SID2 korjausopas

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5646
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tottakai ne korjaa merkkihuollossakin, mutta vaihtamalla uuteen, joka maksaa x euroa. Ja tää englantilainen korjauspulju kun ei ole mikään saabin virallinen korjauspaja niin ei sitä silloin merkkihuolto voi käyttääkään. Lisäksi merkkihuolto saa enemmän dinareita, kun vaihdetaan uusi maahantuojalta hankittuna. Tyhmää mutta näin se menee...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
timpax
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 22:02

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja timpax »

Pakko kehua Simonia myöskin. Lähetin sidin viikko sitten matkaan ja nyt jo toimiva peli kiinni taas. Maksu suoraan tilille, oli mielstäni helpoin tapa hoitaa maksu. Ensin postillla tilnrot sun muut... :D
Stirlitz
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Stirlitz »

Osaisiko joku neuvoa SIDin "sammuttamisessa". Itselläni on jo niin paljon pikseleitä kateissa, ettei tuosta näytöstä ole minkäänlaista hyötyä.

Eli näyttö pitäisi saada pimeäksi, mutta SIDin kuitenkin toimia, kun torvi, vilkun naksutus yms. kulkee tuon kautta.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Stirlitz kirjoitti:Osaisiko joku neuvoa SIDin "sammuttamisessa". Itselläni on jo niin paljon pikseleitä kateissa, ettei tuosta näytöstä ole minkäänlaista hyötyä.

Eli näyttö pitäisi saada pimeäksi, mutta SIDin kuitenkin toimia, kun torvi, vilkun naksutus yms. kulkee tuon kautta.
SID auki ja näytön kaapeli irti jommasta kummasta päästä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

Eiköhän se näyttö sammu kokonaan jos irrottaa näytön kaapelin. Ehkäpä se on jo valmiiksi osittain irti kun suurin osa pikseleistä on pimeänä. Hmmmm... kokeileppa liimaamista sähköä johtavalla liimalla jos vaikka korjaantuisi - jos viitsit. Eihän sulla ole enää mitään hävittävääkään enää.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja SS »

Tai korjata pistelemällä, aika huonossakin hapessa olevan näytön saattaa saada tuolla kuntoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JYK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 12:15

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja JYK »

Päätin palata vielä tuon ACC:n näyttökorjauksen pariin kun se oli lähes pari vuotta jäissä - sen verran täälä siitä peloteltiin 8O
Mutta pistelemällä sain 100% symboleista ja sekmenteistä näkyviin. Mielestäni ACC korjaus oli vielä helpompi kuin sidin :P .

UK:n serkuilla näyttäisi olevan hyvät purkuohjeetkin.

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 2&start=15
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja murkis »

Täällä kanssa on onnistunut ACC ja SID 2 näyttöjen korjaukset. Molemmista puuttui yli 50%, mutta nyt näkyy täydellisesti. Minulla oli ACC-näytön kaapeli lähtenyt irtoamaan näytön puoleisesta päästä :o
JYK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 12:15

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja JYK »

Minulla SID2 on todella tiukasti kiinni koelaudassa. Vääntäminen molemmista reunoista tai painamalla takaa kun radio on poistettu ei onnistunut millään. Irroitus onnistuu kuitekin vääntämällä lastalla oikeasta reunasta ja painamalla SID:n sivusta muovijousta vasemmalta puolelta irroitettujen painikenapin reikien läpi.
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja murkis »

9-5T kirjoitti:
JYK kirjoitti:Minulla SID2 on todella tiukasti kiinni koelaudassa. Vääntäminen molemmista reunoista tai painamalla takaa kun radio on poistettu ei onnistunut millään.
Koittiko joku muukin irroitusta?
Ainakin minulla lähti ihan hyvin kun antoi leveää ruuvimeisseliä oikeaan reunaan. Ei jäänyt jälkiäkään. Autona 9-3.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

Minä irrotin näillä: (Teippiä pehmusteena jotta ei varmasti naarmuunnu)
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/DSCN8151.JPG
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
terooj
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 19:13

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja terooj »

Jaan tähän omat kokemukseni, koska niistä saattaa joku jotain oppia...

Aloitin oman SID korjausoperaation vuosi sitten, jolloin kellosta puuttui pikseleitä, ja samoin useita pysty- ja vaakarivejä oli pimeänä.

Ensimmäinen korjausoperaationi viime syksynä: yritin korjata lattakaapelin piirilevyn puoleista liitosta silitysraudalla, liitosta painavalla pehmusteella ja pienellä ruuvarilla pistelemällä. Olin hyvin varovainen kaikissa toimissani. Silitysrautakikka toimi vain muutamia päiviä, mutta ruuvarilla saavutettu tulos vaikutti pysyvältä! Kellon pikselit ja puuttuvat pystyrivit korjaantuivat. Ikävä kyllä alariville, eli radion RDS infon kohdalle jäi pari rikkinäistä vaakariviä... Tyydyin tähän. Kello ja kulutusmittarihan sentään toimi. :D

Pari viikkoa sitten kiinnostuin näytönpuoleisestä liitoksesta... Kuminauhan nykiminen ja näytön liitoksen rutistelu sormin kadotti suuren määrän sekä vaaka että pystyrivejä. :D Tästä innostuneena leikkelin muovipaketista kaksi pitkää suikaletta ja työnsin ne eri puolilta kuminauhan taakse, siten että suikaleet puristavat kuminauhaa liitosta vasten varmasti koko matkalla. Muovit ovat yhteensä pidempiä kuin lattakaapelin leveys. Tulos: kaikki vaakarivivirheet korjautuivat, joskin harmikseni pystyriveistä jäi vielä 3-4 pimeäksi. Tyydyin tähän toistaiseksi, vaikka virheet sattuvat ikäville kohdille kulutusmittarin ja CD:n kappalenumeron kohdalle... Tulos on silti parempi kuin edellisellä kerralla! Mutta ei täydellinen, eli säätö varmasti jatkuu lähiviikkoina. ;)

Suosittelen kuitenkin kaikille kaapelin molempien päiden huomioimista!


o--o kirjoitti:Korjan minäkin sitten SIDini.

Nyt kun homma on tehty ja jopa onnistuttu - ihme kyllä - niin heitänpä tähän muutaman kommentin ja valokuvan. (Kuvat paikassa http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/)


Itseltäni löytyi täällä mainitut neljä kappaletta 60 mm rautanauloja, joilla oli tarkoitus poistaa radio. Niitä jäi jopa puoli laatikollista yli! En saanut radiota kuitenkaan niillä pois. En kuitenkaan yrittänyt irrotusta myöskään taltalla ja vasaralla, vaikka sekin kävi mielessä, kun SID ei meinannut irrota ollenkaan. (Hermostuminen ei ole hyväksi.)

Siispä yrtin vaihtoehtotapaa. Sillä onnistuin. Käytin kahta lastaa jotka olin pehmustanut naarmuuntumisen estämiseksi. SIDIn poisto oli niilläkin vaikeaa. Se johtui siitä että en ole koskaan ennen poistanut SIDiä. Jos nyt joutuisin poistamaan sen uudestaan, niin se menisi hetkessä. (Täällä monet kehuvat kuinka helppoa ja nopeaa kaikki on. Ei ole. Ei ole olemassa helppoja ja vaikeita asioita. Asia on helppo jos se on entuudestaan tuttu, muuten se ei ole helppo. Sano uimataidottomalle, että uiminen on helppoa, sen kun vaan teet uimaliikkeitä vedessä. Yksinkertaista - jos osaa.)

Minulla meni koko korjausoperaatioon tarkalleen neljä tuntia - josta minullakin suurin osa ihmettelyä.

Oman SIDin rakenne ei ollut aivan sama kuin alkuperäisessä korjausoppaassa, mutta pääpiireittäin kuitenkin. Mm "pikkukannessa" oli klipsit joiden olemassaoloa en ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että mikä ottaa kiinni kun kotelo ei aukea. Lisäksi kotelon nurkissa oli klipsit, mutta ne oli helppo huomata.


Aiemmissa viesteissä puhutaan paljon kortinreunaliittimen silittämisestä, pistelystä tai lisää painetta aiheuttava huovan asentamisesta. Sitä on harrastettu ja sitten oltu tyytyväisiä kun korjaus on onnistunut - ainakin toistaiseksi.

Viallisessa näytössä pikselit tulee ja menee omia aikojaa. Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?

Lattakaapelissa on KAKSI päätä. Olen sitä mieltä, että vian todellinen syy onkin lattakaapelin näytön päässä. Kuten 9-5 sanoi jo aika alussa, niin syynä on kuminauhan hapertuminen. Olen samaa mieltä.

Kuminauhan vetovoimalla ei ole väliä. Kuminauhan merkitys on siinä että se puristaa liitoskohtaa puristumalla liitoksen ja rakenteen muoviosien väliin.

Olen myös sitä mieltä, että näytön lasilevyn purkaminen on suuri riski. Sen jälkeen näyttö voi olla entinen. Piirikortin reunassa on sentään tukeva liitin, sen sijaa näytössä oleva vastaava liitos on lasin pintaan tehty ohut läpinäkyvä painatus. Tämä on siitä samasta aineesta kuin itse näytössä olevat segmentit tai pikselit.

Sen takia en uskaltanut purkaa näyttöä. Sen sijaan leikkasin ohuita tikkuja pakkausmuovista ja työnsin ne kuminauhan PÄÄLLE niin että kuminauhalle tulee enemmän puristusvoimaa liitosta vasten. (Katso kuva.) Tämä vaatii näppäryyttä, sillä nämä suikaleet eivät välttämättä halua olla siinä paikassa missä sinä haluat niiden olevan. Ne pyrkivät kääntymään sivuun ja samalla siirtämään kuminauhaa paikoiltaan.

Mulla on työnnettyä yksi liuska kummastakin päädystä sisään, mutta tarvittaessa niitä voi työntää useampiakin. Lisäliuskat menevät varmaan liukkaammin sisään, kun niitä ei enää tarvitse liu'uttaa kumia vasten.

Tein myös kortinreunaliittimen pistelyn, joskin aika helläkätisesti. Ihan vaan sen takia että minähän voin olla väärässä tuon oman teoriani kanssa. Eihän siinä mitään menettänyt. Aika hankalaa se oli, kun mittakaava on todella pieni. (Yhdessä kuvassa on mitta mukana vertailun vuoksi.)

Kaikki kadonneet pikselit ja kellon numerot tulivat takaisin! Jee!!!!
Toivottavasti myös pysyvät. Jos eivät, niin työnnän lisää muoviliuskoja lisäämään kuminauhan painetta liitosta vasten. Nythän osaan sen. Luulisin.
Liuskat kannattaa leikata sopivan pituisiksi valmiiksi, joskin sen jälkeen niiden pois vetäminen voi olla hankalaa, mikäli tarvetta tulee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

Hauska nähdä että ikivanhoja tekstejänikin luetaan. Itse olen suorittanut pistelyn kanteen kertaan. Ekalla kerralla viat olivat fataaleita, eli puuttui paljonkin segmenttejä, mm. kellosta. Sain sen kuntoon, mutta uusia segmenttejä eri paikoista alkoi pimetä melo pian. Pistelin uudelleen myöhemmin, ja nyt näyttö on pysynyt hyvässä kunnossa hyvinkin kauan yhtä pystysaraketta lukuun ottamatta, joka on melkein koko ajan pimeänä. Onneksi tämä viallinen pystysarake sattuu sellaiseen paikkaan että sitä ei juuri huomaa.
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/pistely2.jpg
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Tuli sitten myytyä isälleni 9-5 ja ostettua 9-3 (-01)itselle talviautoksi. Siinä on vaan tuo SID pimeänä.

Onko näissä 1 tai 2 -malleissa jotakin eroavaisuuksia?

Liekö joku Turun/ Espoon seudulta jossakin vaiheessa mahdollisesti vapaaehtoinen jeesaamaan kalja-/ kossupullo-/ sovitulla €-määrällä minua vaivaista tumpulaa? :wink:
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja murkis »

Korjaushan ei ole sinänsä vaikea, mutta sen kestävyyttä on paha mennä lupaamaan.
Puuttuuko näytöstä kaikki pikselit vai vain osa.
Vastaa Viestiin