ng900
Pystyy tekemään itse. Ensi kertaa, jos vaihtaa, niin kannattaa varata about kolme tuntia. Itse olen käyttänyt joustintuen irti parhaimmillaan vajaassa tunnissa.
Työkaluja tarvitset ainakin:
- 32 mm, syvä hylsy ja kunnon vääntövarsi navan irrottamiseen
- 7-koon kuusiokoloavain (tosi harvinainen) jarrusatulan irrottamiseen
- pallonivelen ulosvetäjä
- 13 mm hylsy joustintuen yläkiinnikkeen irrottamiseen
- kaverin.
Nuo ovat olennaisia työkaluja tuon irrotuksen kannalta. Muitakin työkaluja tarvitsee, mutta ne löytynevät hyvinvarustellusta hylsysatsista.
Täällä vielä yksityiskohtaiset kuvitetut ohjeet tuohon irrotukseen.
Työkaluja tarvitset ainakin:
- 32 mm, syvä hylsy ja kunnon vääntövarsi navan irrottamiseen
- 7-koon kuusiokoloavain (tosi harvinainen) jarrusatulan irrottamiseen
- pallonivelen ulosvetäjä
- 13 mm hylsy joustintuen yläkiinnikkeen irrottamiseen
- kaverin.
Nuo ovat olennaisia työkaluja tuon irrotuksen kannalta. Muitakin työkaluja tarvitsee, mutta ne löytynevät hyvinvarustellusta hylsysatsista.
Täällä vielä yksityiskohtaiset kuvitetut ohjeet tuohon irrotukseen.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ke Huhti 06, 2005 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng900
Vaihtamisprosessista en tiedä muuta kuin sen, että jos iskarit on kuluneet, niin kannattaa samalla vaihtaa ne kuin myös nuo iskarien yläpään laakerit. Motonetista saa aika halvalla noita iskarien yläpään laakereita:jykä66 kirjoitti:oisko antaa neuvoja....etuiskarien yläpään laakeri pitää "rutinaa",onko paha rasti vaihtaa,pystyykö tekeen itse ja miten se vaihdetaan jos pystyy?
JOUSIJALAN YLÄTUENTA SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
GM-900/9-3 Etuiskarin ylätukiLAAKERI. . . . . . . . . . . . 18-1808 10.90 €
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: ng900
Samalla kannattaa myös tsekata noiden iskarin yläkiinnikkeiden kunto. Yläkiinnikkeestä on olemassa vanhempaa ja uudempaa mallia. Vanhemmassa keskireiän ympärys on kuminen ja se tahtoo vanhemmiten haurastua ja halkeilla. Uudemmassa on käytetty enemmän metallia ja ne ovat tukevampirakenteiset. Nuo ovat about 100 ecua kappale, eikä noita oikein tahdo motonetistä saada. Tuo ylätukilaakeri tulee sitten sinne yläkiinnikkeen sisään.Turbo Sensonic kirjoitti: Vaihtamisprosessista en tiedä muuta kuin sen, että jos iskarit on kuluneet, niin kannattaa samalla vaihtaa ne kuin myös nuo iskarien yläpään laakerit. Motonetista saa aika halvalla noita iskarien yläpään laakereita:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ng900
Hoplaa! Onko joku yksiselitteinen konsti millä tarkistaa kummat autossa? Minä vuonna vaihtui? Olisi tarkoitus vaihtaa bilsteinin pumput alle ensviikolla, joten tuo olisi helppo homma vaihtaa samalla.tsaarela kirjoitti:Samalla kannattaa myös tsekata noiden iskarin yläkiinnikkeiden kunto. Yläkiinnikkeestä on olemassa vanhempaa ja uudempaa mallia. Vanhemmassa keskireiän ympärys on kuminen ja se tahtoo vanhemmiten haurastua ja halkeilla. Uudemmassa on käytetty enemmän metallia ja ne ovat tukevampirakenteiset. Nuo ovat about 100 ecua kappale, eikä noita oikein tahdo motonetistä saada. Tuo ylätukilaakeri tulee sitten sinne yläkiinnikkeen sisään.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: ng900
Aukaiset vain konepellin ja katsot noita yläkiinnityksiä sieltä käsin. Iskarihan on ylhäältä yhdellä mutterilla kiinni ja sen mutterin alla on lautanen. Sen lautasen alta paistaa joko kumi tai alumiini sen mukaan, onko uudempi tai vanhempi. Kumisten kiinnikkeiden kunnon voi myös tarkistaa ihan paikaltaan katsomalla, onko kumissa halkeamia. Etupään painelu paljastaa, ovatko mahdolliset halkeamat pahoja. Tuolta eka postauksessani olevan linkin takaa löytyy kuva nimenomaan tuosta vanhasta versiosta.Hook kirjoitti: Hoplaa! Onko joku yksiselitteinen konsti millä tarkistaa kummat autossa? Minä vuonna vaihtui? Olisi tarkoitus vaihtaa bilsteinin pumput alle ensviikolla, joten tuo olisi helppo homma vaihtaa samalla.
Edit: Täältä löytyy kuva uudemmasta versiosta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Mystistä. Katsoin tuota ekaa kuvaa (missä tolppien irroitusohjeet) niin näytti omassa -94 mallissa samalta, eli ison lautasprikan alla 1cm väli auton ollessa pyörillä, josta paistaa kumipusla. Se mikä tekee ihmeelliseksi on se että vertasin omaani vierekkäin perheen kakkos autoon (ng900 -97 loppuvuosi) jossa oli AIVAN saman näköiset yläpäät kumien muotoilua myöten. ison prikan tuotenumero oli kylläkin eri mutta fyysiseltä muodolta ihan sama. Muitten numeroita ei näy purkamatta.
Painelemalla keulaa kumi kyllä jousti monta milliä, mutta pykimistä ei näkynyt kummassakaan autossa.
Toinen linkkisi uudesta kuvasta ei toimi..
.. Ja kysyin laakkoselta vanhan korvaavan (eli uuden) mallin hintaa. hiukka vajaa 150eur/kpl!. Tuote vaihtui laakkosen mukaan 95 puolivälin tienoilla.
PRo car service tarjoaa speedpartsin osaa noin 50eur/kpl..
Ideoita?
Painelemalla keulaa kumi kyllä jousti monta milliä, mutta pykimistä ei näkynyt kummassakaan autossa.
Toinen linkkisi uudesta kuvasta ei toimi..
.. Ja kysyin laakkoselta vanhan korvaavan (eli uuden) mallin hintaa. hiukka vajaa 150eur/kpl!. Tuote vaihtui laakkosen mukaan 95 puolivälin tienoilla.
PRo car service tarjoaa speedpartsin osaa noin 50eur/kpl..
Ideoita?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: ng900
Mulla oli molemmat yläpäänkumit haljennut ja sen huomas kyllä ajossa!Muualta en löytänyt ostin alkuperäiset..Ja oli todella paljon fiksummin suunniteltu kuin vanha malli! Yläpään kumit ja tarvittavat osat ja laakeri 380:- yhteensätsaarela kirjoitti:Samalla kannattaa myös tsekata noiden iskarin yläkiinnikkeiden kunto. Yläkiinnikkeestä on olemassa vanhempaa ja uudempaa mallia. Vanhemmassa keskireiän ympärys on kuminen ja se tahtoo vanhemmiten haurastua ja halkeilla. Uudemmassa on käytetty enemmän metallia ja ne ovat tukevampirakenteiset. Nuo ovat about 100 ecua kappale, eikä noita oikein tahdo motonetistä saada. Tuo ylätukilaakeri tulee sitten sinne yläkiinnikkeen sisään.Turbo Sensonic kirjoitti: Vaihtamisprosessista en tiedä muuta kuin sen, että jos iskarit on kuluneet, niin kannattaa samalla vaihtaa ne kuin myös nuo iskarien yläpään laakerit. Motonetista saa aika halvalla noita iskarien yläpään laakereita:
Saab 9-5 -01 Uudella koneella ilman etanolia..se kuuluu vain juotavaksi
Saab 9-5 Vakio 2.3T autom.-98 tässäkin vain vänkäri etanolissa
Saab 9-5 Vakio 2.3T autom.-98 tässäkin vain vänkäri etanolissa
laakerit
JOUSIJALAN YLÄTUENTA SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
GM-900/9-3 Etuiskarin ylätukiLAAKERI. . . . . . . . . . . . 18-1808 10.90 ???
mitäs muuta tarttee ostaa ku noi laakerit?
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
GM-900/9-3 Etuiskarin ylätukiLAAKERI. . . . . . . . . . . . 18-1808 10.90 ???
mitäs muuta tarttee ostaa ku noi laakerit?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: laakerit
Muistaakseni nuo laakerit vaihtamalla ääni hävisi (ainakin omasta autosta). Ei siihen muuta tarvinnut ostaa.jykä66 kirjoitti:JOUSIJALAN YLÄTUENTA SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
GM-900/9-3 Etuiskarin ylätukiLAAKERI. . . . . . . . . . . . 18-1808 10.90 ???
mitäs muuta tarttee ostaa ku noi laakerit?
Hieman offtopicia: oma NG900 on myös joskus pitänyt pientä rutinaa aurauskulmien säätämisen jälkeen (vaikka raidetangonpäätkin ovat olleet ihan uudet), mutta se on mennyt melko pian ohi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007