lähti, mutta muutamassa päivässä oli taas normaali
Niimullaki :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

93t sport kirjoitti:
legro kirjoitti:Saab huollossa sanoivat, ettei tarvitse vaihtaa nestettä kytkimestä asti, eikä nesteiden sekoittumisella ole suurta haittaa..

Mutta sen voi toki vaihtaa kytkimestä asti..
Ilmaaminen on ihan saamarin paska homma, mutta jos sitten saat ilmattua niin että pääset ajamaan niin kytkin ilmaa itte ittensä kondikseen muutamassa päivässä.
Mulla oli niin että 1-2mm kun nosti niin auto lähti, mutta muutamassa päivässä oli taas normaali
Menisköhän 9-5:ssäkin samalla tavalla, on kyllä ajettu jo lähes 100km kytkinrempan jälkeen ja lähtee vieläkin liian hanakasti liikkeelle??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ng900aero kirjoitti: Menisköhän 9-5:ssäkin samalla tavalla, on kyllä ajettu jo lähes 100km kytkinrempan jälkeen ja lähtee vieläkin liian hanakasti liikkeelle??
Ei toi satanen riitä, kyllä se siitä ajan kanssa...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni on säiliöön sopiva tiivis korkki missä nippa porattu läpi, kompuralla pieni paine (0.5-1 bar) säiliöön ja sitten vaan päästelee ilmausnipoista ilmat pois :wink: Tarvittaessa muistaa vain lisätä nestettä.

Ajattelin myös vaihtaa nesteet pyörän ja jarrujen vaihdon yhteydessä.

Eli mitä eroa on DOT 4 ja 5.1 :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Vahnassa satkussa hommahan hoitui helposti kun hommasi sen ilmaustyökalun esim. Motonetistä. Liekkö Og900:ssa sama jarrunesteen korkki kuin og9-3:ssa. Toimii samalla periaatteella Frostgreyllä. Eli letkulla varustettu korkki säiliöön, renkaasta painetta perään ja jo homma toimii. Pitääkin tänään testata onko säilöt samat.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Frostgrey kirjoitti:Itselläni on säiliöön sopiva tiivis korkki missä nippa porattu läpi, kompuralla pieni paine (0.5-1 bar) säiliöön ja sitten vaan päästelee ilmausnipoista ilmat pois :wink: Tarvittaessa muistaa vain lisätä nestettä.

Ajattelin myös vaihtaa nesteet pyörän ja jarrujen vaihdon yhteydessä.

Eli mitä eroa on DOT 4 ja 5.1 :roll:
DOT 5.1 on uutta ainesta (kehitystä tapahtuu), 5.1 on tarkoitettu erityisesti ABS jarruille. Kiehumispiste on ilmeisesti vähän korkeampi!

Vaidan kanssa jarruista nesteet samalla kun renkaat vaihtaa. Kytkimeen en jaksa koskea! Sen voi sitten joskus suorituttaa ammattimiehillä! :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Itselläni on säiliöön sopiva tiivis korkki missä nippa porattu läpi, kompuralla pieni paine (0.5-1 bar) säiliöön ja sitten vaan päästelee ilmausnipoista ilmat pois :wink: Tarvittaessa muistaa vain lisätä nestettä.

Ajattelin myös vaihtaa nesteet pyörän ja jarrujen vaihdon yhteydessä.

Eli mitä eroa on DOT 4 ja 5.1 :roll:
Noin minäkin ajattelin tehdä mutta kielsivät saabin huollossa, sanoivat ettei saa muka päästää paineella vaan on imettävä alipaineella ilmat pois??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mitähän merkitys sillä on :roll: :?:

Noin on ainakin satkun ja tonnarin kytkimet ja jarrut ilmattu ja ei ole ollut mitään ongelmia :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla olis edessä sama homma , satkuun pitää jarrunesteet vaihtaa.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

jarruista (tarkemmin jarrusylintereistä- ja putkista) ilma tulee pois ihan poljinta painamalla. Eikä sinne mistään ilmaa tarvi päästää. Pyytäkää joku kaveriksi kun ilmaatte pojinta painelemaan. Pistää vaan säiliöön uuden aineen ja imausruuviin kirkas letku, ruuvi auki ja alkaa painelemaan pojinta, täytyy muistaa laitaa lisää nestettä säiliöön, ettei vedä ilmaa sieltä kautta. Sitten kun kirkas neste tulee letkusta voi vielä levittää jarrupalat, jotta neste tulee sylintereistäkin pois. Sitten vaan viel muutama polkaisu... ja ruuvi kiinni.
Näin lyhyesti! ;)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mutta eikös se vedä ilmanipoista ilmaa takaperin poljinta pumpatessa :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin