T5 vs T7 (autonvaihto)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

T5 vs T7 (autonvaihto)

Viesti Kirjoittaja Max »

Ompas tässä nyt käynyt pienessä mielessä josko vaihtais tuon oman 9-3:n pari vuotta uudempaan samanmoiseen. Ainut mikä tuossa hieman mietityttää on tuo Trionic7 ja se uudempi moottori (olikos se nyt se B205).

Uskaltaakohan tuota mennä vaihtamaan ns. "huonompaan" (lue: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138). Ja onhan tuossa uudemmassa koneessa noita mahdollisia vika kohteitakin lisätty (ilmamassamittari ja muita?).

Tämä vaihto vain ja ainoastaan mielessä siksi, koska tuossa omassa ei ole minkäänlaista ilmastointia ja alkaa tuo selkä märkänä ajelu kesäisin senverta ketuttamaan. Ilmastoinnin jälkiasennuskaan ei ole juuri vaihtoehto, koska Saab ei enää valmista jälkiasennus pakettia niin sitä ei mistään enään saa. Tietysti jos jollekkin Saab huollolle olisi jäänyt hyllyyn tuollainen paketti niin sehän olisi hienoa (jota kyllä suuresti epäilen). Joten ainoat vaihtoehdot olisi ostaa kaikki osat erikseen saabilta (maksaa hunajaa), tai ostaa purkaamoilta osat (hirveä homma etsiä kaikki palikat). Tosin jos pääsisi itse purkamaan vaikka kolari autosta nuo osat niin hommahan olisi jopa helppo käyttämällä WIS:iä ja EPC:tä.

T7:ka sen takia, koska noi T5 vehkeet ovat vanhempia ja niillä on sitten ajettu "liikaa". Omani mittarissa kun ei ole kuin alle 50Tkm, joten en viitsisi ostaa kovinkaan paljoa yli 50Tkm ajettua.

Perkkeleen perkkele, alustasarja, virit, poppikoneet yms. pitäisi sitten laittaa uudestaan uuteen autoon. Voi venäjä, eihän tässä tiedä enää mitä tekis. Löytäs ny jostain sen ilmastointi paketin ni ei tarttis enää miettiä....
Tai antas perseen vaan hikoilla ja säästäs nekin rahat.

Tässäpä taas pähkäilyä. Kesä ja helteet lähestyvät auttamattoman nopeasti ja perse alkaa olemaan jo märkä....
#1747
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Niin tai näin kuvetta joudut kaivamaan ja pakertamamaan auton kimpussa :wink: . Mutta hauskaahan se on, paitsi se maksaminen. Unettomia öitä ja loputonta pähkäilyä 8O :wink: . Onneksi toi on omalta kohdalta ohi taas muutamaksi vuodeksi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Mitenkäs, jos yrittäisit Ruotsista metsästää tuota ilmastointijärjestelmää? Siellähän noita Saabeja löytyy purettuna vähän toiseen malliin. Jos olet autoosi muuten tyytyväinen, niin itse jättäisin vaihtamatta. Kyllä tuon ilmastoinnin saa jollain ilveellä hommattua.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

CC Aero kirjoitti:Mitenkäs, jos yrittäisit Ruotsista metsästää tuota ilmastointijärjestelmää? Siellähän noita Saabeja löytyy purettuna vähän toiseen malliin. Jos olet autoosi muuten tyytyväinen, niin itse jättäisin vaihtamatta. Kyllä tuon ilmastoinnin saa jollain ilveellä hommattua.
Autoon olen kyllä muuten erittäin tyytyväinen, enkä mielellään vaihtais sitä poies.

Tuo Ruotsista metsästäminen on muuten ihan hyvä idea, mutta mä en osaa tuota Ruotsia sitten pätkääkään, joten esim. netin surffaus ko. palikoita metsästäen on yhtä tuskaa. Mulla asuu kaveri kyllä Tukholmassa, mutta en kehtaa antaa sille hommaksi tuota kun se on hiukka laiska ja sillä on omassa firmassa jo tarpeeksi tekemistä.

Mut hei, nyt jos jollakulla on aikaa ja viitseliäisyyttä ja ruotsinkieli taipuu tai on muuten yhteyksiä tuonne Ruotsiin tai muita ideoita, niin apu on tervetullutta.

PS. Onko Ruotsissa vastaavaa sivua kuin suomessa esim. varaosahaku
Ja sehän on tottakai ruotsiksi :cry:
#1747
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Moottoreissa ei ole vikaa vaan huohotusjärjestelmässä, onko kenelläkään käsityustä mikä msiinä on pielessä? Ainakin öljysihti tukkeutuu ja huohotusletkut eivät kestä öljyä vaan menevät lyttyyn, murtuvat jne..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Max kirjoitti:PS. Onko Ruotsissa vastaavaa sivua kuin suomessa esim. varaosahaku
Ja sehän on tottakai ruotsiksi :cry:
Joo, se on ruotsiksi ja sen nimi on Bildelsbasen.

http://www.bildelsbasen.se

Olen itse ostanut kyseisellä sivulla olevilta liikkeiltä NG900:een ilmastoinnin kompressorin ja 9-5 Vectorin aluvanteet uudehkoilla (silloin ajettu noin 200 km) renkailla ja täytyy sanoa, että olen ollut todella tyytyväinen Bildelsbasenin ja siellä ilmoittavien liikkeiden palveluihin.

P.S. En minäkään osaa Ruotsia kunnolla ja oli todella tuskaa keskustella noista vanteista&renkaista etelä-ruotsalaisen liikkeenedustajan kanssa, mutta jos todellakin haluaa jotain, niin sitä menee pakkotilanteessa vaikka läpi "harmaa kiven" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täällähän on kohtalotovereita :D Minulla nimittäni on myös ilmastoimaton 9-3 ja välillä olen jo ollut sitä vaihtamassa ilmastoituun, mutta kun tuohon on tullut laitettua alustaa, hifipäivitystä ynnä muuta ja auto on toiminut hyvin, niin vaihtamatta on jäänyt... Minulla tosin on jo yli 140K mittarissa.

Olipahan viime kesänäkin jotain lohtua huonoista keleistä; ilmastointia ei oikeastaan kaivannut kuin ihan muutamana päivänä :lol: Muita hyviä perusteluja ovat, trionic5 on parempi kuin T7: ei ilmamäärämittaria, DI-kasettiongelmia vähemmän, puhumattakaan B205-koneiden moottoriongelmasta. Ei sitä kannata pelkän ilmastoinnin takia vaihtaa, hommaa osat jostain purkuautosta ja asennus onnistuu vaikkapa Procarservicessä...

Eski
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hieno auto sinulla Max! Ja noin vähän ajettukin vielä! 8O Minullakaan ei ole ilmastointi- harmi - ja sama hommeli olisi minullakin edessä jossain kohti... Uusi ilmastointi kait maksanee n. 2000 euroa suunnilleen - korjatkaa, jos olen väärässä. Omallani on ajettu 90 000 ja on MONEKSI vuodeksi vielä autoa minulle ja puhumattakaan sinun autostasi... :wink:

Ja juuri samaa mietin viimeiset 3 kk, että uskaltaako ottaa T7, mutta jätin ottamatta, kun entinenkin NG900 pelasi hyvin. Joten vanhassa vara parempi... Ja eikös tässä T5 ole aikaslailla virityspotentiaalia!? :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Voiskos tuollainen jälkiasennus ilmastointi tulla kyseeseen? Esim. merkit Alex ja Diavia ovat jotain tällaisia. Tarkempia soveltuvuus/tarjonta/asennus juttuja en osaa sanoa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Turbo Sensonic kirjoitti: P.S. En minäkään osaa Ruotsia kunnolla ja oli todella tuskaa keskustella noista vanteista&renkaista etelä-ruotsalaisen liikkeenedustajan kanssa, mutta jos todellakin haluaa jotain, niin sitä menee pakkotilanteessa vaikka läpi "harmaa kiven" :wink:
ottaa sellaiseen ruotsi-englanti mentaliteetin vaan. En mä oo ainakaan koskaan jännittänyt asiointia ruottalaisten kanssa, eihän sitä kieliopillisesti oikein osaa suomessa kirjoittaa monikaan, joten menköön sitten mettään kunnolla !! mää olen aina törkännyt vaan sitattia ja sanaa amerikaksi kun ei ruotsin versiota ole löytynyt ja sanakirjan kanssa toisaalta löydät ruotsinnokset noille ettimilles osilles.. :P 8)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Älä vaan mene vaihtamaan B205:een, ilmastoinnin saa kyllä asennettua, etenkin manuaalisen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

CC Aero kirjoitti:Mitenkäs, jos yrittäisit Ruotsista metsästää tuota ilmastointijärjestelmää? Siellähän noita Saabeja löytyy purettuna vähän toiseen malliin. Jos olet autoosi muuten tyytyväinen, niin itse jättäisin vaihtamatta. Kyllä tuon ilmastoinnin saa jollain ilveellä hommattua.
Sama juttu T5 -98:sta T7 -03:seen.. Tässä kaupassa ratkaisi vain se, että sain niin halvalla. Kummatkin tosin oli ilmastoituja täysin identtisiä, mutta toi uudempi oli vaan halpa ja 5v.uudempi ratkaisi. 50tkm 8O mun uudellakin on ajettu jo 140tkm. ÄLÄ VAIHDA :!: :!: :!:
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

se93tbo kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:Mitenkäs, jos yrittäisit Ruotsista metsästää tuota ilmastointijärjestelmää? Siellähän noita Saabeja löytyy purettuna vähän toiseen malliin. Jos olet autoosi muuten tyytyväinen, niin itse jättäisin vaihtamatta. Kyllä tuon ilmastoinnin saa jollain ilveellä hommattua.
Sama juttu T5 -98:sta T7 -03:seen.. Tässä kaupassa ratkaisi vain se, että sain niin halvalla. Kummatkin tosin oli ilmastoituja täysin identtisiä, mutta toi uudempi oli vaan halpa ja 5v.uudempi ratkaisi. 50tkm 8O mun uudellakin on ajettu jo 140tkm. ÄLÄ VAIHDA :!: :!: :!:
Täytyy tehdä tuosta mun 9-5:stä koeversio, jos saan sen huohotuksen pelaamaan hienosti niin sitten konemallissa ei ole vikaa. :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ei mullakaan mitään vikaa ole ollut, enkä usko että tuleekaan kun on jo 140tonnia mittarissa. Taytyy pysyä vaan tuossa omassa tihennetyssä huolto-ohjelmassa.
9-3.1972
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuten jo tuohon yhteen topiciin kirjoitin, tulee ihan lähiaikoina (tällä tai ensi viikolla) uusi versio huohotinpäivityksestä. Tieto Laakkoselta tänään.
Vastaa Viestiin