Huomenta tännekkin,
Elikkäs kävi semmonen tuolla vuoden alussa että kone aloitti itsetuhon, ja ilmeisestikkin toi kampiakselin päässä oleva rulla söi itselleen kolon jakokoppaan tms -> heitti öljyt maantielle ja viskoi metallihilu silppua ympäri konehuonetta ja varmaan koneen sisään
Pitkän mietinnän jälkeen haluaisin varmaan rakennutttaa tosta koneesta turbollisen, maltillisilla tehoilla. (max. 200hp luokkaa)
Nykynen kone on siis B204i. Kannattaako tuosta koneesta lähteä kasaamaan turbollista, vai kannattaako suoraan laittaa jostain turbollisesta koko hoito suoraan sisään?
Lisäksi vaikka itse teenkin suurimman osan kaikesta omaan autoon, niin koneiden rakentelut on mulle aivan ufoa hommaa. Tähän tarvitsisin jonkun, jolla olisi paikka missä tehdä ja vähän kokemusta/tietoa asiasta, jos joku haluaa vaivautua lähteä tällaiseen projektiin mukaan. (tietty sovittua korvausta vastaan)
Kaikki tieto vaparista turboksi muuttamiseen on tervetullutta, mitä kaikkea pitää vaihtaa ja kuinka paljon prosessista on ns. plug and play? Sähköistä pitää laittaa varmaan hyvä könttä uusiksi, mutta minkälaisella vaivalla toi hoituisi?
Kiitos jo etukäteen, odotan vastauksia innolla, alkaa kohta olemaan ikävä ia
Moottorin vaihto/rakennus B204i
Moottorin vaihto/rakennus B204i
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Re: Moottorin vaihto/rakennus B204i
Kuulostaa siltä, että entinen moottori on todella entinen. Miksi siitä tai koko autosta pitäisi ruveta rakentamaan turbomallia, kun 2000-luvun alun 9-3 turboja saa tonnilla-parilla? Jos rakentelu kiinnostaa ja kori on hyvä, niin parasta lienee hankkia hyväkuntoiseksi tiedetty moottori lisukkeineen ja johtosarjoineen ja ruveta töihin. Irrallaan oleva moottori on suhteellisen helppo tarkistaa ja kunnostaa: jakopää, öljypohja, alakerran laakerit jne.
Re: Moottorin vaihto/rakennus B204i
Täältä aloittaja voi ostaa -01 kolkin missä 256tkm ajettu motti. Pohjassa pari reikää ja kytkin loppu mutta koneen vaihtoon just passeli yksilö.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Moottorin vaihto/rakennus B204i
Luultavasti aika paljon pitää askarrella, kun vaihtaa tekniikan niin että moottorinohjauskin vaihtuu.
Työmäärän kannalta olisi helpompi ottaa työnalle ahdetulla tekniikalla ja ahdetun papereilla oleva auto.
Paras lohko rakentamisen kannalta olisi varmaan NG900:n tasapainoakseliton B206i ja siihen sitten ahdetun sisuskalut, sarjat ja kansi.
Työmäärän kannalta olisi helpompi ottaa työnalle ahdetulla tekniikalla ja ahdetun papereilla oleva auto.
Paras lohko rakentamisen kannalta olisi varmaan NG900:n tasapainoakseliton B206i ja siihen sitten ahdetun sisuskalut, sarjat ja kansi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02