Moniurahihnan vaihto
Moniurahihnan vaihto
Onko kokemuksia mitä pitää purkaa ko. hihnan vaihtamiseksi?Näyttäis ainakin siltä että pyörätilasta ainakin pääsisi paremmin käsiksi.Ei näytä kovinkaan helpolta operaatiolta!
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
Hihna löysälle 1/2" pitkällä jatkovarrella (Kiristimen ylälaidassa neliönmuotoinen kolo, johon vääntövarsi laitetaan ja väännetään jatkovartta takapuskuria päin.
6mm pultti, kuusiokolo tms tappi kiristimen päällä linjassa oleviin reikiin, että pysyy kiristin löysällä irti ja kiinnipujottelun ajan.
Vaihtohommaa voi helpottaa irroittamalla ilmansuotimen koteloineen (about 3xpultilla kiinni korissa) jonka jälkeen pääsee yläkautta pujottelemaan hihnaa paikoilleen. Käytännössä rullien vaihto (joka on suositeltavaa hihnan vaihdon yhteydessä) vaatii ilmansuotimen kotelon irroittamista.
Homma voi helpottaa vielä kun irroitaa apumiehen renkaan takaa&alta yhteensä 3 pulttia, jolla irtoaa L mallinen muovilevy(n.20x40cm) kampiakselin hihnapyörän kohdalta. (kulman nostaminen&pyörän irroittaminen helpottaa vielä tätä menetelmää..)
Hook
6mm pultti, kuusiokolo tms tappi kiristimen päällä linjassa oleviin reikiin, että pysyy kiristin löysällä irti ja kiinnipujottelun ajan.
Vaihtohommaa voi helpottaa irroittamalla ilmansuotimen koteloineen (about 3xpultilla kiinni korissa) jonka jälkeen pääsee yläkautta pujottelemaan hihnaa paikoilleen. Käytännössä rullien vaihto (joka on suositeltavaa hihnan vaihdon yhteydessä) vaatii ilmansuotimen kotelon irroittamista.
Homma voi helpottaa vielä kun irroitaa apumiehen renkaan takaa&alta yhteensä 3 pulttia, jolla irtoaa L mallinen muovilevy(n.20x40cm) kampiakselin hihnapyörän kohdalta. (kulman nostaminen&pyörän irroittaminen helpottaa vielä tätä menetelmää..)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitos neuvoista! Alkaa pikkuhiljaa hahmottua vaihdon kulku.Täytyy viikonloppuna tarttua toimeen(Ennen saunakaljoja).Scania merkkiseen linja-autoon on tien päällä tullu vaihdettua hihnoja, täytyy sanoa että on helpompi operaatio mutta ne onkin paljon paremmin näkyvillä ja kiristykset toimii ilmanpaineella ja ei tarvitse edes kumartua!Nyt on menossa jarrupalojen vaihto.Eteen homma toimi hyvin mutta takapalojen vaihto hieman hankalampi operaatio.Olisikohan 9000ssa samanlaiset satulat?
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
Mallia takajarrujen remppoihin voi kattella opel miehiltä.
9000:sen takajarruja löytyy vain vm88-93 900:sta..
Taka palat lähtee naputtelemalla etupuolelta 2 sokkatappia puikolla satulasta läpi takapuolle, jolloin "ristijousi" lähtee irti ja palat vetämällä ulos.
Edullisissa "asennussarjoissa" (Huom. Ei bilteman, vaan erään toisen ketjun pussi) tulee mukana sokat sekä tuo "risti" jousi, mutta tuo jousi on tehty yhdestä pellinpalasta leikkaamalla ja itselläni nuo tarvikejouset kestivät muutaman viikon ennenkuin alkoivat vinkumaan, jolloin molemmista oli murtunut sakara...
Kävin sitten viisastuneen ostamassa laakkoselta alkuperäisen "Aten" asennussarjan, jossa jousi on tehty kahdesta erillisestä jousiteräs liuskasta, jotka on niitattu yhteen ristin muotoon, jotka kestävät
Levy lähtee irroittamalla ensin satula 2 pultilla ja levy yhdellä torksilla (jos alkuperäinen ruuvi).
Käsijarrukengät ovat siellä rummun sisällä, joten niitä saattaa jotua löysäämään alimmasta pultin reijästä. (haku -> käsijarru, vaijeri, yms. Kirjoitin ohjeita oikeaoppiseen vaijerin ja palojen etäisyyksien sääntöön).
Jos vaihtaa levyt niin ei ole pahitteeksi vaihtaa myös käsijarrukenkiäkin, joidenka laitossa tarvitsee parit hyvät pihdit jousten vetelyyn.
Hook
9000:sen takajarruja löytyy vain vm88-93 900:sta..
Taka palat lähtee naputtelemalla etupuolelta 2 sokkatappia puikolla satulasta läpi takapuolle, jolloin "ristijousi" lähtee irti ja palat vetämällä ulos.
Edullisissa "asennussarjoissa" (Huom. Ei bilteman, vaan erään toisen ketjun pussi) tulee mukana sokat sekä tuo "risti" jousi, mutta tuo jousi on tehty yhdestä pellinpalasta leikkaamalla ja itselläni nuo tarvikejouset kestivät muutaman viikon ennenkuin alkoivat vinkumaan, jolloin molemmista oli murtunut sakara...
Kävin sitten viisastuneen ostamassa laakkoselta alkuperäisen "Aten" asennussarjan, jossa jousi on tehty kahdesta erillisestä jousiteräs liuskasta, jotka on niitattu yhteen ristin muotoon, jotka kestävät
Levy lähtee irroittamalla ensin satula 2 pultilla ja levy yhdellä torksilla (jos alkuperäinen ruuvi).
Käsijarrukengät ovat siellä rummun sisällä, joten niitä saattaa jotua löysäämään alimmasta pultin reijästä. (haku -> käsijarru, vaijeri, yms. Kirjoitin ohjeita oikeaoppiseen vaijerin ja palojen etäisyyksien sääntöön).
Jos vaihtaa levyt niin ei ole pahitteeksi vaihtaa myös käsijarrukenkiäkin, joidenka laitossa tarvitsee parit hyvät pihdit jousten vetelyyn.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Erinomaisia neuvoja kiitos,ei muutakuin töihin!Uudet palat on muuten ferodon.
Ostin muuten viimeviikolla opetusautoksi pojalle 900i-88 neliovinen(opetuspolkimella) kats.voim.05.2006 loppuun.Ei uskaltanut asentaa aeroon poljinta, eihän sitä ehtis meikäläisellä jarrulle jalka kun jo hyökkäis liikennemerkit keulaan!!!On muuten erinomainen auto 900nen hieno tienpäällä ja hinta oli 300e!Kymmenen levyn cd-vaihtajan ja erinomaisten kaiuttimien hinnalla(uudet)
Ostin muuten viimeviikolla opetusautoksi pojalle 900i-88 neliovinen(opetuspolkimella) kats.voim.05.2006 loppuun.Ei uskaltanut asentaa aeroon poljinta, eihän sitä ehtis meikäläisellä jarrulle jalka kun jo hyökkäis liikennemerkit keulaan!!!On muuten erinomainen auto 900nen hieno tienpäällä ja hinta oli 300e!Kymmenen levyn cd-vaihtajan ja erinomaisten kaiuttimien hinnalla(uudet)
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
- Paikkakunta: vantaa
Sillälailla!Hihna vaihdettu ja koeajo suoritettu!Eihän se kovin vaikea operaatio ollut periaatteessa MUTTA....Kiristäjän vapautus,ei ollutkaan tässä mallissa takapuskuria päin vääntö vaan etupuskuria vasten.Lähti nimittäin toisesta reunasta pala kun väänsin väärään suuntaan.Jouduin myös ottamaan pois sen putken joka kulkee iskarikoteloiden päälle jotta pääsin vääntämään hihnanvapauttajaa.Mutta ei se mitään toisinpäin homma toimi hyvin.Eikä palan irtoaminen haittaa tulevaisuudessa.(Liimattiin Aralditilla).Ja uudet pyörijät on myös paikallaan ja joku korjaamomies sanoi että ei saa paikalleen ilman moottorin siirtämistä,on niin ahtaat tilat...korvake irti?Alempi joka on kuusiokoloavaimella on todella ahtaassa paikassa,mutta ei muutakuin uusi paketti kokoon ilmastointiteipillä ja jo pystyy sen verran pyörittämään kierteille ja melkein loppuun asti,teipit pois ja kiristys.(Ei onnistu muuten)
Mutta nyt sen kunniaksi kahvi ja KONJAKKI!!!
Mutta nyt sen kunniaksi kahvi ja KONJAKKI!!!
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Tuo oli virheen paholainen jota kukaan ei lukiessaan huomanut. Kaikissa väännetään kiristäjää eteenpäin. Mutta pääasia että olet saanut vaihdettua ja näin ollen hyvin ansainnut kaffen ja konjakin , ehkä toisenkinvilpie kirjoitti:Sillälailla!Hihna vaihdettu ja koeajo suoritettu!Eihän se kovin vaikea operaatio ollut periaatteessa MUTTA....Kiristäjän vapautus,ei ollutkaan tässä mallissa takapuskuria päin vääntö vaan etupuskuria vasten.Lähti nimittäin toisesta reunasta pala kun väänsin väärään suuntaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hups. Kirjoituksessani oli todellakin ajatus bugi. Sitä jatkovartta pitää vääntää todellakin eteenpäin eikä iskarinyläpää-kori-yläpää tankoa tarvitse irroittaa... Olen pahoillani tapahtuneesta.
Tuonkin olen löysännyt sen 10 kertaa useammistakin eri saabeista, niin aina olen luonnostani oikeaan suuntaan vääntänyt, kun olen tähdännyt lukitusreijät linjaan, että saan tapin/pultin reikiin.. Oleellisin asia oli ohjeessani, että sitä ei PYÖRITETÄ, vaikka olen kuullut jonkun näinkin tehneen huonolla menestyksellä...
Rullat saa vaihdettua ihan hienosti paikallaankin. Itse avitin hommaa vaihtoehtoisesti hieman alarullan kohdalla sorkkaraudalla, jolla kampesin moottoria 5-10mm kuskin laitaa päin, jolloin mahtuu aivan hienosti (?) laittamaan rullat kierteilleen ilman teippikikkaa. (Ilmansuotimen kotelo tietysti irroitettuna...)
Hook
Tuonkin olen löysännyt sen 10 kertaa useammistakin eri saabeista, niin aina olen luonnostani oikeaan suuntaan vääntänyt, kun olen tähdännyt lukitusreijät linjaan, että saan tapin/pultin reikiin.. Oleellisin asia oli ohjeessani, että sitä ei PYÖRITETÄ, vaikka olen kuullut jonkun näinkin tehneen huonolla menestyksellä...
Rullat saa vaihdettua ihan hienosti paikallaankin. Itse avitin hommaa vaihtoehtoisesti hieman alarullan kohdalla sorkkaraudalla, jolla kampesin moottoria 5-10mm kuskin laitaa päin, jolloin mahtuu aivan hienosti (?) laittamaan rullat kierteilleen ilman teippikikkaa. (Ilmansuotimen kotelo tietysti irroitettuna...)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mullakin jokin niistä pienistä pitää ääntä "kahinaa"MrG kirjoitti:Jos ei vaihda rullia niin kannattaa ainakin pestä ja rasvata laakerit..
Minun autossa laakerit olivat niin kuivat, että kiinnileikkaaminen olisi voinut tapahtua milloin vain.
Olis varmaan purettava ja tutkittava.
Pitääkö muuten kiristäjä vaihtaa joskus ?
Työkaverilla on Vito siitä vaihtoivat samalla ku hihnan, kuulemma sama kiristäjä, kuin saabissa?
Autolla tosin ajettu 300tkm tai 400tkm ...
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Nostanpa vanhan ketjun ylös, kun tuli minullakin ajankohtaiseksi.
Eli siis mulla katkesi(?) tänään moniurahihna, joten poistaminen on ainakin helppo homma
Mutta mites tuo paikalleen laittaminen - löytyykö jostain kaaviota mitä reittiä tuon hihnan pitäisi mennä, sattuneesta syystä kun en vanhasta hihnasta voi nyt luntata...
Saa tuon tietysti tulla itsekin tänne Espooseen vaihtamaan, jos reipas ulkoilu kiinnostaa Apu kelpaa aina, kun en yleensä ole itse joutunut mitään autolle tekemään.
Ainakin hyviä vinkkejä aloittelijalle otetaan mieluusti vastaan, kiitän jo etukäteen.
Eli siis mulla katkesi(?) tänään moniurahihna, joten poistaminen on ainakin helppo homma
Mutta mites tuo paikalleen laittaminen - löytyykö jostain kaaviota mitä reittiä tuon hihnan pitäisi mennä, sattuneesta syystä kun en vanhasta hihnasta voi nyt luntata...
Saa tuon tietysti tulla itsekin tänne Espooseen vaihtamaan, jos reipas ulkoilu kiinnostaa Apu kelpaa aina, kun en yleensä ole itse joutunut mitään autolle tekemään.
Ainakin hyviä vinkkejä aloittelijalle otetaan mieluusti vastaan, kiitän jo etukäteen.
M kuvio.. tälleen ulkomuistista
M:n jalkoina alhaalla Laturi ja kompura.
Keskellä alhaalla kampiakseli.
Keskellä ylhäällä ohjainrulla.
Ylänurkissa Kiristin ja vesipumppu.
Pärjäisiköhän näillä ohjeilla?
Hook
M:n jalkoina alhaalla Laturi ja kompura.
Keskellä alhaalla kampiakseli.
Keskellä ylhäällä ohjainrulla.
Ylänurkissa Kiristin ja vesipumppu.
Pärjäisiköhän näillä ohjeilla?
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.