Holkki remontti
Re: Holkki remontti
Onko ideoita apua tarvitsevalle.
Tänään rupes kolkutus kuulumaan ja tihenee samalla kun nopeus kasvaa. Kokeilin oikean puolen vetaria liikuttaa ja se liikkuu niin sisään kuin ulos ja myös hieman sivusuunnassa myös. Meinaako tämä siis sitä että holkki remontti täytyy tehä ja pelkän holkin avulla homma korjaantuu. Vai auttaako pelkän vetarin vaihtaminen mitään? Mistä noita holkkeja löytyy. Kiitos jo etukäteen neuvoista. Itse olen tietämätön tästä vissiin "tyyppiviasta".
Tänään rupes kolkutus kuulumaan ja tihenee samalla kun nopeus kasvaa. Kokeilin oikean puolen vetaria liikuttaa ja se liikkuu niin sisään kuin ulos ja myös hieman sivusuunnassa myös. Meinaako tämä siis sitä että holkki remontti täytyy tehä ja pelkän holkin avulla homma korjaantuu. Vai auttaako pelkän vetarin vaihtaminen mitään? Mistä noita holkkeja löytyy. Kiitos jo etukäteen neuvoista. Itse olen tietämätön tästä vissiin "tyyppiviasta".
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: Holkki remontti
Pistä yv:ä kun on holkin tarvis, niin lähetän sinulle sellaisen/sellaisia.Harzza kirjoitti:Onko ideoita apua tarvitsevalle.
Tänään rupes kolkutus kuulumaan ja tihenee samalla kun nopeus kasvaa. Kokeilin oikean puolen vetaria liikuttaa ja se liikkuu niin sisään kuin ulos ja myös hieman sivusuunnassa myös. Meinaako tämä siis sitä että holkki remontti täytyy tehä ja pelkän holkin avulla homma korjaantuu. Vai auttaako pelkän vetarin vaihtaminen mitään? Mistä noita holkkeja löytyy. Kiitos jo etukäteen neuvoista. Itse olen tietämätön tästä vissiin "tyyppiviasta".
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Oikealla eli apumiehen puolella väljää? Sisempi malja väljä?Harzza kirjoitti:Onko ideoita apua tarvitsevalle.
Tänään rupes kolkutus kuulumaan ja tihenee samalla kun nopeus kasvaa. Kokeilin oikean puolen vetaria liikuttaa ja se liikkuu niin sisään kuin ulos ja myös hieman sivusuunnassa myös. Meinaako tämä siis sitä että holkki remontti täytyy tehä ja pelkän holkin avulla homma korjaantuu. Vai auttaako pelkän vetarin vaihtaminen mitään? Mistä noita holkkeja löytyy. Kiitos jo etukäteen neuvoista. Itse olen tietämätön tästä vissiin "tyyppiviasta".
Onko kyse ng900 vai 9-3? Turbo vai vapari? Ng900 turboissa on useasti kulunut väljäksi apuakselin päässä, eli sisemmän maljan boorituksia, jolloin malja heiluu booreillaan. Tähän auttaa uusi apuakseli ja malja. 9-3:n malja (myös vaparit) on kiinteästi apuakselin päässä, eli näissä ei vikaa ole ja hyvä korjaus on vaihtaa purkaamolta hommattu hyväkuntoinen 9-3 vaparin väliakseli+vetari.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
Katos perhana. Toi kuskin puoleinen vetari kyllä heiluu enemmän, mutta se ei ollutkaan vetarin syy se kolkutus. Renkaassa oli traktorista tai peräkärrystä pudonnut sokka, joka oli lävistänyt renkaan ja kolkutti etutolppaan aina pyöriessä. Palataan holkki hommaan vielä myöhemmin.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: Holkki remontti
Holkkiremontti tehty, koeajolle tosin ei ole vielä päässyt. Sisemmästä vetarista heiluteltaessa "klappi" väheni todella selvästi. Ja uudet vaihteistoöljyt sisään tietysti. Holkki lähti nätisti kun sahasi kaksi tarpeeksi syvää uraa melko lähekkäin, kevyttä naputtelua ruuvarilla+vasaralla "kapeaan siivuun" ja holkki antoi periksi ja ulosveto onnistui ihan sormivoimin.
Näin autohommissa aloittelijana voisin vielä antaa viiden markan vinkin niillekin muille, jotka ehkä saattavat rikkoa o-renkaan siitä laipasta. Tästä oli varoitettu
Laitoin uuden o-renkaan mitoilla 74,5 x 3mm (FPM 70) ja oli juuri sopiva. Materiaalina Viton kestää hyvin myös vaihteistoöljyä. Kävi tuuri, että löysin Wärtsilän varaosahyllystä sopivan (167008). Vanha o-rengas vaikutti aikalailla "tavalliselta kumilta".
Näin autohommissa aloittelijana voisin vielä antaa viiden markan vinkin niillekin muille, jotka ehkä saattavat rikkoa o-renkaan siitä laipasta. Tästä oli varoitettu
Laitoin uuden o-renkaan mitoilla 74,5 x 3mm (FPM 70) ja oli juuri sopiva. Materiaalina Viton kestää hyvin myös vaihteistoöljyä. Kävi tuuri, että löysin Wärtsilän varaosahyllystä sopivan (167008). Vanha o-rengas vaikutti aikalailla "tavalliselta kumilta".
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Re: Holkki remontti
karg kirjoitti:Jep, automaatissa ei ole samaa holkkisysteemiä.
Kahlasin tähän saakka topicia, ja nyt sitten törmään tähän. Oireet täsmää väljään holkkiin, mutta wtf? Mitenkäs tuo sisempi nivel sitten näissä on toteutettu?
Oma tomaatti-kolkki oireilee siten, että oikealle vauhdikkaammin käännyttäessä juristaa/täristää, ja äänen olen paikallistanut vasemmalle.. Näin tapahtuu siis jos vedättää samanaikaisesti. Rullatessa mutkaan ajaessa ei ääntele, tai ainakaan en ole huomannut.
Pihaan ajaessa kun kuskinrengas joustaa käännyttäessä jyrkähköstä rampissa sisään kuulluu myös tuo rutina jos antaa reippaammin kaasua, vaikka vauhtia ei tilanteessa siis ole paljon.
Ääni pahentunut parin kuukauden ajan, ja nyt sen verran paha, että asialle pitää tehdä jotain. Lisähuomiona terävään monttuun ajaessa kuuluu pieni kolahdus tai pikemmin "napsahdus", mutta se tuskin tähän liittyy (itse epäilen koiranluuta)
Joku epäili toisaalla kääntölaakeria näiden kaikkien syyksi, mutta paikallaan veivatessa ei rutise, ja lisäksi ne tsekattiin syksyllä madallussatsia laitettaessa, että pitäisi olla ok.
Pientä täristystä on ollut esim. 80-vauhdista reippaammin ohittamaan lähtiessä, ja tuo saattoi pahentua hiukan tuon madallussarjan (-40mm) laittamisen jälkeen (syksyllä). Mutta tämä kiihdytyksessä ravistus on erittäin pientä (esim. vaimo ei ole kuulemma huomannut ) Ja tasanopeudella menee tasaisesti vaikka vauhtia olisi enemmänkin kuin lain sallimat 120.
Vesa tarjos jo kokonaista vasenta vetaria kyllä testiin, mutta otetaas nyt vielä mielipiteitä vastaan etten turhaan lähde vaihteleen.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: Holkki remontti
Kyllä tuo finaalissa olevalta murrokselta vaikuttaa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Nyt pari päivää ääntä tarkemmin kuunnelleena, ja huollosta pienen koeajolenkin perusteella mielipidettä kysyneenä, luulenpa kuitennii että pyöränlaakeri sieltä on mennyt. Vetarissa kun ei heiluttelamallakaan juuri klappia tuntunut kummassakaan nivelessä.
Nyt jurraa meinaan kaartaessa ilman vetoakin, veto vaan voimistaa ääntä. Hämännyt tässä vain se, kun yleensä pyöränlaakerivika on ollut helppo todeta kaartelemalla moottoritiellä kaistalta toiselle reippaalla vauhdilla, mutta nyt tuo ääni tulee esille vain jyrkemmissä käännöksissä.
Nyt jurraa meinaan kaartaessa ilman vetoakin, veto vaan voimistaa ääntä. Hämännyt tässä vain se, kun yleensä pyöränlaakerivika on ollut helppo todeta kaartelemalla moottoritiellä kaistalta toiselle reippaalla vauhdilla, mutta nyt tuo ääni tulee esille vain jyrkemmissä käännöksissä.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: Holkki remontti
Onhan pyörän pultit kiinni? Itsellä oli kerran (vääränmerkkisessä) samanlaista jurrausta ja tovin vikaa etsittyämme huomasin etupyörän pulttien olevan löysällä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Juu on tarkistettu, ensimmäisenä Myös napamutterin tarkistin. Meneen vähän ot, mutta noinkohan tuo pieni kolahdus terävissä montuissakin kuuluisi laakerista, vai oisko alapallo...
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: Holkki remontti
Tuli tuossa joku aika sitten hommattua -98 kolkki. PCS:n terveystarkastuksessa kävi ilmi pientä vetarin väljyyttä ja öljyvuotoa. Kumpikaan ei ole pahalaatuista, mutta taisivat sivulauseessa suositella ainakin tiivisteiden och stefan vaihtamista. Menneellä viikolla kuitenkin havaitsin (tässäkin topiikissa mainittua) pientä tärinää n. 85 km/h nopeuden ylittyessä. Taidan siis ihan suosiolla ja varmuuden vuoksi itsekin kääriä hihat ja pistää holkkiremontiksi.
Kysymys 1.
Olen tämän topiikin perusteella antanut itseni ymmärtää, ettei ole aivan mahdoton homma tehdä itse. Tekisi mieli tuossa ilmojen lämmetessä kokeilla, josko homman saisi hoidettua itse sekä saada samalla kokemusta tuostakin hommasta. Onnistuuko ihan tunkin ja pukkien kanssa?
Kysymys 2.
Pitkähköksi venynyt topiikki vilisee O-renkaita, laakereita yms. enemmän tai vähemmän pikku osia. Voisikohan joku ystävällinen sielu tehdä selkeän ostoslistan osista, jotka pitää olla valmiiksi hommattuna, jotta homma tulisi kertalaakista kunnolla tehdyksi? Olisi sitten osat valmiina, kun ilmat lämpiävät. Itse kun en oikein tunne tuon vetarin anatomiaa, niin on hitusen vaikea toimia ennakoivasti. (Pahoitteluni, jos sellainen jo topiikista löytyy ja on vain kahteen otteeseen mennyt silmieni ohi.)
-k.
Kysymys 1.
Olen tämän topiikin perusteella antanut itseni ymmärtää, ettei ole aivan mahdoton homma tehdä itse. Tekisi mieli tuossa ilmojen lämmetessä kokeilla, josko homman saisi hoidettua itse sekä saada samalla kokemusta tuostakin hommasta. Onnistuuko ihan tunkin ja pukkien kanssa?
Kysymys 2.
Pitkähköksi venynyt topiikki vilisee O-renkaita, laakereita yms. enemmän tai vähemmän pikku osia. Voisikohan joku ystävällinen sielu tehdä selkeän ostoslistan osista, jotka pitää olla valmiiksi hommattuna, jotta homma tulisi kertalaakista kunnolla tehdyksi? Olisi sitten osat valmiina, kun ilmat lämpiävät. Itse kun en oikein tunne tuon vetarin anatomiaa, niin on hitusen vaikea toimia ennakoivasti. (Pahoitteluni, jos sellainen jo topiikista löytyy ja on vain kahteen otteeseen mennyt silmieni ohi.)
-k.
9-3 -06 (207E)
Re: Holkki remontti
Kysymys 1.Korsto kirjoitti: Kysymys 1.
Olen tämän topiikin perusteella antanut itseni ymmärtää, ettei ole aivan mahdoton homma tehdä itse. Tekisi mieli tuossa ilmojen lämmetessä kokeilla, josko homman saisi hoidettua itse sekä saada samalla kokemusta tuostakin hommasta. Onnistuuko ihan tunkin ja pukkien kanssa?
Kysymys 2.
Pitkähköksi venynyt topiikki vilisee O-renkaita, laakereita yms. enemmän tai vähemmän pikku osia. Voisikohan joku ystävällinen sielu tehdä selkeän ostoslistan osista, jotka pitää olla valmiiksi hommattuna, jotta homma tulisi kertalaakista kunnolla tehdyksi? Olisi sitten osat valmiina, kun ilmat lämpiävät. Itse kun en oikein tunne tuon vetarin anatomiaa, niin on hitusen vaikea toimia ennakoivasti. (Pahoitteluni, jos sellainen jo topiikista löytyy ja on vain kahteen otteeseen mennyt silmieni ohi.)
-k.
Kyllä onnistuu
Kysymys 2.
-Akselistefa
-Laipan O-rengas
-Holkki
-2 (3) litraa vaihteistoöljyä (Saab MTF0063 tai GM:n vastaava) Tuon kolmannen litran tarviit laatikon huuhteluun, jos ei ennestään "punaviinit" laatikossa. Laatikon öljynvaihdosta ja huuhtelusta löytyy ohjeita "etsi" -toiminnolla.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Eli linkissä: http://www.skruvat.fi/Akselitiiviste-ta ... 28195.aspx
oleva stefa on oikea. Ainakin sama varaosakoodi listasta löytyy. Tosin pitää kysyä vielä paikallisen merkkiliikkeen hinta, kun eipä tuossa montaa euroa välttämättä säästä. Skruvat: 16,65 e sis. postit.
Etralta löytynee vastaava tiiviste: http://www.eeuroparts.com/Parts/28432/D ... -90486232/ Hinta noin 6e
PCS: Stefa+tiivari noin 30e
oleva stefa on oikea. Ainakin sama varaosakoodi listasta löytyy. Tosin pitää kysyä vielä paikallisen merkkiliikkeen hinta, kun eipä tuossa montaa euroa välttämättä säästä. Skruvat: 16,65 e sis. postit.
Etralta löytynee vastaava tiiviste: http://www.eeuroparts.com/Parts/28432/D ... -90486232/ Hinta noin 6e
PCS: Stefa+tiivari noin 30e
Viimeksi muokannut himppu, Ke Maalis 27, 2013 18:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Holkki remontti
Kuskin puolelle tuli jo vaihdatettua holkki + tiivisteet mutta näemmä vuotaa toiseltakin puolelta. EPC:n kuvassa ei vänkärin puolella holkkia näy eli onko siellä sellaista vai vaihdetaanko vain tiivisteet?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Holkki remontti
Apumiehen puolella samanlainen holkki, mutta se ei käytännössä kulu, koska apuakseli pysyy aina suorassa, kun se on tuettu laturin alakorvakkoon. Näinollen holkin uusimiselle ei tarvetta ja stefan vaihto riittää.
Stefan vaihto: irroita laturi alakorvakostaan ja käännä sivuun, että apuakseli tulee lootasta ulos. (Tarvittaessa löysää myös yläpulttia)
Irroita tietty ensi alapallo ja vetari navastaan, että vetari pääsee siirtymään apparin suuntaan.
(T7 autoissa irroita öljyloukko).
Stefan vaihto: irroita laturi alakorvakostaan ja käännä sivuun, että apuakseli tulee lootasta ulos. (Tarvittaessa löysää myös yläpulttia)
Irroita tietty ensi alapallo ja vetari navastaan, että vetari pääsee siirtymään apparin suuntaan.
(T7 autoissa irroita öljyloukko).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.