Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Käytin autoa aikoinaan Veholla, koska öljyä kuluu noin litran per tuhat kilsaa.
Diagnoosi: ”Turboahtimen imu ja pakopuoli tarkastettu endoskoopilla -> ok
Sytytystulppien irrotus ja sylinterien tarkastus endoskoopilla -> 2. sylinterissä runsaasti öljyä
Sylinterin seinämissä ei näy naarmuja
Imuventtiileissä ei näy öljyä/karstaa.
Öljyvuoro todennäköisesti alakerran kautta männänrenkaiden ohi”
Tämän jälkeen on jo ajeltu 4 kesää ja 20 tkm. Ongelmaa jo silloin oli myös kiihtyvyydessä, tehoa ei ollut läheskään normaalia kahtasataa, sunnuntaiajajana tällä seikalla ei ole ollut niin väliä, mutta olisihan se kiva olla ehjä Saabi ja joskus jopa ampaista vauhtiin. Kylmäkäynnistyksessä haisee vahvasti bensa, lämpimänä haju häviää. Vikakoodeja oli muistaakseni P1312 ja P1334, jotka hävisivät uuden sytytyskasetin vaihdon jälkeen, mutta itse viat ei muuttuneet lainkaan.
Potilas on vuoden 2002 9-3 aero cabrio. Katto toimii ja voi ajella, eli tärkein onnistuu, mutta tarttisko tehrä jottai? Purkki öljyä kesässä on pieni juttu. Mitähän remppa vaatiì?
Diagnoosi: ”Turboahtimen imu ja pakopuoli tarkastettu endoskoopilla -> ok
Sytytystulppien irrotus ja sylinterien tarkastus endoskoopilla -> 2. sylinterissä runsaasti öljyä
Sylinterin seinämissä ei näy naarmuja
Imuventtiileissä ei näy öljyä/karstaa.
Öljyvuoro todennäköisesti alakerran kautta männänrenkaiden ohi”
Tämän jälkeen on jo ajeltu 4 kesää ja 20 tkm. Ongelmaa jo silloin oli myös kiihtyvyydessä, tehoa ei ollut läheskään normaalia kahtasataa, sunnuntaiajajana tällä seikalla ei ole ollut niin väliä, mutta olisihan se kiva olla ehjä Saabi ja joskus jopa ampaista vauhtiin. Kylmäkäynnistyksessä haisee vahvasti bensa, lämpimänä haju häviää. Vikakoodeja oli muistaakseni P1312 ja P1334, jotka hävisivät uuden sytytyskasetin vaihdon jälkeen, mutta itse viat ei muuttuneet lainkaan.
Potilas on vuoden 2002 9-3 aero cabrio. Katto toimii ja voi ajella, eli tärkein onnistuu, mutta tarttisko tehrä jottai? Purkki öljyä kesässä on pieni juttu. Mitähän remppa vaatiì?
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Sitähän ei tiedä onko tehot ja öljynkulutus samaa vikaa. Oma arvaus tuosta öljynkulutuksesta olisi venttiilivarsien kumit.IWantItAll kirjoitti: ↑Pe Helmi 16, 2024 22:07Käytin autoa aikoinaan Veholla, koska öljyä kuluu noin litran per tuhat kilsaa.
Diagnoosi: ”Turboahtimen imu ja pakopuoli tarkastettu endoskoopilla -> ok
Sytytystulppien irrotus ja sylinterien tarkastus endoskoopilla -> 2. sylinterissä runsaasti öljyä
Sylinterin seinämissä ei näy naarmuja
Imuventtiileissä ei näy öljyä/karstaa.
Öljyvuoro todennäköisesti alakerran kautta männänrenkaiden ohi”
Tämän jälkeen on jo ajeltu 4 kesää ja 20 tkm. Ongelmaa jo silloin oli myös kiihtyvyydessä, tehoa ei ollut läheskään normaalia kahtasataa, sunnuntaiajajana tällä seikalla ei ole ollut niin väliä, mutta olisihan se kiva olla ehjä Saabi ja joskus jopa ampaista vauhtiin. Kylmäkäynnistyksessä haisee vahvasti bensa, lämpimänä haju häviää. Vikakoodeja oli muistaakseni P1312 ja P1334, jotka hävisivät uuden sytytyskasetin vaihdon jälkeen, mutta itse viat ei muuttuneet lainkaan.
Potilas on vuoden 2002 9-3 aero cabrio. Katto toimii ja voi ajella, eli tärkein onnistuu, mutta tarttisko tehrä jottai? Purkki öljyä kesässä on pieni juttu. Mitähän remppa vaatiì?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Itse veikkaan venttiilivarren kumeja.
Jos vaihdat pelkät kumit, niin hyvällä tuurilla venttiilit pysyvät ylhäällä paineilmalla ja jos ilmaan ei luota, niin sylinterin voi täyttää narulla
Venttiilijousta puristaessa olen käyttänut muovipurkista leikattua palaa suojaamassa paininkupin paikan seinämiä. Melkein mistä tahansa muovipullosta kun leikkaa palan ja pyöräyttää sen sylinteriksi paininkupin pesään, niin välttyy turhilta naarmuilta.
Itse olen remppausvaiheessa huomannut että joku sylinteri on puristuksiltaan vajaa ja pakoventtiili palanut, joten olen ottanut kannen pöydälle rempan yhteydessä.
Jos vaihdat pelkät kumit, niin hyvällä tuurilla venttiilit pysyvät ylhäällä paineilmalla ja jos ilmaan ei luota, niin sylinterin voi täyttää narulla
Venttiilijousta puristaessa olen käyttänut muovipurkista leikattua palaa suojaamassa paininkupin paikan seinämiä. Melkein mistä tahansa muovipullosta kun leikkaa palan ja pyöräyttää sen sylinteriksi paininkupin pesään, niin välttyy turhilta naarmuilta.
Itse olen remppausvaiheessa huomannut että joku sylinteri on puristuksiltaan vajaa ja pakoventtiili palanut, joten olen ottanut kannen pöydälle rempan yhteydessä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Savuttaako...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Sitä vaan että jos palotilaan pääsee öljyä, sen kyllä huomaa.
Vaikka sitä olisi yhdessä pytyssä, sininen hussakka perässä.
Omassa og kolkissa pössäytteli aina sinisen savupilven aamuisin käynnistettäessä.
Ensimmäisellä kerralla syynä oli turbo ( kaksi jo mennyt,garretteja ) ja toisella kerralla vaihdettiin
venttiilivarren kumit.
Nyt pössäyttelyt ovat loppuneet.
Autolla ajettu n.200tkm.
Vaikka sitä olisi yhdessä pytyssä, sininen hussakka perässä.
Omassa og kolkissa pössäytteli aina sinisen savupilven aamuisin käynnistettäessä.
Ensimmäisellä kerralla syynä oli turbo ( kaksi jo mennyt,garretteja ) ja toisella kerralla vaihdettiin
venttiilivarren kumit.
Nyt pössäyttelyt ovat loppuneet.
Autolla ajettu n.200tkm.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Kyseessä on siis huohotinvaivainen T7.
Onko huohotinpäivitys tehty?
Liuotushoito voisi auttaa, jos männänrenkaat on karstan jumittamat, kuten usein käy näissä T7:saa ->
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311
Eski
Onko huohotinpäivitys tehty?
Liuotushoito voisi auttaa, jos männänrenkaat on karstan jumittamat, kuten usein käy näissä T7:saa ->
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Jotain tuollaista liuotushoitoa on kokeiltu, en muistanutkaan tuota mainita. Huohotinpäivitys on täysin vieras aihe, pitääpä tutkia minkälainen juttu.Eski kirjoitti: ↑Ma Helmi 19, 2024 15:15Kyseessä on siis huohotinvaivainen T7.
Onko huohotinpäivitys tehty?
Liuotushoito voisi auttaa, jos männänrenkaat on karstan jumittamat, kuten usein käy näissä T7:saa ->
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311
Eski
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Noh, mun NG900 kulutti öljyä omituisesti. Välillä 500km öljynkulutus 0 ja välillä 500km öljynkulutus yli litra. Syy, osa venttiilivarsien kumeista oli irti. Missään vaiheessa en huomannut savumerkkejä perässä.9000CD23T kirjoitti: ↑Ma Helmi 19, 2024 14:54Sitä vaan että jos palotilaan pääsee öljyä, sen kyllä huomaa.
Vaikka sitä olisi yhdessä pytyssä, sininen hussakka perässä.
Omassa og kolkissa pössäytteli aina sinisen savupilven aamuisin käynnistettäessä.
Ensimmäisellä kerralla syynä oli turbo ( kaksi jo mennyt,garretteja ) ja toisella kerralla vaihdettiin
venttiilivarren kumit.
Nyt pössäyttelyt ovat loppuneet.
Autolla ajettu n.200tkm.
Eikös katti syö aika hyvin tuota savutusta?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Oon ollu huomaavinani saman ilmiön, tosin olen ajatellut että mittaajassa on vikaa tai muistissa.
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Liekö vaikutusta myös ajomäärillä tai öljyillä. Tuon oman ostin noin 220000 ajettuna, ja toisinaan kun se oli pari päivää seissyt, niin huomasin pöllähdyksen startatessa. Ekojen öljynvaihtojen välillä meni ehä litra per 10 tkm. Nyt siinä on 280000 mittarissa, perushuoltoa ja öljynvaihdot 10 tkm välein eikä pölläyttele, eikä tartte lisätä. Tosin sillä ajetaan pääosin pitkää matkaa, ja sillä on vedetty myös asuntovaunua.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Öljynkulutusta ja kiihdytyshäikkää
Jep, varmasti vaikuttaa ajetaanko maantleajoa vai kaupunkipyörittelyä. Jos kone on karstassa, niin kaikki öljyt palaa, mutta jos männänrenkaista saa karstat irti, niin ne alkavat toimia niin kuin pitää ja öljyt pysyy koneessa...
Tästä löytyy lisätietoa huohotinvaivasta:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138
Eski
Tästä löytyy lisätietoa huohotinvaivasta:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138
Eski