Ohje vetoakselien vaihtoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
nniiranen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 05, 2023 11:39

Ohje vetoakselien vaihtoon

Viesti Kirjoittaja nniiranen »

Elikkä itsellä pääsi oikea vetari käymään kuivana ja alkoi kolisemaan. Vaihdoin keskimmäisen- ja oikean akselin, meni koko viikonloppu kun pari pulttia katkesi irrottaessa. Alla ohje jos jollain muulla sama projekti.

Purkaminen:
1.Oikea-etu ilmaan
2.Rengas pois
3.Napamutterin suoja pois esim. taltalla
4.Rengas takaisin ja laske maahan
5.Avaa napamutteri pitkää murtovartta käyttäen (on tiukassa). Uusi mutteri Motonetistä
6.Auto kokonaan ilmaan edestä
7.Oik. kallistuksen vakaajan alempi mutteri 13mm pois. Pidä vastaan ylempää 11mm jakoavaimella. Osta tähän uusi m8 lukkomutteri
8.Oik. pallonivel auki (18- tai 19mm) ja irti. Bilteman "pallonivelen irrotushaarukkasarja" toimii hyvin. Osta tähän uusi m12 lukkomutteri
9.Oik. vetarin panta pois leikkureilla
10.Oik. vetari ulos
11.Hihna pois. Saa löysättyä 1/2" jatkovarrella kun vääntää keulaa kohti
12.Hihnan kiristin pois 1x 8mm kuusiokolo
13.Akku pois 2x 13mm mutteri
14.Laturin johdot pois 2x 13mm mutteri
15.Laturin pultit pois 2x 8mm kuusiokolo
16.Laturi sivuun esim. katin päälle
17.Kesk. akselin kannakkeen pultit pois 3x 13mm
18.Väännä kannake irti moottorin lohkosta. Sitä pitää paikallaan 2 tappia, eli voi olla aika jumissa
19.Aseta auton alle kahtia leikattu 1,5L pullo kohtaan, jossa kesk. akseli menee vaihteistoon
20.Vedä kesk. akseli ulos. Mittaa vaihteistosta valuvan öljyn määrä tarkasti pulloon (noin 300ml), jotta tiedät paljon lisätä

Kasaus uusilla osilla:
1.Kesk. akseli takaisin paikoilleen. Kannakkeeseen 3x 13mm pultti + tapit kohdalleen (niistä kannattaa hioa ruoste pois niin menee helposti paikoilleen)
2.Vaihteiston päällä on 8mm kuusiokolo. Avaa se käyttäen pitkää 350mm ja järeää kuusiokoloavainta, johon saat jatkovarren (on tiukassa)
3.Mittaa sama määrä vaihteistoöljyä. Motonetin Comma 75W80 GL-4 sopii
4.Täyttöreikä kiinni, 8mm kuusiokolo (@50Nm)
5.Oik. vetari paikalleen rasvoilla (Motox Moly). Sen pannan kiristämiseen tarvitsee oman työkalun. Tarvittaessa saa tehtyä sivuleikkureilla jos ei paina liian lujaa
6.Nakuta vasaralla laturin holkit (2kpl) niin, että laturille tulee enemmän tilaa
7.Laturi takaisin paikoilleen. Parhaiten menee jos kaveri auttaa ylhäältä niin saa pultit kohdilleen. Tämä oli vaikein asia koko remontissa: laturin pultteja pitää työntää ruuvatessa lujaa esim. sorkkaraudalla vääntäen, jotta kierteet ottaa kiinni (2x 8mm kuusiokolo)
8.Laturin johdot takaisin 2x 13mm
9.Kiristin takaisin 1x 8mm kuusiokolo
10.Hihna takaisin samassa pyörimissuunnassa
11.Pujota oik. keskiö vetariin ja nosta tukivartta tunkilla, jotta saat kallistuksenvakaajan (1x 13mm @10Nm) ja pallonivelen (18- tai 19mm @75Nm) takaisin paikoilleen
12.Putsaa kaikki ylim. rasva pois ja rengas paikoilleen. Sitten auto maahan
13.Napamutteri @190Nm + 45 astetta
14.Napamutterin suoja takaisin vasaralla
15.Rengas takaisin ja maahan
16.Akku kiinni 2x 13mm
VALMIS

Lisätkää jos tulee mieleen vielä jotain mikä itseltä unohtui.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Ohje vetoakselien vaihtoon

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuli joskus itsekin tehtyä, mutta muistaakseni jätin kannakkeen lohkoon paikalleen ja keskiosa tuli suht nätisti tukilaakerista ulos. Meni paljon nopeammin noin.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ohje vetoakselien vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tässä tuli vaihdettua kolkin oikeanpuolen vetari, aika lailla samat temput kuin aloittajan viestissä.

Tuli kokeiltua josko akseli olisi tullut tukilaakerista, mutta ei se tullut. Lukkorengas irti ja yrittimään, liikkui hieman ja siihen jäi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin