Olen keväästä lähtien ihmetellyt jäykkää kaasupoljinta. 2kk sitten otin jo vainoharhaisuudessani vaijerin irti ja öljysinkin samalla, kokeilin kääntää käsin vaijerin vetämää läppävipua, enkä löytänyt mitään moitittavaa ja käsin painessa kaasupoljintakin kaikki tuntui olevan ok... Mutta ajossa pistin taas jossainkohtaa merkille, että poljin on raskas painaa pohjaan, vaikka öljyämisen jälkeen kokeilin (kädelläkin) että poljin liikkui keposasti pohjaan asti kuin rasvattu.

Tätä aikani ihmeteltyäni olen tullut siihen tulokseen, että ahtopaineilla on selvästi jäykentävä vaikutus polkimeen, koska moottorin ollessa sammuksissa tai (alle 2000rpm) poljin on kevyt painaa pohjaan, mutta yli 3000rpm ja rauhallisesti painaessa (ahdot ehtivät nousta enne polkimen pohjaan painumista) poljin tuntuu jäykkenevän loppua kohti, kuin alla olisi pesusieni tai lattiamatto, mutta kumpaakaan en ole polkimen alta kiihdytyksen aikana löytänyt..

Epäilykseni kohdistuvat jotenkin kaasuläpän akselin laakerointiin joka käsin kokeiltaessa (moottorin ollessa sammuksissa) tuntuu olevan ihan ok.
Vielä en ole läppäkoteloa milläänlailla purkanut/avannnut, mutta se menee varmaan seuraavaksi ruumiinavaukseen, jos muu ei auta...
Vastaavia havaintoja?
Ideoita?
Teorioita? (ja jätetään ne epäilykset vainoharhaisuudesta minulle kertomatta

Olen kuullut että joissakin uudemmissa automalleissa on kaasupolkimeen rakennettu sähköinen "servomoottori" joka antaa tuntumaa/"ohjeita" kuljettajalle lisäten nostovoimaa (="jäykentämällä") poljinta taloudellisuuden ("kuorman") mukaan, jonka tarkoituksena on "kannustaa" kuljettajaa taloudelliseen ajoon.. (esim. erään sukulaisen bensa-tomaatti P*ssat vm -00) mutta ei tälläsiä tiettävästi saabeihin ole vielä rakennettu.
Hook