b204, b205

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
sumppi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:40

b204, b205

Viesti Kirjoittaja sumppi »

Eli missä vuosimallissa on b204 kone ja missä b205?
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Vuosimalliin 2001 tuli tuo b205 eli mustalla sytytyskasetilla oleva ns. T7 moottori
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Päälle päin ei autoisas tosiaan eroa huomaa. Konepelti on avattava. Toisaalta kaikki ruiskut, eli missä on pyöreä pakoputken pää, on kaikki B204.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mielestäni näissä B205-koneisissa ysikolmosissa on yleensä sportin korisarja. Mutta vuosina 1998-2000 valmistetut B204-koneella olevat ysikolmoset ovat yleensä sitten tavallisella korisarjalla. Ja liekkö 2001 lähtien myös vilkut olleet läpikuultavat eikä keltaiset kuten B204:sissa? :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Vuoden 2000 185hv malli on oman käsityksen mukaan jo B205 Trionic7 (esim. TM 1/2000 olevassa vertailussa kuva esittelee 9-3T konehuonetta jossa musta DI-kassu, sekä mainitsevat kuvatekstissä pannun olevan sama kuin 9-5) kun taasen 150hv B205 Trionic7 esiteltiin 2001 mallina. B205- & dieselkoneisissa SE-malleissa sport-helmasarja on vakiona.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti:Päälle päin ei autoisas tosiaan eroa huomaa. Konepelti on avattava. Toisaalta kaikki ruiskut, eli missä on pyöreä pakoputken pää, on kaikki B204.
Ja pakoputken paahan ei valttamatta ole soikea Turbossakaan, jos putki ei ole orggis.

Minulla ainakin on pyorea ulostulo, mutta eipas ole orggis putkikaan.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

karvalakki kirjoitti:
peinu kirjoitti:Päälle päin ei autoisas tosiaan eroa huomaa. Konepelti on avattava. Toisaalta kaikki ruiskut, eli missä on pyöreä pakoputken pää, on kaikki B204.
Ja pakoputken paahan ei valttamatta ole soikea Turbossakaan, jos putki ei ole orggis.

Minulla ainakin on pyorea ulostulo, mutta eipas ole orggis putkikaan.
Arvatenkin se sun ulostulo ei ole ruosteen värinen 63mm?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti: Arvatenkin se sun ulostulo ei ole ruosteen värinen 63mm?
Taitaapa muuten olla ettei ole :D
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: b204, b205

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas!
Tällainen vanha viestiketju sattui kohdalle, niin kertoisiko joku mikä on B205L-moottorin ero muihin B205-moottoreihin nähden? Itselle on tuntematon. E ja R - versiot periaatteessa tiedän.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: b204, b205

Viesti Kirjoittaja ippe »

Osa vapareista on B206i-moottorilla, mullakin on ollut moinen. Siinä ei ole tasapainoakseleita ja tehoa on pari heppaa enemmän kuin B204i-moottorissa.

Turbomalleissa Kaikki NG900:t ovat B204-moottorilla ja alkupään OG 9-3set. 9-3 sai B235-moottorin 1999 Viggeniin ja sen jälkeen "tavalliset" turbo-kolkit siirtyivät B205-moottoreihin. Moottorin vaihtumisen lisäksi autossa taisi muuttua aika paljon muutakin, oman käsitykseni mukaan auton sähkö/elektroniikkajärjestelmässä muuttui moni asia samalla.

B2x5 moottorien E, L ja R versioissa ainakin ahtimissa ja pakoventtiileissä on eroja, vanhemissa moottoreissa voi olla myös pienemmän kapasiteetin suuttimia. R-mallissa on muistaakseni Nimonic-pakoventtiilit, jotka kestävät suurempia lämpötiloja tai siirtävät paremmin lämpöä tms.
B205E-moottorisissa kolkeissa on alunperin pitkä perävälitys, kulkevat 2-vaihteella jo reilusti toista sataa.

Joissain 9-5:sten Biopower-koneissa on myös erilaisia pakoventtiilejä, eli niitäkin voi harkita, jos kannen joutuu remppaamaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: b204, b205

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

saabsurdi kirjoitti:
Ti Helmi 27, 2024 10:57
Baas!
Tällainen vanha viestiketju sattui kohdalle, niin kertoisiko joku mikä on B205L-moottorin ero muihin B205-moottoreihin nähden? Itselle on tuntematon. E ja R - versiot periaatteessa tiedän.
-absu-
R oli aerossa 205hv, E turbossa 150hv L vähän harvinaisempi tais olla se 185hv. Toki asiaa ei kysytty mutta E&L voidaan pelkällä softalla muuttamaan n.yli200heppasiksi eli R tasolle.
R on myös Mitsun td04-15 kun E Garret17.
MB
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: b204, b205

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

ippe kirjoitti:
Ti Helmi 27, 2024 22:13

B205E-moottorisissa kolkeissa on alunperin pitkä perävälitys, kulkevat 2-vaihteella jo reilusti toista sataa.
Mulla on 2001:ssä lyhyt ja 2002:ssa pitkä loota, eli kumpaakin löytyy.
2001:
Engine No. B205EDM00103xxxx
Gearbox No. FM55507U1xxxx
2002:
Engine No. B205EDM00201xxxx
Gearbox No. FM57503V0xxxx
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin