9-3:n huolto-ohjelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

En minä 10 vuotta vanhan auton huoltokirjaleimasta ala maksamaan satoja euroja :D
#3929
Saab 9-3 ss -05
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

No joo niinhän se taitaa olla ettei se leima itseään maksa vaikka niitä olis sata siinä vihkosessa. :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jees, näinhän se on, että jos luotettavalta harrastajalta löytää auton, johon on uudesta asti vaihdettu kympin välein öljyt, niin onhan se parempi kuin marmorille maksetut huollot 20 tkm:n välein.

Harvemmin vaan tulee vastaan niitä uudesta asti harrastajalla olleita autoja, jossa huolto olisi noin hoidettu. Oma auto tuli ekalta omistajalta 200 tkm ajettuna ja aina merkkiliikkeessä 20 tkm välein huollettuna. Parempi sekin kuin vailla huoltoleimoja tai leimat sekalaisilta duunareilta.

Itse en myöskään huoltoja kellään teetä, vaan teen itse 10 tkm:n välein ja kuittaan itse huoltokirjaan. Kun joskus menee auto myyntiin, saa ostaja sitten päättää luottaako meikäläisen merkintöihin ja tarvikekuitteihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Voisiko joku postittaa minullekin tuon og9-3 2.0 i aut huoltoohjelman. Aiempi linkki ei toimi. sebastian.kvist@gmail.com
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Tämmöset jutut vois hyvin pinnasta alueelle tai laittaa oma alue Huolto-ohjelmat :) ideaa??? :saab:
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Päivitetääs tänne kuvina kun vanha linkki on kuollut. Eli MY2002 Saab 9-3:n huoltokirjasta löytyy tällaiset sivut (HUOM sisältää myös femman huolto-ohjelman):

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja Haynesin OG9-3 -korjausoppaasta löytyy tällaiset sivut (koskee vain kolkkia ja brittiläisellä aksentilla):

Kuva

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Miksköhän ei mainita mitään manuaalilootan öljyn tsekkausta, kuten Haynesin kirjassa on?
Tässä just miettiny sitä et pitäiskö tsekata vai ei? mites onko vaihdot tarpeellisia? :)
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Cona »

Minusta manuaalilaatikon öljynvaihdon kuulumattomuus huoltoohjelmaan on monen valmistajan idioottimaisuuksia. Yhdestäkään omistamastani autosta ei ole laatikon ominaisuudet muuttuneet öljynvaihdolla huonommaksi, yleensä aivan päin vastoin ja kustannus on aika minimaalinen.

Jos ko. öljyt vaihtaa ensimmäistä kertaa niin kannattaa kiinnittää huomiota vanhojen öljyjen koostumukseen. Öljyt kerää vuosien saatossa kondenssivettä, epäpuhtauksia jne.

Toki ei kait valmistajat ajatelleet, että näillä kukaan yli 200tkm ajeleekaan... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Mä olen nyt vaihdon jälkeen ajanut joku 50t, varmaan ois hyvä tarkistaa määrä ainakin, mut mikä ois sellanen hyvä vaihtoväli sitten?
Joku proppuhan siinä o tarkistusta varten, mitä kirjasta ymmärsin eli jos se o "märkä" ni ei tarvii lisätä???
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä näkisin niin että jos ei öljyä tiputa, tarkistus on lähes varmasti turhaa. Itsellä vuoti NG900:ssa kytkinakselin tiiviste sen verran että merkkasi paikkansa tallin eteen. Siitä huolimatta ei näkyvää vähenemistä öljymäärässä laatikossa.

Toki, ei siitä tarkistuksesta tietysti haittaakaan ole.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarkistuksesta ei ole haittaa, mutta vaihteistohan ei polta öljyä samaan tapaan kuin moottori saattaa tehdä, kun öljyä päätyy palotilaan. Käytännössä öljymäärä vähenee vain vuotojen kautta.

Samoin vaihteistoöljyt eivät pilaannu epäpuhtauksista samaan tapaan kuin moottoriöljyt (polttoaine, noki ym. palamistähteet) ja käyttöoöosuhteet on muutenkin aika paljon leppoisammat. Sen vuoksi manuaalivaihteistoöljyjen vaihtoväli voi olla paljon pidempi kuin moottoriöljyjen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Wis:istä löytyi tällainen 2006 päivitetty vuosihuolto-ohjelma
TECHNICAL SERVICE BULLETIN
Bulletin Nbr: 101-2622
Date:........... April 2006
Market: all
Huolto-ohjelma, vuotuinen huolto

Tämä tiedote käsittelee vuotuista huoltoa ja astuu voimaan välittömästi. WIS:n tulevat julkaisut eivät sisällä näitä tietoja. Mallin 9-3 (9400) vuotuisen huollon huolto-ohjelma toimitetaan vain tällä tavalla.

Kyseeseen tulevat autot

Saab 9-3 (9400) M98-03

Tarvikkeet

Ei koske.

Taustaa

Markkinoiden pyynnöstä on laadittu seuraava vuotuinen huolto-ohjelma. Tämä on tehty pienen kilometrimäärän vuosittain ajavien asiakkaiden huoltotarpeeseen vastaamiseksi, koska he eivät saavuta varsinaisen huollon ajomatkavälejä. Ks. varsinaisia huoltokohtia linkkeinä vastaavalla huoltomenetelmälle WIS:ssä.

Vuotuinen huolto-ohjelma


1. Asenna lokasuojien suojukset 82 93 706.

82 93 755 Keulasuojus,

82 93 763 Istuinsuojus ja

82 93 771 Matonsuojus

2. Jäähdytysnestemäärä, tarkastus ja säätö.

3. Jäähdytysneste, jäätymispisteen ja vuotojen tarkastus.

4. Jarrunesteen laatu, tarkastus.

5. Jarrunestemäärä, tarkastus ja säätö.

6. Ohjaustehostimen öljymäärä, tarkastus ja säätö.

7. Iskunvaimentimet ja holkit, tarkastus ja säätö.

8. GB, SG, MY: Etupyöränkoteloiden tarkastus.

9. Moottoriöljy ja öljynsuodatin, vaihto. Ks. tiedot kaikista Saab-moottoreista WIS - 9-5 - Huolto - Suositeltu öljylaatu.

10. Öljy- ja nestevuodot, tarkastus.

11. Sisempien ja ulompien vetonivelten suojakumit, tiiviyden tarkastus ja säätö.

12. Jousituksen ja ohjauksen pallonivelet, holkit sekä suojakumit, tarkastus ja säätö.

13. Pakoputkisto, ripustusten, tiiviyden ja vaurioiden tarkastus ja säätö.

14. Polttoainejärjestelmä ml. polttoainesäiliö, vuotojen sekä vaurioiden tarkastus ja säätö.

15. Jarruputket ja -letkut, tarkastus.

16. Jarrujen kitkapinnat, tarkastus.

SE, NO, FI: Takajarrujen kitkapinnat, tarkastus, säätö, puhdistus ja voitelu

17. Seisontajarru, tarkastus ja säätö.

SE, NO, FI: Seisontajarru, voitelu.

18. Renkaat, rengaspaineiden sekä kuluneisuuden tarkastus ja säätö. Tarkasta varapyörä. Saab-pyörien ko. kiristysmomentti, ks. WIS - 9-5 - Jousitus, pyörät - Pyörät ja renkaat - Säätö, vaihto - Pyörät.

19. Irrotettava vetokoukku, tarkastus, säätö, puhdistus ja voitelu.

20. Rintapellin yläpuolisen tilan tyhjennysletku, puhdistus.

21. Akku, tarkasta kunto.

22. Huuhtelu- ja pyyhinjärjestelmät, tarkastus ja säätö. Lisää huuhtelunestettä.

23. Käyttöhihnojen kunto ja kireys, ml. automaattinen kiristin, tarkastus ja säätö. Tarvittaessa vaihto.

24. Ovien, konepellin ja tavaratilan luukun lukot sekä ovenrajoittimet, tarkastus, säätö, puhdistus ja voitelu.

25. Turvavyöt, toiminnan ja vaurioiden tarkastus.

26. Turvatyynyt ja varoitusvalo, tarkastus.

27. Valojen suuntaus, tarkastus ja säätö.

28. Poista suojukset.

29. Koeajo.

30. Huoltoilmaisin, nollaus.



Lisätyöt:

• Jarruneste. Vaihdetaan 4 vuoden välein, ks. huoltovihkoa.

• Matkustamon ilmansuodatin, vaihto (20 000 km / 2 vuotta)

• Bensiinimoottori: Sytytystulpat, vaihto (60 000 km / 4 vuotta)

• Ilmanpuhdistimen suodatin, vaihto (60 000 km / 4 vuotta)

• Automaattivaihteistoöljy, vaihto (110 000 km / 5 vuotta)

• Bensiinimoottori: Polttoainesuodatin, vaihto (110 000 km / 4 vuotta)

• Dieselmoottori: Polttoainesuodatin, vaihto (30 000 km / 2 vuotta)

• M98-02: Jäähdytysneste, vaihto. (Enintään 3 vuoden vaihtoväli.) Letkujen kunto, tarkastus.

• Apulaitehihna, vaihto (110 000 km / 8 vuotta)

• Auraus (toe in), tarkastus ja säätö. (Enintään 2 vuoden välit)
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin