Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
2001 9-3 / Stage 3 E85 Biopower Ohjelma ja B235 (2.3l) moottori
Päivitys: En vain suostu/halua uskoa että pumppu jälleen rikki. Mikä olisi paras tapa selvittää tuleeko pumpulle asti edes virtaa? Mielellään mikä tahansa vaihtoehto mieluummin kuin se että pitää alkaa kaivamaan koko ämpäriä ylös tuolta.
Osaako kukaan sanoa mikä tätä aiheuttaa? Autolla ajettu eilen 120km ja toimi hienosti. Nyt kun piti lähtä kauppaan niin ei käynnisty.
Autossa oli ostaessa 2019 "High Flow Fuel Systems" polttoainepumppu, joka petti usean vuoden jälkeen kesällä 2021. Tilalle laitettiin uusi Walbro 255 joka petti alkutalvesta 2022. Tämän tilalle jälleen laitettiin uusi AEM 340 pumppu, joka näyttää pettäneen tänään. Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa. Polttainesuodatin vaihdettu varuiksi aina 2x vuodessa.
Joka kerta samat oireet: Starttaa, mutta ei käynnisty. Muutaman kerran saanut käymään kolauttamalla kumivasaralla tankkia tai pumpun ämpärin yläosaa takapenkin alle leikatun huoltoluukun kohdalta. Joskus saattaa oireilla ennen täydellistä pettämistä pätkimisenä ja tukehtumisena ajossa. Koskaan ei ole muita osia vaihdettu kuin pumppu ja suodatin ja niillä vika aina poistunut ja toiminut taas sen reilun vuoden.
Alkaa huumori loppua kun vuosittain joutuu laittamaan uuden pumpun eikä uskalla lähteä tolla autolla mihinkään kun aina saa pelätä milloin jättää tielle seuraavan kerran.
Päivitys: En vain suostu/halua uskoa että pumppu jälleen rikki. Mikä olisi paras tapa selvittää tuleeko pumpulle asti edes virtaa? Mielellään mikä tahansa vaihtoehto mieluummin kuin se että pitää alkaa kaivamaan koko ämpäriä ylös tuolta.
Osaako kukaan sanoa mikä tätä aiheuttaa? Autolla ajettu eilen 120km ja toimi hienosti. Nyt kun piti lähtä kauppaan niin ei käynnisty.
Autossa oli ostaessa 2019 "High Flow Fuel Systems" polttoainepumppu, joka petti usean vuoden jälkeen kesällä 2021. Tilalle laitettiin uusi Walbro 255 joka petti alkutalvesta 2022. Tämän tilalle jälleen laitettiin uusi AEM 340 pumppu, joka näyttää pettäneen tänään. Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa. Polttainesuodatin vaihdettu varuiksi aina 2x vuodessa.
Joka kerta samat oireet: Starttaa, mutta ei käynnisty. Muutaman kerran saanut käymään kolauttamalla kumivasaralla tankkia tai pumpun ämpärin yläosaa takapenkin alle leikatun huoltoluukun kohdalta. Joskus saattaa oireilla ennen täydellistä pettämistä pätkimisenä ja tukehtumisena ajossa. Koskaan ei ole muita osia vaihdettu kuin pumppu ja suodatin ja niillä vika aina poistunut ja toiminut taas sen reilun vuoden.
Alkaa huumori loppua kun vuosittain joutuu laittamaan uuden pumpun eikä uskalla lähteä tolla autolla mihinkään kun aina saa pelätä milloin jättää tielle seuraavan kerran.
Viimeksi muokannut TurboSaab98, Su Maalis 24, 2024 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=182384
Tämän letkun ollessa rikki, välillä kabiinissa tuoksahtaa polttoaine, ainakin jos kääntää jyrkästi vasemmalle.
Ja nykyään tällä bilteman pumpulla mennään joka toinen tankillinen bensiinillä, ja jos re85:sta tankkiin niin silloin lisäainetta tankkiin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000045524
Tämän letkun ollessa rikki, välillä kabiinissa tuoksahtaa polttoaine, ainakin jos kääntää jyrkästi vasemmalle.
Ja nykyään tällä bilteman pumpulla mennään joka toinen tankillinen bensiinillä, ja jos re85:sta tankkiin niin silloin lisäainetta tankkiin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000045524
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Liian kova vastapaine rikkoo pumpun ainakin.
Ämpärin liitokset vahingossa väärin päin laittaneena ei vienyt kuin pari minuuttia kun hajosi.
Kato paluuputken virtaavuus.
Bilteman pumpuilla (teho ja normi 9-3ng/9-5 käypäsillä) ajeltu vuosia ongelmitta etanolilla ja bensalla, rikkoutumiset johtunu muusta kuin huonoista pumpusta.
Ämpärin liitokset vahingossa väärin päin laittaneena ei vienyt kuin pari minuuttia kun hajosi.
Kato paluuputken virtaavuus.
Bilteman pumpuilla (teho ja normi 9-3ng/9-5 käypäsillä) ajeltu vuosia ongelmitta etanolilla ja bensalla, rikkoutumiset johtunu muusta kuin huonoista pumpusta.
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Ajatko jatkuvasti liian tyhjällä tankilla? Suurempitehoiset pumput lämpenevät erilailla kuin vakiot ja jos ajat jatkuvasti alhaisella polttoainemäärällä, niin pumppu lämpenee ja kuluu ennen aikojaan pois.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Koska mittari antaa virhettä niin aina tankattu reilusti ajoissa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Nyt joka pumpulla ajettu yli vuosi ja useampi tuhat KM eli tuskin tästä samantien esiintyvästä ilmiöstä kyse.Monikossa kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 07:17Liian kova vastapaine rikkoo pumpun ainakin.
Ämpärin liitokset vahingossa väärin päin laittaneena ei vienyt kuin pari minuuttia kun hajosi.
Kato paluuputken virtaavuus.
Bilteman pumpuilla (teho ja normi 9-3ng/9-5 käypäsillä) ajeltu vuosia ongelmitta etanolilla ja bensalla, rikkoutumiset johtunu muusta kuin huonoista pumpusta.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Niin siis mikä letku?9000CD23T kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 05:47https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=182384
Tämän letkun ollessa rikki, välillä kabiinissa tuoksahtaa polttoaine, ainakin jos kääntää jyrkästi vasemmalle.
Ja nykyään tällä bilteman pumpulla mennään joka toinen tankillinen bensiinillä, ja jos re85:sta tankkiin niin silloin lisäainetta tankkiin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000045524
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa.
Mites, oisko hyvä ajaa vähän bensallakin tai oliko jotain lisäaineita käytössä... pumpun voitelua ajatellen. Joskus vaihdatin ennakoivasti PCS:llä pumpun etanolisoftattuun ja Riku suositteli ensin ajamaan bensalla. Toki pumppu ei ollut etanolille tarkoitettu, mutta hyvin on toiminut.
Mites, oisko hyvä ajaa vähän bensallakin tai oliko jotain lisäaineita käytössä... pumpun voitelua ajatellen. Joskus vaihdatin ennakoivasti PCS:llä pumpun etanolisoftattuun ja Riku suositteli ensin ajamaan bensalla. Toki pumppu ei ollut etanolille tarkoitettu, mutta hyvin on toiminut.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Säiliöltä 1 lähtevä huohotusletku tankkiin.Niin siis mikä letku?
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =413284220
Säiliön päässä on pari kulmakappaletta kumisia letku mutkia, tämä tankkiin menevä oli halki.
Kuvassa näkyy suorat kumiletkut, mutta minun autossa ne oli kulma yhteitä.( mutta saattaa olla että muistan väärin )
***Ei se ainakaan tilannetta parantunut että pyöränkotelossa on avonainen letku suoraan tankkiin.***
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Jycä kirjoitti: ↑Ti Maalis 19, 2024 22:18Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa.
Mites, oisko hyvä ajaa vähän bensallakin tai oliko jotain lisäaineita käytössä... pumpun voitelua ajatellen. Joskus vaihdatin ennakoivasti PCS:llä pumpun etanolisoftattuun ja Riku suositteli ensin ajamaan bensalla. Toki pumppu ei ollut etanolille tarkoitettu, mutta hyvin on toiminut.
Ei ole optimoitu bensalle. Ja jos pumppu erikseen myydään E85 tarkoitettuna niin ei liene typerää olettaa että sitä se myös kestää.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Liekö kuitenkaan ratkaisevasti huonontanutkaan. Ajettaessa 60 litraa bensaa letkua pitkin siirtyy tankkiin 60 litraa ilmaa tilalle. Paljonko hiekkaa ja pölyä se imee siinä samalla?
87-tonnarissa on aika vähän saastelaitteita ja mm. tuo tankin huohotusletku, joka vähäpäästöisessä menee hiilisäiliölle, on autossani ihan paljas letkun pää sisälokasuojassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
No ainakin pumpun myyjä ilmoitti että polttoaineen joukossa on ollut epäpuhtauksia.
Kuitenkin tankki puhdistettiin pumpun vaihdon yhteydessä.
Ja oli oikein suunniteltu RE85:lle.
https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 5:lle.html
RXP 340 LPH
Kesti yhden vuoden, ja 7200km etanolilla.
Kuitenkin tankki puhdistettiin pumpun vaihdon yhteydessä.
Ja oli oikein suunniteltu RE85:lle.
https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 5:lle.html
RXP 340 LPH
Kesti yhden vuoden, ja 7200km etanolilla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja
Eikä se litramäärä käytännön tasolla ihan noin 1:1 mene, kuitenkin lämpimissä keleissä bensiini myös hörystyy ja tuottaa tankkiin painetta. Ja normaalitilanteessa itseasiassa tuon säiliön tehtävähän on kerätä ne höyryt tankista ja hoitaa ne imusarjan suuntaan, ulkoilman sijasta. Sen korvausilman on edelleen tultava jostakin muualta.jus kirjoitti: ↑To Maalis 21, 2024 20:17Liekö kuitenkaan ratkaisevasti huonontanutkaan. Ajettaessa 60 litraa bensaa letkua pitkin siirtyy tankkiin 60 litraa ilmaa tilalle. Paljonko hiekkaa ja pölyä se imee siinä samalla?
87-tonnarissa on aika vähän saastelaitteita ja mm. tuo tankin huohotusletku, joka vähäpäästöisessä menee hiilisäiliölle, on autossani ihan paljas letkun pää sisälokasuojassa.
'01 9-3 2.0 turbo