Sininen savu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

jthing kirjoitti:Moro,
Mites vanhalle kävi tän jutun kanssa sitten lopuksi vai eikö öljynvaihto ole tullut vielä vastaan? Itsellä on samantyyppinen vika, että 87tkm ajettu 9-3 2001 pöläyttelee käynnistettäessä. Tosin harvakseltaan eli ehkä kerran per kymmenen käynnistystä.
Mun 9-3t -01 noin vuosi sitten (mittarissa joku 100-105tkm) laitettu huohotuksen päivitys sen jälkeen ok, mutta nyt taas on kesän tuprutellut. Jos jaksaa oikein nätisti ajella lähes ilman ahtoja niin näyttäis hillitsevän pöllähdyksiä - järkee vai ei?
Viikon päästä vaihtuu uudistettuun öljyloukkoon ja jos ei pelitä niin sitten kokeillaan auttaako turbon vaihto.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

No joo kummaa on,
Mulla savu oli ensin sinistä ja tuli tosiaan kerran kymmenestä startista. Nyt savu tulee vain silloin tällöin eikä ole juurikaan sinistä. Tarkistelin putket ja kurkkasin kopan alle, eikä mitään kummaa näkynyt.

Tulipa mieleen että tuohon on ihan just vaihdettu öljyt. Tuolla yleiset alueella olevassa threadissa sanottiin, että liika öljy voi pölläytellä ja niin väittivät huollossakin. Voihan olla, että tossa oli aluksi liikaa öljyä.

Oman mausteensa hommaan tuo se että DI hajosi just maanantaina ja sen jälkeen savuttelukin hiukan rauhoittui.

Mene ja tiedä. Taidan suurentaa huohottimen reiät jos ei lakkaa.

patse, kerros sitten kuinka kävi. Meillähän on lähes identtiset autot ja viat ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jthing kirjoitti:No joo kummaa on,
Mulla savu oli ensin sinistä ja tuli tosiaan kerran kymmenestä startista. Nyt savu tulee vain silloin tällöin eikä ole juurikaan sinistä. Tarkistelin putket ja kurkkasin kopan alle, eikä mitään kummaa näkynyt.

Tulipa mieleen että tuohon on ihan just vaihdettu öljyt. Tuolla yleiset alueella olevassa threadissa sanottiin, että liika öljy voi pölläytellä ja niin väittivät huollossakin. Voihan olla, että tossa oli aluksi liikaa öljyä.

Oman mausteensa hommaan tuo se että DI hajosi just maanantaina ja sen jälkeen savuttelukin hiukan rauhoittui.

Mene ja tiedä. Taidan suurentaa huohottimen reiät jos ei lakkaa.

patse, kerros sitten kuinka kävi. Meillähän on lähes identtiset autot ja viat ;)
Noissa T7-koneissa kannattaa käyttä 0W40-öljyä, eli siis mahdollisimman ohutta. kannattanee myöskin tarkistaa etteivät ne huohotusputket pääse taitokselle siellä imusarjan alla, kuten tunnettua, ovat tosi lötröä kumia ja valitettavan ohutseinamäisiä. SUosittelen edelleenkin niiden vaihtamista paksumpiin ja paksumpiseinämäisiin putkiin. Motonetistä hain sopivia kulmia ja niitä yhdistelemällä tuli ihan passeli, molemmat putket kiertävät imusarja sivusta. Putkien ja öljyloukon lämpöeristäminen on kanssa ihan suositeltavaa vaikkakin sijaitsevat moottorin takana, lämpöisessä paikassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kaaleppi
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2004 12:41

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Mulla pölläytti viime kesänä eli vuosi sitten kerran käynnistäessä siniset savut, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään.

Taitaa tuo suapikas välillä vähän vaan säikäytellä, että pysyy mieli virkeänä :wink:
Saab 9-3 2.0t -01
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Oma saabini (9-3 turbo -01, aj. n. 85-90 tkm.) puhalteli sinistä savua käynnistyksen yhteydessä, kunnes siihen sitten vaihdettiin turbo viime talvena. Syynä oli kuulemma kuluneet laakerit (jos muistan oikein?). Savu ilmeni vain lyhyen ajon ja yli tunnin seisonnan jälkeen. Pitkien ajojen jälkeen savusta ei ollut tietoa. Liikkeen takuu onneksi korvasi vempeleen (puolet turbosta taisi korvata SAAB (=GM)).
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

turbo 9-3 kirjoitti:Oma saabini (9-3 turbo -01, aj. n. 85-90 tkm.) puhalteli sinistä savua käynnistyksen yhteydessä, kunnes siihen sitten vaihdettiin turbo viime talvena. Syynä oli kuulemma kuluneet laakerit (jos muistan oikein?). Savu ilmeni vain lyhyen ajon ja yli tunnin seisonnan jälkeen. Pitkien ajojen jälkeen savusta ei ollut tietoa. Liikkeen takuu onneksi korvasi vempeleen (puolet turbosta taisi korvata SAAB (=GM)).
Pyytäisin tarkennusta mikä oli tuo mainitsemasi 'lyhyt ajo'. Omani pölläytteli tilanteessa jossa esim. 25 km ajoa, josta osa kaupungissa + 2-3 h pysäköinti n +5-10 asteisessa kelissä. (Eli mielestäni kylmäkäynnistys) Toiset kerrat oli yön jäljiltä käynnistettäessä ilman lohkolämmitintä. Pölläyttely loppui pitkän ajon jälkeen (yli 100 km moottoritienopeutta). Siis pölläyttelyä tuli 2 erässä, lopputalvesta ja kesällä, kohtapuoliin öljyjen vaihdon jälkeen....

Haarukoin edelleen ongelmaa, vaikkei sitä juuri nyt esiinny.
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Kilometrin tarkkuudella en uskalla sanoa, mutta töihin on n. 3 km (juu juu, pitäis kulkee pyörällä...). Auto seisoi päivän ja kun käynnistin niin savut tuli ulos. Sama juttu kun auto oli seisonut yön ja aamulla lähti töihin, savut ulos ensin (kauniin sinistä). Määrä kyllä hivenen vaihteli. Savu ei ollut riippuvainen kelistä, syyskesällä alkoi ja jatkui alkutalven.

"Pitkä ajo" käsitti reilun 50 km. Näiden matkojen jälkeen käynnistys tapahtui ilmaan ikävää savua. Vähempikin olisi varmaan riittänyt?

Ilmeisesti turbo ei kerinnyt lämpeämään lyhyella matkalla ja se sitten jostain välistä hivenen lirutti öljyä. Lirutus tapahtui vielä "epänormaaliin" suuntaan, koska ensimmäisen turbon tutkimuksen yhteydessä asiaa ei havaittu.
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Jesh, aika samantyyppinen tuntuu vika olevan. Musta tuntuu, että mä en just nyt tee mitään tolle, menee hätävarjelun liiotteluksi....

Sitäpaitsi autokuume taas alkaa iskeä kun ensi vuoden mallit tulee kauppoihin. Haluaisikohan tätä nykyistä kukaan ostaa, vaihdossa menee vähän niinkun hukkaan... :roll: Pitää mittailla kuumetta ja kun nousee tarpeeksi niin sitten tuonne O/M- threadiin.....
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Taitaa olla kaikilla ongelman omaavilla alla vuoden 2001 saappi Garretin turbolla. Myös täällä. Eli puheet valmistusviasta pitänevät paikkansa, vaikka sitä ei kukaan virallisesti myönnäkään.

Oma auto menee parin viikon päästä pajalle ja takuuseen yritän turboa vaihdattaa. Saas nähdä miten käy. Pari viikkoa sitten huollon piti nimenomaan katsoa tuota turbon takuuvaihtoa, mutta sen sijaan olivat ottaneet öljypohjan auki ja katsoneet, ettei ole öljylietettä. Ei ollut, mutta turbo-ongelmaa eivät olleet edes tutkineet 8O Aika outoa palvelua :? Eivät onneksi rahaa pyytäneet, muuten olisi saattanut ääni hieman korota :wink:
Viimeksi muokannut Happo, Ke Syys 07, 2005 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9³
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Happo kirjoitti:Taitaa olla kaikilla ongelman omaavilla alle vuoden 2001 saappi Garretin turbolla. Myös täällä. Eli puheet valmistusviasta pitänevät paikkansa, vaikka sitä ei kukaan virallisesti myönnäkään.

Oma auto menee parin viikon päästä pajalle ja takuuseen yritän turboa vaihdattaa. Saas nähdä miten käy. Pari viikkoa sitten huollon piti nimenomaan katsoa tuota turbon takuuvaihtoa, mutta sen sijaan olivat ottaneet öljypohjan auki ja katsoneet, ettei ole öljylietettä. Ei ollut, mutta turbo-ongelmaa eivät olleet edes tutkineet 8O Aika outoa palvelua :? Eivät onneksi rahaa pyytäneet, muuten olisi saattanut ääni hieman korota :wink:
Mielestäni toimivat täysin oikein, eli varmistivat ettei moottori ole pilallinen. Aika hölmöä olisi lähteä suoraan vaihtamaan kallista turboa jos vikana on koneen karstoittuminen/lietä sisäpuolella.

Oletko kokeillut onko turbon akselilla väljää paljonkin?

Öljyloukon reikien avartaminen saattaisi korjata ongelman.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

ng900aero kirjoitti:Mielestäni toimivat täysin oikein, eli varmistivat ettei moottori ole pilallinen. Aika hölmöä olisi lähteä suoraan vaihtamaan kallista turboa jos vikana on koneen karstoittuminen/lietä sisäpuolella.

Oletko kokeillut onko turbon akselilla väljää paljonkin?

Öljyloukon reikien avartaminen saattaisi korjata ongelman.
Joo, ihan hyvä, että katsoivat tuon mahdollisen moottoriongelman. Loistava homma sinänsä, mutta alkuperäistä juttua ei sitten katsottu yhtään. Huoltokaveri vaan sano, että "mä oon tullu ooppelilta, en mä näistä Saabeista tiedä mitään." Että ei ihan putkeen mennyt huollon toiminta. :roll:

En ole turboa tutkinut, ei mitään käsitystä miten sitä voisi tutkia. Sen takia saavat sen huollossa tutkia parin viikon päästä.
Saab 9³
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Mo,
Mulla on kyllä loppunut savutus tuon DI:n vaihdon jälkeen täysin. Täytyy vielä kokeilla noita lyhyitä matkoja.
Ehkä tän voisi yhteenvetää että savutus voi johtua:
-Hajoavasta DI:stä
-Liikaa öljyä vaihdon jälkeen
-Huohottimenletkut tai loukko tukkoinen
-Turbo luovuttamassa
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Joo, vaihtoehtoja on aika monta.

Silloin kun ei ole a)paikkaa b)taitoa on keljumaista arpoa mahdollista vikaa ja repiä kuvettaan merkkihuollolle koko ajan.....

Johtopäätös: paukahtaa sitten kun paukahtaa, korjataan sitten vasta... Asiasta on kuitenkin huollossa paperi, kun asiaa on tutkittu siellä, valitus on siis 'sisällä', ehkä takuu/vastuu helpompi selvittää jos jotain oikeasti hajoaa.
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

jthing kirjoitti:patse, kerros sitten kuinka kävi. Meillähän on lähes identtiset autot ja viat ;)
Uusi erillainen öljyloukko ollut nyt kiinni viikon ja ei näytä suuremmin auttavan. Sinisiä pöllähdyksiä tulee edelleen, eli turbo menee vaihtoon :( :x
Vielä jäänyt tiedustelemati onko garretin gt17 ahtimeen tehty mitään muutoksia asian korjaamiseksi vai onko sama homma edessä taas 100tkm jälkeen :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

patse kirjoitti: Vielä jäänyt tiedustelemati onko garretin gt17 ahtimeen tehty mitään muutoksia asian korjaamiseksi vai onko sama homma edessä taas 100tkm jälkeen :?:
Saiskohan sinne laitettua Garretin T25: sen tai Mitsun TD04: sen, nuo ainakin ovat kestäviä eikä lapsuksia ole ollut.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin