Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja norther7 »

selkeetä, katsastuksessa ei ainakaa 1kk sitte huomanneet mitään! tarttee kattella keväämmällä noita sitten kun talvella paikat rämisee kuitenkii :D
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja norther7 »

talvinakit alla ja ei nypytä,kesävanteet oli siis epätasopainossa! :) nyt onkin mahtava ajaa! :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laitetaanpa omatkin kokemukset tänne. Tuli tässä viikonloppuna holkki vaihdettua, oli kohtalaisen nätti homma kunnon työkaluilla ja nosturilla. Pyörä pois, alapallo irti, napamutteri auki ja vetarin nykäisy maljoineen ulos. Tietysti vaihteistoöljyt ensin pois, niiden vaihtoon kannattaa varata iso ja kestävä Torx-avain (T50 muistaakseni) jolla mahtuu vääntämään ahtaassa välissä. T45 tarvitaan myös vetarin laipan irrotuksessa laatikosta.

Holkki lähti lopulta kun sahasin kahdesta kohtaa halki (yksi ei riittänyt), hyvä rautasahanterä ja ahtaan paikan saha kannattaa olla. Samoin vaseliinia terään jolla saa estettyä purun pääsyn lootan sisään. Sitten ulosvetäjällä holkki pois ja uusi kylmäsprayllä jäähdytettynä naputellen. Uusi stefa lisäksi tietenkin, jos olisi hoksannut niin olisi voinut uusia samalla myös laipan tiivisteenä olevan ison o-renkaan varmuuden vuoksi.

Vanha holkki oli 327tkm ajettuna todella väljä, loksahteli varmaan puolisenttiä radiaalisesti. Stefa kuitenkin vasta hieman tihkui ja vaihteistoöljyt oli suunnilleen kaikki tallella eikä merkkaillut parkkiruutua.

Ja lopputuloksena sitten ajettavuus parani selvästi, ajotuntuma on jämäkämpi ja tärinät ratista katosivat lähes kokonaan. Loput toivottavasti jo kärsineen näköisten alatukivarsien keskipuslien uusinnalla, selvä ero kuitenkin parempaan jo.

Lisäksi vaihtamistuntuma parani todella paljon uusilla "punaviineillä". Samaa öljyä laatikossa oli jo aiemminkin eli ei ollut ainakaan enää tehtaan jäljiltä. Vaihtokunnossa olivat silti, vettynyttä litkua oli ulostullessaan. Suosittelisin siis jo ajomukavuudenkin takia vaihtamaan tai vaihdattamaan noita lootaöljyjä silloin tällöin vaikka ei huolto-ohjelmassa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
penar
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 16:00

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja penar »

Onko kukaan tehnyt ko remppaa pääkaupunkiseudulla viimeaikoina? Olisko suositella tuon holkkihomman tekijäksi jotain pajaa?
Saab 9-3 2.2 TiD SE -99
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ihan pääkaupunki seudulta ei taida muuta pajaa löytyy ku merkkiliike joka holkkiremppaa tekis? Ite teetätin kys rempan Jyväskyläs ProCar Servicel. Vaikka onhan sinne matkaa, mut verrattuna merkkiliikkeen kustannuksiin Jyväskylän reissusta selvii paljo halvemmal ja aikaa remppaan tekoon ei menny ku pari tuntii, sisältäen molempien puolien vetoakselien stefat, moottoriöljyn ja suodattimen. Joten ääni ProCarille
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Mitä varaosia tuohon holkkiremppaan tarvii hankkia OG 9-3 ssa?
Ilmeisesti Holkit ja joku tiiviste molemmille puolille?
Onko jotain jota kandee ostaa varalle , just in case - että pääsee ajamaan tuon jälkeen...

Voisi tehdä samalla kun korjaa kytkimen, huomenna...

Edit: Osalistaa:
Vetarin tiivisteet: 55353153
holkit: 8733230
O rengas: 90486232

Ainakin marmoritiskin mukaan...
Viimeksi muokannut HandOfNod, Pe Maalis 13, 2009 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vetarin holkki perään ja vetarin stefa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Hook kirjoitti:Vetarin holkki perään ja vetarin stefa.
Näiden lisäksi vielä vaihdelaatikon kyljessä olevan laipan O-rengas kannattaa vaihtaa, pieni kustannus mutta iso työ jos jää vuotamaan. Maksoikohan marmoritiskillä jotain 7euroa. Etralla 1euron, mutta en kuollaksenikaan muista mittoja. Vaihteistoöljyä kannattaa varata myös :)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja norther7 »

http://www.elkparts.com/saab-gm900-m949 ... p1337.html

mikä numero noista on ne puhutut keskihelat?
kuulemma 1, 2 ja 3 olis ainakin hyvät vaihtaa?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

minkä takia olette ottaneet sen vetarin laipan irti sillä stefan ja holkin saa vaihdettua ilman sen irroitustakin.

itse olen kahteen autoon vaihtanut kiertämällä holkkiin 30mm kierteen ja vetänyt hydrauli ulosvetimellä sen ulos ja ilman laipan irroitusta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Onko holkin väljentyminen vain tuon vasemman puolen ongelma, vai kuluuko holkit
molemmilta puolilta?
Kokeilin tuon vasemman vetomaljan väljyyttä, ja oli kyllä aika reilu klappi siellä.
Oikealle puolelle en viitsinyt enää ryömiä.
Tilasin jo holkin ja stefan, mutta nyt mietityttää, että olisko pitänyt tilata molemmille puolille??
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Holkki löytyy vain kuskin puolelta
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Saabisti -77 kirjoitti:Holkki löytyy vain kuskin puolelta
Samainen holkki löytyy molemmilta puolin.

.. Apparin puolella vaan ei kulu samalla lailla, kun on apuakseli tuettu myös laturin alta ja väljänäkään ei vetari heilu, kiitos apuakselin korvakon.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Hook kirjoitti:
Saabisti -77 kirjoitti:Holkki löytyy vain kuskin puolelta
Samainen holkki löytyy molemmilta puolin.

.. Apparin puolella vaan ei kulu samalla lailla, kun on apuakseli tuettu myös laturin alta ja väljänäkään ei vetari heilu, kiitos apuakselin korvakon.
Sorry, oon luullu et kys holkki on vaan kuskin puolella, aina oppii jotain uutta. Kiitos kun oikaisit :D
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

antti.hakamaa kirjoitti:minkä takia olette ottaneet sen vetarin laipan irti sillä stefan ja holkin saa vaihdettua ilman sen irroitustakin.

itse olen kahteen autoon vaihtanut kiertämällä holkkiin 30mm kierteen ja vetänyt hydrauli ulosvetimellä sen ulos ja ilman laipan irroitusta.
Kun laipan poistaa on kierretapin lastuilla yksi mahdollinen väli vähemmän pudota näkymättömiin. Stefan vaihto on helppoa pöydällä ja tulee varmasti suoraan ja ehjänä. (pelkästään tässä säästää laipan irrotuksessa ja kiinnityksessä menneen ajan) Lisäksi ilman laippaa on helppo nähdä ulosvetimen vastimen asettuminen perää vasten oikein.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin