Käyttöauton viimeaikaisten teknisten murheiden vuoksi olen alkanut vakavasti harkitsemaan uudempaa käyttöpeliä ja koska uudemmat tonnarit ovat melko hintavia ja merkin vaihto ei lähtökohtaisesti tule kysymykseen, olisi NG 900 alkupään malli se todennäköisin vaihtoehto. Tyyppivikalistat on luettu, mutta se mikä minulle on jäänyt hieman epäselväksi, on se, millainen kyseinen malli ylipäänsä käyttöautona on. Jonkin verran olen kuullut kommentteja tyyliin "niissä on liikaa ooppelin osia, ei ne kestä kuten oikeat Saabit, koko ajan saa olla korjaamassa". Pitääkö paikkansa vai onko vain kateellisten panettelua? Sen tiedän, että kilometrejä nuo keräävät siinä kuin muutkin Saabit eli tietty perustekniikka on OK, mutta juuri tuo "pienen laiton" määrä on se, mikä minua kiinnostaa, koska kyllästyminen "pieneen laittoon" kerran viikossa on juuri se syy, mikä autonvaihtoajatukset on tuonut pinnalle.
Minkälainen Ng 900 on itse korjattavaksi tai huollettavaksi? Varmasti perushommat tekee itsekin, mutta tähän mennessä olen viiden Saabeilla ajetun vuoden aikana käyttänyt korjaamopalveluita tasan yhden kerran (motivaatio ei silloin vain riittänyt pakoputken vaihtamiseen itse

Kiteytettynä peruskysymys on se, olisiko vähän (<200 tkm) ajettu, ahtamaton, luultavasti vm. 94-96 NG900, jollaiseen budjetti luultavasti venyisi, järkevä valinta, mikäli haluaa suhtkoht edullista ja huoletonta ajoa muutamaksi vuodeksi