9-3:n huolto-ohjelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

9-3:n huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Olisiko joku niin ystävällinen sielu ja skannaisi minulle(tai oikeastaan anopille)suomenkielisen huolto-ohjelman kun ei ole muuta kuin tuo saksankielinen. Tarkoitus kun olisi viedä määräaikaishuoltoon johonkin muualle kuin merkkiliikkeeseen. Mikäli olen oikein käsittänyt niin tämä on mahdollista nykyään?

Onkos muuten tietoa mitä tuo 150 tkm:n huolto suurinpiirtein maksaa?
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vihtori »

laitoin sähköpostia
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Kiitoksia paljon.
Nyt kun vielä joku vahvistaa tuon minun käsityksen siitä, että moottoritakuu säilyy vaikka en vie autoa merkkihuoltoon vaan ihan hyvä maineiseen paikalliseen huoltoliikkeeseen?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

rälläkkä kirjoitti:Kiitoksia paljon.
Nyt kun vielä joku vahvistaa tuon minun käsityksen siitä, että moottoritakuu säilyy vaikka en vie autoa merkkihuoltoon vaan ihan hyvä maineiseen paikalliseen huoltoliikkeeseen?
Kannattaako kokeilla? Itse munasin 90tkm huollon ja kun kone oli kaurapuuroa, ei takuuta ollut. Itse veisin kokemukseni perusteella merkkiliikkeeseen, kunnes 8 vuotta ostopäivästä on kulunut.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Se on vähän tulkinnanvaraista tämä moottoritakuun säilyminen. GM Finlandin mukaan takuu säilyy vain merkkihuollon leimoilla, mutta EU:n poikkeusasetuksen mukaan uudenkaan auton takuun säilymisen edellytys ei enää ole merkkihuolto, mutta huollossa pitää käyttää orggisosia ja oikeita öljyjä yms ja huollolla pitää olla myös tarvittavat testilaitteet. Jos itse tarvittaessa pystyy todistamaan, että huolto on tehty asianmukaisesti ja käytetty oikeita osia, niin ei tuossa kovin heikoilla pitäisi olla, mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin sitten vain merkkihuoltoon rahastettavaksi...

Itse ainakin käyn PCS:llä, kun osaavat homman paremmin kuin monikaan merkkihuolto, hinta on halvempi ja palvelu loistavaa.

Eski
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Joo'o...Muistin, että täälläkin on tosiaan ooppelin liikkeen yhteydessä merkkihuolto joten taidanpa kuitenkin kiikuttaa sinne niin ei tule mitään sanomista.
Omasta autosta ei olisi niin väliä mutta ei viitsi anopin auton kanssa vehdata...
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Moro!

Voisko joku faxata sen huolto-ohjelman mullekin, kun sattuu oleen Saksanmaalta toi meikäkäisenkin Saab saapunut Suomen maalle. Kiva olisi tietää mitä missäkin huollossa eteen tulee. Itse en ainakaan meinannut enää merkkiliikkeessä huollattaa, kun ei takuita ole jäljellä.

mikko.henttinen2@kolumbus.fi
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Saapistelija kirjoitti:Itse en ainakaan meinannut enää merkkiliikkeessä huollattaa, kun ei takuita ole jäljellä.
Tiesit varmaan tuosta Saabin 8-vuoden takuusta tietyille moottoreille?
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Olen kyllä kuullut siitä. Tiedä sitten tarkemmin mitä kaikkea takuu kattaa. Kone voi kuitenkin hajota niin monella tapaa. Minun tapauksessa jos koneeseen jotain tulisi, täytyisi selvittää auton koko historia Saksasta asti. Huoltokirja on kyllä ihan ok. Täytyy nyt sit kattoo, missä huollot teettää. Merkki oli 9-3 tid se -01, unohdin sen laittaa eka viestiin. Edelleen jos jollain löytyy huolto-ohjelma niin olisin kiitollinen jos joku viitsisi sen postittaa.

mikko.henttinen2@kolumbus.fi
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tid -koneet ovat ko. takuun ulkopuolella.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Itse käytin autoni 110.000km huollossa ei-merkkiliikkeessä lähinnä suolaisen hinnan (700ekua vs. 200ekua) takia. Ennen kuin 110.000km oli täynnä tiedustelin maahantuojalta kirjallisesti onko takuun edellytyksenä merkkiliikkeen käyttö. Ei ole, kunhan huolto-ohjelmassa mainitut toimenpiteet on tehty. Tästä minulla on mustaa valkoisella joten jos joskus tarvii asiaan palata niin maahantuojan on hankala väitellä itseään vastaan :wink:

Enpä muuten taida vastaisuudessakaan noilla merkkiliikkeen hinnoilla autoani huollattaa. Pidän vain huolen siitä että dokumentaatio on ja pysyy aukottomana.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Joskus sentään asiat muuttuvat parempaan suuntaan! Itse kyselin Saabilta (no niin, siis GM:ltä) Suomesta samaa asiaa. Tarjosin oikein nimeltä paria Joensuulaista huoltoa, kun halusin tietää säilyisikö tuo "kahdeksan vuoden huolenpito-ohjelma" voimassa. 110 000 km:n huolto on juuri käsillä.

Yksiselitteisesti kaveri vastasi emaililla, että kyllä säilyy kunhan huolloissa tehdään huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet ja käytetään "hyväksyttyjä osia". Lisäksi tarvitaan eritelty lasku töistä ja osista, pelkkä liikkeen leima ei riitä.

Muita "hyväksyttyjä osia" ei kai ko. huollossa tarvitse käyttää, kuin öljynsuodatin? Sisäilmansuodatin ei tiettävästi vaikuta moottorin kestävyyteen :wink: Hihna ja pyörät onkin jo vaihdettu 90 000 km:n kohdalla ylimääräisenä huoltona.

Että miksikö muualle, kuin merkkiliikkeeseen?
1. Hinta (älytön merkkiliikkeessä)
2. Työn laatu (tekemättömyys!)

Kun tuo 9-3 tuli taloon loppukesästä, sitä oli huollatettu säännöllisesti Joensuussa merkkiliikkeessä. Muutama tuhat kilometriä huollon jälkeen:

-rengaspaineita 0,5...0,8 baria liian vähän
-tuulilasinpyyhkijät _täysin_ loppu
-takalasinpyyhkijän kumista puuttui terä kokonaan
-toinen ajovalon pyyhin ei toiminut
-akku ihan loppu
-kuskin turvavyö jumissa
-valokuvio sekaisin: toinen polttimo oli laitettu vinoon ja yritetty korjata säätämällä umpion suuntausta ylöspäin. Laitoin polttimon paikalleen ja valo näytti puiden latvoihin. Säätö takaisin kohdalleen. Polttimon hehkulanka oli _niin_ vanhan ja kärsineen näköinen, että saattoi olla vaikka alkuperäinen! Eli varmasti ollut jo useassa huollossa pielessä. Vaihdoin tietysti uudet polttimot.
-öljynpinta alarajalla.
-SID:n näytöstä puuttui reilusti pikseleitä

Että sellainen "virallinen" huolto 8O :evil:

Vaihdoin heti Mobili-1 0W40 -öljyt ja suodattimen ja nyt 7500 km myöhemmin pinta ei ole laskenut yhtään!

Akku, turvavyö ja valonpyyhkimen moottori meni onneksi myyjän (Joensuulainen yksityinen autoliike) takuun piikkiin. SIDin korjasin itse.

Muutaman päivän päästä huollossa saavat myös avata venttiilikopan ja tarkistaa/putsata töhnät pois. Ja samalla kiristää kannenpultit. Tarkoitus oli itse tehdä nuo viimeiset mutta enpä viitti; pakkasta oli aamulla -30 :x ja tallia ei ole.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Joensuu

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Eipä juuri yllättänyt, jos auto ollut merkkiliikkeen huollettavana... On ollut itselläni ja usealla kaverillani ongelmia huollossa!

Vikoja/puutteita ollut monesti enemmän huollon jälkeen,
kuin autoa huoltoon vietäessä ! ! ? !
8O


Olis joskus saatu kunnon annos korjaustyökaluja/testereitä ja tietokone ilmaiseksi, olivat jääneet "korjaajilta" autoon.
Piti sitten käydä ystävällisesti kysymässä kuuluivatko ne huoltoon vai ottavatko ne takaisin. :wink:
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Olisit vaan pitäny kamat, niin olisi ollut jotain vastinetta lailliselle huijaamiselle (sanotaan myös huoltamiseksi) 8)

Ihmetyttää vaan, kun lukee näitä huoltohuijauksia eri foorumeilta/nyysseistä (auto ja prätkä) ja Tekniikan Maailmasta, että miten on mahdollista antaa tällaisen suunnitelmallisen ja tahallisen huijauksen jatkua vuosikymmenestä toiseen?

Töistä veloitetaan, vaikka niitä ei tehdä.

Itse olen tehnyt korjaus- valmistus- ja huoltotöitä eri alalla. Jos teen pienenkin virheen, joudun korjaamaan/korvaamaan. Jos en löydä vikaa, en voi veloittaa jne. Taitaa olla väärä ala. Menopelipuolella saa hölmöillä vapaasti ja silti asiakas maksaa kiltisti kaiken.

Eikös ole myös ihan normaalikäytäntö, että kun jotain vikaa etsitään, veloitetaan työstä ja vaihdetuista osista vaikka vika ei korjaantuisikaan? Seuraavalla kerralla vaihdetaan taas osia ja laskutus pyörii. Sitten kun vika lopulta löytyy, ei puhettakaan siitä, että annettaisiin jotain hyvitystä turhaan vaihdetuista osista ja turhaan tehdystä työstä. Korjaajan ammattitaidottomuudesta maksaa asiakas!

Onneksi en itse ole moista joutunut kokemaan. Tuollaisia juttuja erittäin monet ovat kertoneet.

Grrrr :evil:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
kaie
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 16:31

Viesti Kirjoittaja kaie »

Olisko kellään vielä lähettää mulle kanssa tuota huolto-ohjelmaa (-01 Aero)?
kiitän jo ennakkoon!....
Vastaa Viestiin