Sininen savu?
Sininen savu?
Aikaisemminkin on kyselty savuttamisesta. Vikaa on paikallistettu mm. turboon... ($$$$)
Olen jonkun aikaa seurannut vahvahkoa savua jota saa taustapeilistä katsella, ja nyt käynnistäessä savu on muuttunut kauniin siniseksi...
Käynnistyksessä/käynnissä ei ole ongelmia, viimeaikoina olen ollut haistavinani bensan hajua käynnistyksen jälkeen (luulotauti?), auto on talvella ollut tolpassa, yleensä olen muistanut hiukan jälkikäyttää konetta ennen sammutusta. Öljyt on vaihdettu ohjelman mukaisesti, viimeksi syksyllä n 7000 km sitten. Autossa tulee nyt täyteen 90tkm. Moottori on tietenkin tämä -01 9-3sen 205(kait).
Mistäköhän päin kerää pitäisi alkaa purkaa? ts. yleisimmät vikaehdokkaat riviin, ainakin sellaiset, jotka voi itse tarkistaa, kiertämättä Laakkosen kautta.... (pankrotti uhkaa )
Kiitollisena asiallisista neuvoista,
vanha.jolla.ei.ole.korjaustiloj@eikä.tietoa
Olen jonkun aikaa seurannut vahvahkoa savua jota saa taustapeilistä katsella, ja nyt käynnistäessä savu on muuttunut kauniin siniseksi...
Käynnistyksessä/käynnissä ei ole ongelmia, viimeaikoina olen ollut haistavinani bensan hajua käynnistyksen jälkeen (luulotauti?), auto on talvella ollut tolpassa, yleensä olen muistanut hiukan jälkikäyttää konetta ennen sammutusta. Öljyt on vaihdettu ohjelman mukaisesti, viimeksi syksyllä n 7000 km sitten. Autossa tulee nyt täyteen 90tkm. Moottori on tietenkin tämä -01 9-3sen 205(kait).
Mistäköhän päin kerää pitäisi alkaa purkaa? ts. yleisimmät vikaehdokkaat riviin, ainakin sellaiset, jotka voi itse tarkistaa, kiertämättä Laakkosen kautta.... (pankrotti uhkaa )
Kiitollisena asiallisista neuvoista,
vanha.jolla.ei.ole.korjaustiloj@eikä.tietoa
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Tuo HAKU -toiminto on ihan kätevä...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=savu
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=savu
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
Viimeksi muokannut tevisu, Pe Huhti 08, 2005 09:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitos ASIALLISESTA vastauksesta.... Kuten aloitin kysymykseni, turbo mm paikallistetty savuttamisen syyksi (löydetty HAULLA, kuten myös mahdollinen viallinen kampikammion tuuletus).tevisu kirjoitti:Tuo HAKU -timinto on ihan kätevä...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=savu
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
Halusin vain ensin tarkistaa ne itse tarkistettavat, lue:halvat, mahdolliset syyt. Tietäähän se, että jos menen Valtuutettuun Huoltoon sanomaan, että taitaa olla Turbo menossa kun savuttaa, niin vaihtaahan ne sen tarkistamatta. Ja lasku on iso. Olettaisin kuitenkin, että muitakin syitä voisi olla. Ei vaan ole vielä ollut tämän Saabin kanssa ongelmia aiemmin, niin ei ole tuota kokemusta karttunut.
M.O.T. edellisen SAABin kanssa kävi kytkimen kanssa näin: vikana oli ettei irrota, vein korjattavaksi valtuutettuun huoltoon, vaihdettiin koko kytkinasetelma, ei korjaantunut, vika löytyi KULUNEESTA kytkinpolkimen liitännästä, korjaus vei 5 minuuttia...
(Pojat, pojat, jos on nainen, ei tarkoita ettei osaisi käyttää hakukonetta.)
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Jep,. tavallisesti tuo hakutoiminto on niin kätevä että joku hakee linkit aina puolestasitevisu kirjoitti:Tuo HAKU -toiminto on ihan kätevä...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=savu
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Sininen savu?
Mielenkiintoni heräsi jälkikäyttöasiasta!vanha kirjoitti:Aikaisemminkin on kyselty savuttamisesta. Vikaa on paikallistettu mm. turboon... ($$$$)
Olen jonkun aikaa seurannut vahvahkoa savua jota saa taustapeilistä katsella, ja nyt käynnistäessä savu on muuttunut kauniin siniseksi...
Käynnistyksessä/käynnissä ei ole ongelmia, viimeaikoina olen ollut haistavinani bensan hajua käynnistyksen jälkeen (luulotauti?), auto on talvella ollut tolpassa, yleensä olen muistanut hiukan jälkikäyttää konetta ennen sammutusta. Öljyt on vaihdettu ohjelman mukaisesti, viimeksi syksyllä n 7000 km sitten. Autossa tulee nyt täyteen 90tkm. Moottori on tietenkin tämä -01 9-3sen 205(kait).
Mistäköhän päin kerää pitäisi alkaa purkaa? ts. yleisimmät vikaehdokkaat riviin, ainakin sellaiset, jotka voi itse tarkistaa, kiertämättä Laakkosen kautta.... (pankrotti uhkaa )
Kiitollisena asiallisista neuvoista,
vanha.jolla.ei.ole.korjaustiloj@eikä.tietoa
Miten olet jälkikäyttänyt konetta?
Re: Sininen savu?
Ammoisina aikoina ensimmäisten TurboSaabien (ja muiden turbojen) ilmestyessä niitä kiellettiin sammuttamasta 'täydestä laukasta', vaan kehotettiin antaa käydä tyhjäkäyntiä pysäyttämisen jälkeen hetken (olen käsittänyt sen olevan luokkaa minuutti). Tarkoitus ei ole koskaan täysin selvinnyt, mutta olen sitä yleensä noudattanut, jos olen koneen kuumaksi ajanut.legro kirjoitti:Mielenkiintoni heräsi jälkikäyttöasiasta!
Miten olet jälkikäyttänyt konetta?
300m pihasta kaupan pihaan ei mielestäni konetta kuumenna.... tms (Oikein kuumaksi olen kerran OG900n ajanut , siinä meni kannentiiviste kun oli termari jumissa, en tarkoita sitääkään 'kuumaksi ajamisella' vaan ihan normaalia ajoa.)
Tuo saattaa olla nykytekniikalla turhaa, en ole sitä koskevia keskusteluja seurannut. Valaiskaa jos olen tehnyt sitä turhaan.
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Kyllä tulee tavallisesti käytettyä tyhjäkäyntiä hetken aikaa ennen liikkeelle lähtöä että palatessa. En kierrätä 3000 enkä anna suurempia ahtoja ennenkun kone on täysin lämmennyt.
Oikeen pahaa tekee kattoo kun naapuri starttaa pakkasaamuna autonsa ja lähtee aivan VÄLITTÖMÄSTI liikkeelle kun auto käynnistyy. Eikä edes lämppäriä käytössä.
Oikeen pahaa tekee kattoo kun naapuri starttaa pakkasaamuna autonsa ja lähtee aivan VÄLITTÖMÄSTI liikkeelle kun auto käynnistyy. Eikä edes lämppäriä käytössä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Sininen savu?
Ei tuo jälkikäyttäminen ihan turhaa ole. Koneen lämmöillä ei ole mitään yhteyttä jälkikäyttämisen suhteen. Ajettaessa turbo ottaa sitä enemmän kierroksia, mitä enemmän painaa kaasua. Sammutettaessa auton turbon akseli jää pyörimään melkoista vauhtia. Ennen vanhaa turboissa ei ollut jäähdytysta (vesi) vaan ainoastaa siellä kiersi öljy. Nyky turboissa: Turboahtimessa on nestejäähdytys, joka laskee laakeripesän lämpötilaa n. 100 °C (212 °F). Lämpötilan laskemisen myötävanha kirjoitti:Ammoisina aikoina ensimmäisten TurboSaabien (ja muiden turbojen) ilmestyessä niitä kiellettiin sammuttamasta 'täydestä laukasta', vaan kehotettiin antaa käydä tyhjäkäyntiä pysäyttämisen jälkeen hetken (olen käsittänyt sen olevan luokkaa minuutti). Tarkoitus ei ole koskaan täysin selvinnyt, mutta olen sitä yleensä noudattanut, jos olen koneen kuumaksi ajanut.legro kirjoitti:Mielenkiintoni heräsi jälkikäyttöasiasta!
Miten olet jälkikäyttänyt konetta?
300m pihasta kaupan pihaan ei mielestäni konetta kuumenna.... tms (Oikein kuumaksi olen kerran OG900n ajanut , siinä meni kannentiiviste kun oli termari jumissa, en tarkoita sitääkään 'kuumaksi ajamisella' vaan ihan normaalia ajoa.)
Tuo saattaa olla nykytekniikalla turhaa, en ole sitä koskevia keskusteluja seurannut. Valaiskaa jos olen tehnyt sitä turhaan.
vähenee öljyn koksaantumisen ja siitä aiheutuvien vaurioiden vaara. Jäähdytysneste otetaan putken kautta sylinteriryhmässä
olevasta kanavasta. Kuljettujaan laakeripesän ohi jäähdytysneste johdetaan putken läpi termostaattikoteloon. Kun moottori
sammutetaan ja vesipumpun toiminta lakkaa, jäähdytysneste kiertää järjestelmässä itsestään termosifonivaikutuksen ansiosta.
Eli ajaa lyhyen tai pitkän matkan voi jälkikäyttää, jos ajon loppuvaiheessa konetta on kierrätelty ja ajettu raskaalla kaasulla!
On myös väljä mitä öljyä käyttää.. olisi hyvä käyttää öljyä mikä kestää lämpenemistä, eikä koksaannu.. eli se voitelee vielä kuumanakin, eikä mene "vesimäiseksi"
Toivottavasti vähän selvensi!
Sitten löytyy niitä jotka jälkikäyttävät kierrättämällä konetta!
En tiedä mikä idea siinä on! ; )
Jälkikäyttämisen tarkoistus on vähentää turbon kierroksia.
Toi on hyvä mitä NG900T sanoi, ettei kierrätä konetta ennen kun se on lämmin! Siellä turbossa ei se öljy ole vielä heti starttauksessa voitelemassa ihan täydellisesti..
En tiedä mikä idea siinä on! ; )
Jälkikäyttämisen tarkoistus on vähentää turbon kierroksia.
Toi on hyvä mitä NG900T sanoi, ettei kierrätä konetta ennen kun se on lämmin! Siellä turbossa ei se öljy ole vielä heti starttauksessa voitelemassa ihan täydellisesti..
Kiitos legro!
Taas viisauteni kasvoi turbomoottorien sielunelämän ymmärryksessä. Wankel olikin tutumpi (NSU Prinz 1000 vm-6x) Se siitä....
Vielä jos joku tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.... Että mitä kannattaisi tarkistaa ennenkuin kiikutan Saban (ja rahapussin) Laakkoselle?
Taas viisauteni kasvoi turbomoottorien sielunelämän ymmärryksessä. Wankel olikin tutumpi (NSU Prinz 1000 vm-6x) Se siitä....
Vielä jos joku tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.... Että mitä kannattaisi tarkistaa ennenkuin kiikutan Saban (ja rahapussin) Laakkoselle?
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Kyllä joku varmaan tietää edullisemmankin paikan kun laakkonen Helsingin suunnalta.
Kyllä tuon hintainen auto kannattaa melkein joka tapauksessa viedä merkkikorjaamolle. Vika ei välttämättä ole isokaan, eikä korjaaminen maksa paljoakaan.
Mutta vian etsiminen voi maksaa monessakin paikassa paljon...jos ei satu olemaan osaavaa henkilökuntaa korjaamolla..
Itselläni viallinen takapönttö tuli maksamaan pikkusen yli 500 euroa. Vasta kolmannella käynnillä vika löytyi. Vika oli se mitä olin arvellut jo alusta asti..
Kyllä tuon hintainen auto kannattaa melkein joka tapauksessa viedä merkkikorjaamolle. Vika ei välttämättä ole isokaan, eikä korjaaminen maksa paljoakaan.
Mutta vian etsiminen voi maksaa monessakin paikassa paljon...jos ei satu olemaan osaavaa henkilökuntaa korjaamolla..
Itselläni viallinen takapönttö tuli maksamaan pikkusen yli 500 euroa. Vasta kolmannella käynnillä vika löytyi. Vika oli se mitä olin arvellut jo alusta asti..
Lueskelin uudelleen läpi tuon 9-3 ja 9-5 moottoriongelmatiedotteen. Siinä näyttää olevan koneongelmien oireena myöskin tuo sininen savu. Saattaapa olla savumerkkien syynä nesteiden meno sekaisin (öljyt/jäähdytysnesteet) mahdollisesti vuotavien venttiilikumien vuoksi.... Kannen pulttien löystyminenkin voi aiheuttaa savustelua. Kaikki näyttävät olevan jonkin sortin tyyppivikoja.... Ilmankos järkevää vastausta ei tunnu löytyvän yksinkertaiseen kysymykseen.
Ja onhan näitä pajoja jotka korjaavat, Westerlund, Torek, Laakkonen, jne... Sinne vissiin suunta käy jahka selvitän katoaako öljyä vai nesteitä, vai leikkaako kone kii ennenkuin syy selviää...
Jotenkin käynyt mielessä, että josko ostaisi ruiskun..... tai peräti bussikortin....
Ja onhan näitä pajoja jotka korjaavat, Westerlund, Torek, Laakkonen, jne... Sinne vissiin suunta käy jahka selvitän katoaako öljyä vai nesteitä, vai leikkaako kone kii ennenkuin syy selviää...
Jotenkin käynyt mielessä, että josko ostaisi ruiskun..... tai peräti bussikortin....
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
#1876
Vaihda merkkiä.. mulle on tullu mieleen monesti palaaminen takaisin laatu autojen piiriin (edellinen BMW)vanha kirjoitti:Lueskelin uudelleen läpi tuon 9-3 ja 9-5 moottoriongelmatiedotteen. Siinä näyttää olevan koneongelmien oireena myöskin tuo sininen savu. Saattaapa olla savumerkkien syynä nesteiden meno sekaisin (öljyt/jäähdytysnesteet) mahdollisesti vuotavien venttiilikumien vuoksi.... Kannen pulttien löystyminenkin voi aiheuttaa savustelua. Kaikki näyttävät olevan jonkin sortin tyyppivikoja.... Ilmankos järkevää vastausta ei tunnu löytyvän yksinkertaiseen kysymykseen.
Ja onhan näitä pajoja jotka korjaavat, Westerlund, Torek, Laakkonen, jne... Sinne vissiin suunta käy jahka selvitän katoaako öljyä vai nesteitä, vai leikkaako kone kii ennenkuin syy selviää...
Jotenkin käynyt mielessä, että josko ostaisi ruiskun..... tai peräti bussikortin....