Kuluneen ratin elvytys
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kuluneen ratin elvytys
Oman nahkaratin elvytin oheisella maalilla.
Ja oven verhoilua myös korjailin.
https://www.autodude.fi/fi/tuote/nahkam ... pair_paint
Nahka ratti oli kulunut osittain mataksi,no nyt yhtenäinen väri on pysynyt jo siinä toista vuotta.
Ja oven verhoilua myös korjailin.
https://www.autodude.fi/fi/tuote/nahkam ... pair_paint
Nahka ratti oli kulunut osittain mataksi,no nyt yhtenäinen väri on pysynyt jo siinä toista vuotta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kuluneen ratin elvytys
Tulipa mieleen vielä pieni varoituksen sana koskien nahkaratteja: Eli ÄLKÄÄ KOSKAAN menkö pyyhkimään nahkarattia mikrokuituliinalla. Sillä tavalla olen saanut pilattua yhdestä femmasta ratin. Tulee nimittäin takuuvarmasti karkea ja ruma pinta.
Re: Kuluneen ratin elvytys
Katselin tuota rattia tuossa töistä takaisin ajellessani, tuosta maalauksesta on nyt reilut puolitoista vuotta ja 40000 km aikaa. Samalta se näyttää yhä, toki kun tarkkaan katselee niin erottaahan se missä kohtaa on alunperin ollut kiilto tallella ja missä on ollut karheaa pintaa. Täysin tasaisen voisi saada karhentamalla ennen maalausta koko ratin kevyesti. Mutta hyvin tuo kestää, ja myös pinnan tuntuma oli positiivinen yllätys. Jos en tietäisi, ei tulisi mieleenkään että tuo ratti on jälkeenpäin maalattu.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Kuluneen ratin elvytys
Ratinkin nahka on muovipintaista, ja ehjää pintaa voi ihan hyvin putsata mikrokuituliinalla. 9-5:een on laitettu viisi vuotta sitten muovisen ratin tilalle uusi nahkaratti, jota olen putsannut yleispuhdistusaineella ja mikrokuituliinalla ja joskus myös naarmuttamattomalla hankaussienellä. Edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa. Olennaista on, että rattia putsaa riittävän usein, jolloin pinta pysyy ehjänä.
Jos ratti on kulunut taisaisen kiiltäväksi, sen muovipinta on todennäköisesti jo rikkoutunut. "Liikaa" putsaamalla siitä lähtee pintaan laminoitunut rasva ja lika, ja jäljelle jää karhea pinta. Sitten sitä ei voi elvyttää kunnolla enää kuin maalaamalla. Yhden tuollaisen maalautin, mutta lopputulos oli sen verran kehno, että tuli uusi tilalle, kun niitä oli vielä ainakin silloin saatavilla.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Kuluneen ratin elvytys
Ei aito nahka muovipintaista ole, kyllä nahkaratti on nahkaratti ja muoviratti muoviratti. Ja molemmille on ihan eri aineet, ja hoitokeinot. Toki on sitten olemassa esim PU-pinnoitettua haljasnahkaa, mutta ei sitäkään rateissa käytetä. Kyllähän muoviratinkin pinta kuvioltaan jäljittelee nahkaa, muttei sotketa sitä nyt aidon nahkaratin kanssa.llama kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 16:37Ratinkin nahka on muovipintaista, ja ehjää pintaa voi ihan hyvin putsata mikrokuituliinalla. 9-5:een on laitettu viisi vuotta sitten muovisen ratin tilalle uusi nahkaratti, jota olen putsannut yleispuhdistusaineella ja mikrokuituliinalla ja joskus myös naarmuttamattomalla hankaussienellä. Edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa. Olennaista on, että rattia putsaa riittävän usein, jolloin pinta pysyy ehjänä.
Jos ratti on kulunut taisaisen kiiltäväksi, sen muovipinta on todennäköisesti jo rikkoutunut. "Liikaa" putsaamalla siitä lähtee pintaan laminoitunut rasva ja lika, ja jäljelle jää karhea pinta. Sitten sitä ei voi elvyttää kunnolla enää kuin maalaamalla. Yhden tuollaisen maalautin, mutta lopputulos oli sen verran kehno, että tuli uusi tilalle, kun niitä oli vielä ainakin silloin saatavilla.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Kuluneen ratin elvytys
Käsittääkseni käytännössä lähes kaikki autoissa nykyään käytetty nahka (myös aito nahka) on juurikin PU-pinnoitettua ja väittäisin, että samaa se on rateissakin.
Esimerkiksi tuossa asiaa aiheesta (7:23):
https://youtu.be/pPDVS98aAF0
Ainakaan itse en usko enää erikoisaineisiin nahan puhdistuksessa tai nahanhoitoaineisiin, suojaaminen on asia erikseen.
Edit:
Tuossa vielä lisää saman kaverin jauhamista autojen nahkoista (4:10)
https://youtu.be/PXTFUuM7yn8
Esimerkiksi tuossa asiaa aiheesta (7:23):
https://youtu.be/pPDVS98aAF0
Ainakaan itse en usko enää erikoisaineisiin nahan puhdistuksessa tai nahanhoitoaineisiin, suojaaminen on asia erikseen.
Edit:
Tuossa vielä lisää saman kaverin jauhamista autojen nahkoista (4:10)
https://youtu.be/PXTFUuM7yn8
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Kuluneen ratin elvytys
Voiko Saabin nahkoista puhua samana päivänä kuin nykyään käytetyistä nahkoista? Tyyppi sanoi elokuussa 2019, että viimeiset 15 vuotta on autonahkat olleet pinnoitettuja. Ei taida muuttaa elämääni tonnarin tai femman nahkojen kanssa. Tämä keskustelu käydään osiossa OG 9-3 & NG900, melko saman aikakauden autoja.
https://youtu.be/0CFkpFyXdSA?t=85
https://youtu.be/0CFkpFyXdSA?t=85
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kuluneen ratin elvytys
Tämä ehkä eksyi vähän aiheesta, mutta tuo sama tyyppi väittää monilla videoillaan ja nettisivuillaan, että 99.9 % kaikkien autojen nahkoista on pinnoitettua. Joten tuo +15 vuotta tarkoittaa sitä, että käytännössä kukaan valmistaja ei olisi enää aikoihin käyttänyt mitään muuta nahkaa. Muttei tarkoita sitä, etteikö suurin osa nahkoista olisi ollut pinnoitettuja jo aiemmin. Jossain videossa selostaa, että +20 vuoden aikana ainut vastaan tullut auto, josta löytyi pinnoittamatonta nahkaa oli joku Lexus. Löytyy myös vähän vanhempi video, jossa putsaa vm 2000 W202 C-sarjalaisen rattia ja toteaa siinäkin, että käytännössä kaikki autoissa käytetty nahka on pinnoitettua.
Saman tyypin ohjeistama tapa testata on suihkuttaa vähän vettä nahkapinnalle, ja jos siihen jää läikkä, nahka ei ole pinnoitettua (tai pinnoite on kulunut pois).
Tältä pohjalta olen itse autonahkoja putsannut ja suojannut, mutta jokainen tekee tietysti omat johtopäätökset ja toimii omalla tavallaan.
Saman tyypin ohjeistama tapa testata on suihkuttaa vähän vettä nahkapinnalle, ja jos siihen jää läikkä, nahka ei ole pinnoitettua (tai pinnoite on kulunut pois).
Tältä pohjalta olen itse autonahkoja putsannut ja suojannut, mutta jokainen tekee tietysti omat johtopäätökset ja toimii omalla tavallaan.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Kuluneen ratin elvytys
No joo, ehkä mä jaoin tuota vähän liian karkeasti. Aito, pinnoitettukin nahka alkaa noin kolmen vuoden jälkeen hengittää pinnoitteen läpi, ja kaipaa ihan nahalle tarkoitettuja hoitoaineita. Se pitää sen pohjan terveenä ja pehmeänä. Tässä on nyt tavallaan kaksi eri asiaa ... sen pohjan, ja erikseen itse pinnan hoitaminen.
Sitten on erikseen nämä, esim ns. bonded-nahat, jotka on lähinnä roskapaloista tehty, eikä niihin kannata hoitoaineita uhrata.
Sitten on erikseen nämä, esim ns. bonded-nahat, jotka on lähinnä roskapaloista tehty, eikä niihin kannata hoitoaineita uhrata.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Kuluneen ratin elvytys
Kun nyt nahan hoidosta puhuttiin, ja niistä pinnoitteista ... Niin päätin tehdä mielenkiintoisen testin mun leffasohvalla. Vasemman puoleisen osa on käsitelty .... Lidlin kosteusvoiteella Pehmeämpi, ei narisee, uskomaton kiilto eikä tunnin vaikuttamisen jälkeen rasvainen tai kostea pinta.
Joten, oli pinnoitettu tai ei, niin nahka pitää hoitaa nahkana.
https://photos.app.goo.gl/XoKkCDeF1LzJUDhX9
Joten, oli pinnoitettu tai ei, niin nahka pitää hoitaa nahkana.
https://photos.app.goo.gl/XoKkCDeF1LzJUDhX9
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Kuluneen ratin elvytys
Tässä vielä em. videoilla esiintyvän herrasmiehen pitkä vuodatus asiaan:
https://www.expert-mobile-car-detailing ... ioner.html
Oma lähestymistapa on puhdistaa pinta säännöllisesti ja laittaa välillä pinnoitteen lisäsuojaksi Gtechniq L1 tmv. aine, joka jättää pinnan himmeäksi, kuten tehtaalta tullessa. Nahoillehan on kestopinnoitteitakin. En vaan oikein usko, että pinnoitteen läpi imeytyisi merkittävää määrää hoitoaineita. Voin tietysti olla väärässäkin ja olen näin toimien hiljaa tuhonnut Saabieni nahkapintoja jo kohta 10 vuotta.
https://www.expert-mobile-car-detailing ... ioner.html
Oma lähestymistapa on puhdistaa pinta säännöllisesti ja laittaa välillä pinnoitteen lisäsuojaksi Gtechniq L1 tmv. aine, joka jättää pinnan himmeäksi, kuten tehtaalta tullessa. Nahoillehan on kestopinnoitteitakin. En vaan oikein usko, että pinnoitteen läpi imeytyisi merkittävää määrää hoitoaineita. Voin tietysti olla väärässäkin ja olen näin toimien hiljaa tuhonnut Saabieni nahkapintoja jo kohta 10 vuotta.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Kuluneen ratin elvytys
https://www.softcare.fi/koti/erilaiset-nahkatyypit/
"Pintavärjätty nahka on useilla silake-, väri- ja lakkakerroksilla pinnoitettu nahka. Sen pinta voi olla myös martioitu eli kuvioitu uudelleen muistuttamaan nahan kuviointia. Se hengittää huonommin, mutta kestää paremmin kulutusta, eikä lika imeydy niin helposti. Hoidon laiminlyönti lisää kuivumisen ja halkeilun riskiä."
https://www.autodude.fi/fi/o/ad-nahanho ... nistaminen
"Tälläisia pintakäsiteltyjä nahkoja käytetään autojen verhoilussa jopa 70-80%. Pintakäsittely tekee nahasta erittäin kulutuksenkestävän ja pitkäikäisen. Uutena (0-3 vuotta vanhana) pintakäsiteltyjä nahkoja on aivan turha elvyttää ravitsevilla aineilla, koska pintakäsittely estää aineen imeytymisen nahan rakenteeseen. Muutaman vuoden jälkeen nahan pinta on kuitenkin kulunut, ja pinnan "lakka" sallii hoitoaineiden imeytymisen taas nahkaan. Mikäli nahka siis tuntuu kuivalta ja "kovettuneelta", voidaan pehmeys palauttaa hoitoaineella."
"Pintavärjätty nahka on useilla silake-, väri- ja lakkakerroksilla pinnoitettu nahka. Sen pinta voi olla myös martioitu eli kuvioitu uudelleen muistuttamaan nahan kuviointia. Se hengittää huonommin, mutta kestää paremmin kulutusta, eikä lika imeydy niin helposti. Hoidon laiminlyönti lisää kuivumisen ja halkeilun riskiä."
https://www.autodude.fi/fi/o/ad-nahanho ... nistaminen
"Tälläisia pintakäsiteltyjä nahkoja käytetään autojen verhoilussa jopa 70-80%. Pintakäsittely tekee nahasta erittäin kulutuksenkestävän ja pitkäikäisen. Uutena (0-3 vuotta vanhana) pintakäsiteltyjä nahkoja on aivan turha elvyttää ravitsevilla aineilla, koska pintakäsittely estää aineen imeytymisen nahan rakenteeseen. Muutaman vuoden jälkeen nahan pinta on kuitenkin kulunut, ja pinnan "lakka" sallii hoitoaineiden imeytymisen taas nahkaan. Mikäli nahka siis tuntuu kuivalta ja "kovettuneelta", voidaan pehmeys palauttaa hoitoaineella."
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Kuluneen ratin elvytys
Noista molemmat tietenkin haluavat myydä mahdollisimman paljon erilaisia aineita nahan hoitamiseen, joten mitä muutakaan haluaisivat meille kertoa.
Jos perusteena aineiden imeytymiseen viimeistään kolmen vuoden kuluttua on nimenomaan pinnan kuluminen (kuten Autoduden tekstistä voisi ymmärtää), on varmasti aika monta muuttujaa, jotka voivat vaikuttaa asiaan: ajetut kilometrit, miten usein ja millä tavalla pintaa on puhdistettu, millä pintaa on suojattu, lämpötila, suora auringonvalo, jne. Entä jos uuden auton nahat suojaa kestopinnoitteella, jonka uusii säännöllisesti jne.
Jos perusteena aineiden imeytymiseen viimeistään kolmen vuoden kuluttua on nimenomaan pinnan kuluminen (kuten Autoduden tekstistä voisi ymmärtää), on varmasti aika monta muuttujaa, jotka voivat vaikuttaa asiaan: ajetut kilometrit, miten usein ja millä tavalla pintaa on puhdistettu, millä pintaa on suojattu, lämpötila, suora auringonvalo, jne. Entä jos uuden auton nahat suojaa kestopinnoitteella, jonka uusii säännöllisesti jne.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99