Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se tosiaan on omanlaisensa tiiviste jota ei bulkkina löydy edes laakeriliikkeistä, nopeimmin taitaa saada marmoritiskiltä marmoritiskin hintaan tai sitten PCS Jyväskylä tai Tampereen Hervannan Hepo-Auto Oy josta itse sain moisen "tutunkaupalla" eli kun soitin niin seuraavana päivänä.

Hepo tai PCS, hintaluokka on siinä 20-30€ yleensä.
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Tafter »

kiitoksia vinkistä, täytyy soitella noihin huomenna.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja siihen öljytilavuuteen, kokonaistäyttömäärä on 1.8 litraa mutta tottakai ne vanhat kannattaa laskea pois. Samalla kannattaa silmäillä ja sormeilla jotta että mitä kaikkea öljypropun magneettiin on kertynyt; Sellainen grafiitin näköinen tahna on vielä ihan normaalia kulumistuotetta, mutta jos kimaltelee tai on silminnähden lastua niin se ei.

Itse päädyin holkkiremontin päätteeksi käyttämään huuhtelumielessä ensin Teboilin moniaste 10W-30 jokusen päivän eli jonkun kymmenen tai sadan kilometrin, ja sen jälkeen lopulliseksi saattohoidoksi Redlinen MT-90:t.

Näillä öljyillä ei ollut verratessa yhtään mitään havaittavaa eroa vaihteiston keppiin tuntuvassa toiminnassa tai äänimaisemassa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja SS »

Oliko nyt kyse 9-5 autom vai 9-3 stefasta? Osasto koskee 9-3:sta, mutta kysymyksen perässä luki 9-5 aut.

Ysikolmosen tiiviste olisi maksanut PCS:llä 20e, mutta merkkiliikkeessä hinta olikin vain noin 13e!
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Kiitoksia huomautuksesta, kysymys tuli tosiaan väärään osastoon.
Kysymys koski 9-5 automaattia. tilasin tiivisteen PCS:tä. Maksoi siellä 20€ kun Delta pyysi 75€. 9-5 mallissa ei taida edes olla tuota vaihdettavaa holkkia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu joo unohda sitten höpötykset holkista ja öljymääristä/laaduista.
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

Tähän vielä lisäys omasta kokemuksesta tuon stefan ostosta: marmorilta kävin ostamassa stefan, jolle hintaa lätkästiin 25e. Pienen tutkiskelun jälkeen 9-5 mallissa on samalla vuosimallilla aivan sama stefa, jolla hintaa tasan puolet vähemmän. Ei tarvinnu pitkään miettiä kumman ostaa.
Näin siis Etelä-Karjalassa.
9-3 SE 2.0l -99
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Selailin ketjun läpi mutta missään ei tullut vastaan
että mikä paja tekee pks alueella holkki remppaa tällä
"järkevämmällä" menetelmällä?
Torek-auto?
Oman auton täristys vallan mahdotonta ja stefakin jo aloitti vuodon.

Joku omatoiminen korjaaja saa myös ilmottautua :wink:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
timppa1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 19:23

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Dodii tuli ostettua eka saabi, 9-3 vm99 2.0t stage2.
Tuohon pitäs nyt tuo holkki saada,heiluu ku hullun mulk*u koko vetari,ei tunnu kyllä ajossa vielä ihmeemmin mutta n 3kk sitten edellinen omistaja vaihtanut stefan sinne joten eiköhän se holkki oo rikki ku stefanki on saanut rikki silloin.
Nyt on kyllä ihan kuiva vielä ku nosturilla käytin ja kattelin,mutta oishan tuo holkki jo hyvä hommata valmiiksi.
Mistä noita saa ja mihin hintaan?
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jape3 »

timppa1 kirjoitti:Dodii tuli ostettua eka saabi, 9-3 vm99 2.0t stage2.
Tuohon pitäs nyt tuo holkki saada,heiluu ku hullun mulk*u koko vetari,ei tunnu kyllä ajossa vielä ihmeemmin mutta n 3kk sitten edellinen omistaja vaihtanut stefan sinne joten eiköhän se holkki oo rikki ku stefanki on saanut rikki silloin.
Nyt on kyllä ihan kuiva vielä ku nosturilla käytin ja kattelin,mutta oishan tuo holkki jo hyvä hommata valmiiksi.
Mistä noita saa ja mihin hintaan?
Itse ainakin sain ihan paikalliselta "marmoritiskiltä". Hintaa en muista. Ei ilmeisesti ihan ryöstöhintainen kun minä sen ostin :D
Jokuhan noita taisi pyöräytellä itsekin ja kaupata joskus.
Pikselikorjausta 9-3
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

timppa1 kirjoitti:Dodii tuli ostettua eka saabi, 9-3 vm99 2.0t stage2.
Tuohon pitäs nyt tuo holkki saada,heiluu ku hullun mulk*u koko vetari,ei tunnu kyllä ajossa vielä ihmeemmin mutta n 3kk sitten edellinen omistaja vaihtanut stefan sinne joten eiköhän se holkki oo rikki ku stefanki on saanut rikki silloin.
Nyt on kyllä ihan kuiva vielä ku nosturilla käytin ja kattelin,mutta oishan tuo holkki jo hyvä hommata valmiiksi.
Mistä noita saa ja mihin hintaan?
YV:ä tulemaan, jos kiinnostaa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Löytyykö tämä holkki vm-2003 Saab 9-3ss :stä?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

JaniV kirjoitti:Löytyykö tämä holkki vm-2003 Saab 9-3ss :stä?
Itse en tuon SS:n anatomiaan ole tutustunut, mutta ymmärtääkseni siitä ei löydy tuota holkkia. Ovat vaan noissa NG 900 -94-->-97 ja OG 9-3 -98-->-02 malleissa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja SS »

Tarina holkkirempasta: Mulla ilmeni ravistusta ajossa ja vetari tuntui selvästi väljältä (vertasin toiseen yksilöön, jossa ei tippaakaan tuntuvaa välystä). Myös vetarin tiiviste merkkihuollon mielestä tihkui. No, vaihdatin holkin ja tiivisteen oireiden perusteella. Holkkirempan tekijä totesi, että välystä on uudellakin holkilla eikä ravistus hävinnyt. Loppupeleissä ravistus johtui renkaista ja saattaapi olla että se ölljykin valuu vaihdevivuston tiivisteestä kun laatikko on ylempääkin märkä.

Tämä siis ihan vaan kokemuksen kannalta, että aina syy kosteuteen ja ravistukseen ei ole holkissa. Onneksi kustannus rempasta oli ihan kohtuullinen, kiitos baasenarin holkin ja pienemmän korjaamon. Tiivisteen sain halvimmalla marmoritiskiltä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Pieni breeffaus.. Joskus aikoinaan mielestäni oli laatikon alla märkää ja näytti kuin olisi tihkuttanut jostain vetarin stefan / tai holkin välistä. Tsekkasin holkin, ja näytti suht hyvältä.. ja autollakin oli ajettu vasta jtn. 140tkm. Vaihdoin sitten uuden stefan josko falskaus olisi johtunut siittä. Hetken ajeltua ja tarkasteltua, tiputti edelleen.. nyt ehkä vähän enemmän vielä, sillä jouduin jopa lisäämään laatikkoon viinejä kertaalleen noin 10tkm aikana. Tämän jälkeen aloin epäilemään kuitenkin taas väljää holkkia.

NYT kun vihdoin ja viimein sain aikaiseksi haettua sen holkin niin kävin käsiksi ongelmaan..ja jonkinmoinen ongelmahan sieltä heti löytyikin kun stefan,tai sen koko kaulus hässäkän otti pois paikoiltaan..
Kuva

Muistelinkin kun stefan vaihdon jälkeen (ensimmäistä kertaa) siis ihmettelin kun tuo meni niin takkusesti paikoilleen tuo laippa. Naputtelin ja kirrailin. Siinähän se varmaan naputtelussa vtuiks meni.

Kuitenki ku tähän asti olin jo päässyt, niin päätimpä sitte vaihtaa samalla sen holkinkin kerta siihen olin varautunut.
Ja ihan turhaan härväsin aikaa miettimiseen, että kuinka sen voisi saada sieltä pois sahailematta mitn. Aivan turhaan. Helpoin oli siinä tunnin pähkäilyjen ja kehityskelpoisten ideoiden jälkeen ottaa vain se paineilmasaha käyttöön ja sahata holkki kahdesta kohtaa poikki kuten täälläkin on moneen otteeseen mainittu. Ja todellakin, lämpöä siihen laakerille ennenkuin naputtelee uuden holkin takaisin paikoilleen. Tällä kertaa rasvasin tuon O-renkaan ja kiristin kuusiokoloruuvit "ristiin" ja millin kerrallaan tyyliin jokaista että menis toivonmukaan mahdollisimman tasaisesti paikoilleen.. toivottavasti meni. Koko hommaan meni noin 3tuntia. Eli ilman ylimääräistä ihmettelyä kun olis ottanut vaan heti sen sahan käteen niin ehkä joku 2tunnin remontti...ei paha lopulta.
Vastaa Viestiin