Sininen savu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

legro kirjoitti:
Vaihda merkkiä.. mulle on tullu mieleen monesti palaaminen takaisin laatu autojen piiriin (edellinen BMW)
Ja suomalainenhan ei luovuta ennenku haudassa..... SAABismi siirtyy isältä pojalle, tai tässä tapauksessa tyttärelle. Sinä päivänä kun ajan ***llä, taidan maksaa taksikyydistä.... 8)
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vanha kirjoitti: Ja onhan näitä pajoja jotka korjaavat, Westerlund, Torek, Laakkonen, jne... Sinne vissiin suunta käy jahka selvitän katoaako öljyä vai nesteitä, vai leikkaako kone kii ennenkuin syy selviää...
Jos moottoritakuuseen viittaavaa ongelmaa epäilet, niin väittäisinpä, että Länsiauto tai Laakkonen ovat ne paikat, joihin tulee olla yhteydessä. Jos omalla rahalla korjautat, niin sitten korjauspaikka on eri juttu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vanha kirjoitti:Kiitos legro!

Taas viisauteni kasvoi turbomoottorien sielunelämän ymmärryksessä. Wankel olikin tutumpi :wink: (NSU Prinz 1000 vm-6x) Se siitä....

Vielä jos joku tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.... Että mitä kannattaisi tarkistaa ennenkuin kiikutan Saban (ja rahapussin) Laakkoselle?
Käväseppä näyttämässä Saabiasi siellä malmilla turbohuollossa, kaverit vaikuttivat oikein päteviltä ja mukavilta, oliko jokin proturbo tms, siinä Pihlajamäen varaosaa vastapäätä, viisaammat kertokoot nimen ja paikan tarkemmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

vanha kirjoitti:
legro kirjoitti:
Vaihda merkkiä.. mulle on tullu mieleen monesti palaaminen takaisin laatu autojen piiriin (edellinen BMW)
Ja suomalainenhan ei luovuta ennenku haudassa..... SAABismi siirtyy isältä pojalle, tai tässä tapauksessa tyttärelle. Sinä päivänä kun ajan ***llä, taidan maksaa taksikyydistä.... 8)
No en ole itse ollut hirveän tyytyväinen saabiin verrattuna BMW, verrataan nyt vaikka ajettavuutta ja korjaamo käyntejä.. bemarissa näitä korjaamo käyntejä ei ollut.. saabilla väh. kerran / 2kk.

Mielipiteitähän tämä autoilu melkeipä on! Auton osto perustuu nykyään vaan johonkin mielikuvaan.

En nyt tarkoita, että ostaisin välttämättä Bemaria, on niitä muitakin laatumerkkejä..
Maailman kestävimpiä autoja ovat olleet kautta historian 80-luvun alun diesel mersut.. ;)

Pikkusen alkaa vaan tuntumaan aika kalliilta pitää tuollasta saabasta..
aina jotain pientä vikaa.. koskahan se isompi vika vaan tulee?!

Sitten etuvetoinen on hyvä kun Formuloissa eturenkaat vetävät! Sanottiin jo 70-luvulla!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

legro kirjoitti:Sitten etuvetoinen on hyvä kun Formuloissa eturenkaat vetävät! Sanottiin jo 70-luvulla!
Joo, ja rallissakin "voitettiin" aika monta kisaa takavetoisilla sen jälkeen, kun etuveto- ja nelivetoautot tulivat "kehiin" :wink:

Tämän olen aina sanonut niille "takavetofriikeille", jotka ovat todenneet, että etuvetoinen auto (mm. Saabini) on aivan p :evil: sk :evil: .
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Itselläni laukesi vanhasta autostani vm. 01 9-3 Aerosta ilmamassamittari ja DI-kasetti takuun jälkeen. Olin yhteydessä silloisen Saabin jälkimarkkinointiin ja asiat hoidettiin omalta osaltani hienosti. Kannattaa olla yhteydessä siis nykyiseen GM:ään ja tsekkaa vielä ennen yhteydenottoa mitä kuluttajamies tuuma tapauksestasi. Jos auto on huollettu merkkihuollossa ja leimat löytyy pitäisi mennä Saabin piikkiin, sillä ovat hyvin tietoisia ongelmasta.

Onnea matkaan!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joopajoo, mullakin on vanhat satkut (t() pölläytelleet kunnon savuja ja silloin on auttaneet pelkät tiivisteiden vaihdot turboon, puoli-ilmaista, ja toimivat hienosti tänäänkin, esim. mikään tasapainoitus ei ole tarpeen pelkän tiivistesarjan yhteydessä, maksaa muutaman kympin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Hieman taitaa mennä offtopicin puolelle, mutta se suotakoon... Hyvä kun joku on vaihtamassa takaisin tuohon maagiseen kolmikirjaimiseen baijerin sukkulaan. Jos joku pitää turkkilaisten kasaamista alitehoisista takatuuppareista, niin onneksi tämä on vapaa maa. Onhan niitä jo tottunut taustapeileistään katselemaan...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sepek »

"Vaihda merkkiä :cry: ": Ennemmin puren oman käden selvinpäin poikki :roll: . Onpahan jotain jännitettävääkin. :)
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Juusokas kirjoitti:Hieman taitaa mennä offtopicin puolelle, mutta se suotakoon... Hyvä kun joku on vaihtamassa takaisin tuohon maagiseen kolmikirjaimiseen baijerin sukkulaan. Jos joku pitää turkkilaisten kasaamista alitehoisista takatuuppareista, niin onneksi tämä on vapaa maa. Onhan niitä jo tottunut taustapeileistään katselemaan...
No ei näissä saappaissakaan niin mahdottomia tehoja ole! Ennemmin baijerilainen kuin ylihinnoiteltu opel! Enkä ole vaihtamassa baijerilaiseen takaisin! Vertasin vain nykyistä 9-3 edelliseen oikeaa AUTOON! Eikä muuten yksikään vakio saabas sitä nopeemmin kiihtyny! Tuuninki räpellykset ovat omajuttunsa!

Jos nykyisen autoni viat eivät ala vähenemään, täytyy alkaa harkitsemaan
vaihtoa johonkin muuhun merkkiin!

Saabissa olen ollut tyytyväinen kohtuulliseen ohituskiihtyvyyteen, kulutukseen ja vakio varusteisiin. Ajettavuuteen, äänieritykseen, alustaan en niinkään ole ollut täysin tyytyväinen!
Vähän kyllä kiinnostais laittaa Maptunin paketteja, jotta sais vähän lisäkiinnostusta ajeluun.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minulla ei ole vielä ollut sellaista autoa, jota ei ole jouduttu korjaamaan.
Eikä varmasti tulekkaan...!

Kaikkein vähiten huoltoja ja varaosia on syönyt SAAB 900i 4D-Sedan vm1988.
( harmi kun piti myydä tontun alta pois )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Päivitys: huoltoon otettu yhteyttä, vika ei ole vaarallinen, syynä ehkä huohotinputkien tukkeutuminen/ahtautuminen, kuten jo olikin täällä tullut vikaehdokkaaksi. Suositeltiin niiden puhdistamista seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Eli pikapuoliin, nykyohjeen mukaan kun öljynvaihto tehdään 10tkm välein.

90tkm huolto tehty :arrow: niin ennen seuraavaa pitää siis tehdä 2 öljynvaihtohuoltoa... Ei tämäkään nyt aivan järkevältä tunnu. Pitäisiköhän tuohon koko huolto-ohjelmaan suositella rukkausta.

Kiitos muuten kaikille kahdelle järkevästä neuvosta! :roll:
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Moro,
Mites vanhalle kävi tän jutun kanssa sitten lopuksi vai eikö öljynvaihto ole tullut vielä vastaan? Itsellä on samantyyppinen vika, että 87tkm ajettu 9-3 2001 pöläyttelee käynnistettäessä. Tosin harvakseltaan eli ehkä kerran per kymmenen käynnistystä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pyytäkää huoltoa puhdistamaan huohotinputket ja öljyloukko ja poraamaan loukon reikä 6 milliseksi ja huohotinnipan pikkureikä 3 -milliseksi. Saattaa loppua pölläyttely.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

jthing kirjoitti:Moro,
Mites vanhalle kävi tän jutun kanssa sitten lopuksi vai eikö öljynvaihto ole tullut vielä vastaan? Itsellä on samantyyppinen vika, että 87tkm ajettu 9-3 2001 pöläyttelee käynnistettäessä. Tosin harvakseltaan eli ehkä kerran per kymmenen käynnistystä.
Pöllyttely loppui yhtä maagisesti kuin alkoikin sen jälkeen kun olin tehnyt pikavisiitin pohjanmaalle.

Ennen lomia Saba kävi öljynvaihtohuollossa ja tehtiin ylimääräinen tarkistus huohotinputkiin ja kumpaneihin. Kaikki oli ok.

Huollon jälkeen pölläytti taas pari kertaa :?: , mutta huoltoneuvojan ehdotettua vian mahdollisesti olevan vanhanaikaisesti karstoittumisessa en ottanut siitä sen kummempia paiseita. Seuraavan kerran kun kävin kauempana ja pääsin polkemaan hieman vauhdikkaammin moottoritiellä, niin eipä savuttanut enää. Eli ekakin savuttelu oli korjaantunut moottoritiellä. :wink: En tiedä voiko tuota suositella, mutta tämä on tämän hetken tilanne ja auto toimii täysin moitteettomasti ja läpäisi katsastuksen ilman huomautuksia viime viikolla.
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Vastaa Viestiin