Turbokoneen käyttäytyminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Turbokoneen käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Moi,

olen ajellut turbosaabilla vasta vähän toista vuotta ja tällaisena keski-ikäisenä, perusrauhallisena miehenä en en ole ihmeemmin vielä paahtanut kaasu pohjassa. Joskus tällainenkin tilanne on tullut eteen ja olisi kiva kuulla "kansantajuinen" selitys, miten turbokone toimii täyskaasulla. Auto on 9-3 Aero -01. Kone ottaa iloisesti kierroksia esim. rampista maantielle tullessa, mutta jos mittarin ollessa keltaisella painaa 4-vaihteella jossain 100-120 vauhdilla vielä kaasun pohjaan, mittari heilahtaa punaiselle ja kone tuntuu hetken aikaa "miettivän", kunnes se lähtee takomaan tautisesti lisävauhtia.

Kuvittelin, että "turbopotku" olisi vanhojen turbosaabien ominaisuuksia. Mitä tuossa täyskaasukiihdytyksessä tapahtuu ja onko tuollainen "tuumaustuokio" asiaan kuuluvaa? Olen auton toinen omistaja, eikä minulle ainakaan kerrottu, että konetta olisi mitenkään viritetty. Jossain esim. ohitustilanteessa tuntuu, että tehoa ei tule heti kun sitä haluaisi, mutta kun sitä sitten alkaa tulla, saa pidellä ratista tosissaan kiinni.

Terveisin
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kestää aina hetken ennen kuin paine kasvaa ja sitten viedään. Vakio 9-3 antaa hetken ns overboostia eli sitä ohituskiihtyvyyttä lisäävää voimaa. Vakio aerosta paperilla mitattu hetkellisesti (3-4sek) 236hv.

Ja sitten Trionic säätelee autoa ajosi mukaan eli aina välillä kannattaa antaa kenkää sille koneelle että pysyy ylävireessä :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olen elänyt siinä käsityksessä että Trionic 7 kompensoi turbon viivettä. Eli käytönnön tasolla jos painaa kaasun 2/3 ja ennenkuin turbo ehtii herätä elektroniikka avaa kaasuläppää enenmmän kuin tuon 2/3 jotta toivottu teho saadaan heti ulos, kunnes ahdin on herännyt. Tietenkään täyskaasulla ei voi läppä aueta kumminkaan yli 100%, joten täyskaasu tilanteessa turbon mukaantulon huomaa.

Viisaammat voivat kertoa lisää.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

itselläni on aero vm.2002 ja lienee täyspaineturbolle ominaista, että kierroksia saa olla vähän enemmän kuin matalapaineessa. Eli jos lyö 2000rpm kaasun pohjaan niin ei kyllä turbo ala kunnolla puhua vasta kun tulee 3000rpm ja ylikin....eli kyllä turbo puhuu heti ja ilman viivettä jos ollaan oikealla kierrosalueella.
Vastaa Viestiin