Kojelauta naksuu ja natisee :(

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kojelauta naksuu ja natisee :(

Viesti Kirjoittaja patse »

Mites muilla? Kuuluuko teillä 9-3 kojelaudasta ylimääräisiä ääniä? Tuo joka päiväinen kojelaudan ääntely alkaa ottamaan pattiin, kun vanhassa og900 ei ollut vastaavaa ongelmaa. Onko jotain selvää vika kohtaa vai totuttava japanilais-autojen tyylin? :? :(
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

.....

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ei tasaisella mitään ääniä, mutta jos tulee pienikin töyssy, niin kojelauta natisee ja jos vähän isompi niin napsahtelee aika ikävän kuulosesti 8O
Ja ovetkin rämisee :(

Noihin natinoihin mä olen kyllä itse eniten pettynyt koko autossa. Kaverin yli 100tkm enemmän ajettu vanha astra ei natise samalla tavalla :evil:

Ehkäpä joku pitää minua nipona, mutta kyllä mun mielest jo ton hintasen auton pitäs olla natisematta :!:
Tomppa & Saabit myyty :(
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No kyllä ainakin vm.96 NG900:sta kuuluu sillontällöin naksuntaa kojelaudasta. Ei vaadi välttämättä mitään töyssyäkään.
Johtuneeko lämpölaajenemisesta tms.

OG900:ssa ei kuulu, mutta muu meteli onkin sitten kovempi...
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Sama vika, ja auto alle vuoden vanha. Natinanitinä alkoi heti syksyllä kelien kylmettyä, ja huollon kommenttikin oli että alusta on näissä niin kova, ja kuopissa tuleville nitinöille ei voi tehdä mitään :evil: , no ei kyllä konisportin asennuksen jälkeen ole nitissyt yhtään sen enempää, ja kova ei kyllä vakioalusta ollut...
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Eipä kyllä kojelauta natise mun 186tkm ajetussa -99 TiD:ssä. Sen sijaan hattuhylly ehkä joskus, mutta ei tuo ole ollut mulla mikään ongelma, vaikka aika "tarkkakuuloinen" olenkin. Jossain kaupassa koeistuin 153 tkm ajetun 9-5:n, jonka rämähtävä kuskin ovi ihmetytti...
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Mulla kojelauta natisee kylmällä säällä. Paikallistin äänen siihen sivutolpan verhouksen, kojelaudan kulman ja kaiutinritilän paikkeille. Hattuhyllyn natina johtuu siitä, että se mahtuu liikkumaan n. sentin puolelta toiselle mutkissa. Hattuhyllyn nitinä ja "luistelu" loppui, kun laitoin pienet huopatassun palat hattuhyllyn kannatintasojen kulmiin. Kojelaudan natinat häviävät, kun laittaa poppia kovemmalle :twisted:.

P.S. Ovien sovitusta ei ole tehty aivan viimeisen päälle - kuskin ovi alkaa suhista ja väpättää 160 km/h paikkeilla :twisted:. Pientä toleranssia siellä täällä siis... (Eikä oo muuten kolaroitu)
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Mulla kanssa kovilla pakkasilla liikkelle lähtiessä kuuluu natinaa oikealta puolelta etutolpan/kaiuttimen luota. Häviää aika nopeaa auton lämmettyä.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

kojelaudan ääntely

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Mulla kans kojelauta "rämisi" kylmänä muutaman minuutin. Aiheuttajaksi paljastui kuskin puolen ilmasuutin, tarkemmin sanottuna sulkuläppä. Irroitin kojelaudan ja pääsin käsiksi ilmasuuttimen läppään. Irroitin läpän ja lämmitin suuttimen runkoa (jossa läppä on kiinni) VAROVASTI kuumailmapuhaltimella ja painoin runkoa hiukan kasaan, jolloin läppä istui tiukemmin paikalleen. Varo kuitenkin muotoilemasta runkoa liikaa... Nyt kojelauta ei pidä enää ylimääräisiä räminöitä, kyllä kannatti!!!Valitettavasti ei ole mahdollisuutta laittaa kuvia ko. projektista, mutta toivottavasti jutusta on apua.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla natisi ihan sikana. Sitten otin joka ruuvin irti ja kiristin kyseisillä ruuveilla olevat palat tiukasti toisiaan vasten. Plus tietysti kaikki muut ruuvit. Hanskalokero ie kolise enään ja mittariston kohdalta hävisi natinat kun kiristin niitä ruuveja. Yksi ääni jäi vielä paikantamatta mutta se on paremminkin kolinaa kuin natinaa.
9-3.1972
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Nitinä ja natina

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Mun TurboJubilee ei oo natissu yhtään kojelaudasta, joka onkin hieman erilainen kuin vakio turbossa (mm. hiilikuitua käytetty). Sen sijaan hattuhylly natisee tosi ikävästi...joten otin koko hyllyn pois :lol: Ei haittaa kun takaikkunassa on 5%:nen 3M.n tummennuskalvo. (Ei näe ulkopuolelta onko hattuhyllyä vai ei, etuna on vielä sekin että saa tavaratilaan laitettua isompiakin tavaroita :lol: )
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Re: Nitinä ja natina

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Turbojubilee kirjoitti:Mun TurboJubilee ei oo natissu yhtään kojelaudasta, joka onkin hieman erilainen kuin vakio turbossa (mm. hiilikuitua käytetty). Sen sijaan hattuhylly natisee tosi ikävästi...joten otin koko hyllyn pois :lol: Ei haittaa kun takaikkunassa on 5%:nen 3M.n tummennuskalvo. (Ei näe ulkopuolelta onko hattuhyllyä vai ei, etuna on vielä sekin että saa tavaratilaan laitettua isompiakin tavaroita :lol: )
Se hiilikuitu on pelkkä paneelisomistepalanen siinä mittareiden ja katkaisimien ympärillä, se ei natinoita kyllä vaimenna :roll: ..Itse kojetaulu on kyllä ihan sama kuin 2.0t:ssä eli kyllä mulla on natissut tosiaan ihan uudesta lähtien, mutta on ominaisuus, joka ei jupinalla ja täällä avautumulla parane ja AS2:n volyyminuppia kaakkoon niitä siitä selviää :P
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Itse olen huomannut samaista natinaa oman 9-3:n kojelaudassa ja mieli tekisi kovasti tutkia asiaa, josko siihen joku apu löytyisi. Ongelma on vaan se, että täytyisi tietää missä järjestyksessä kojelauta puretaan. En ole uskaltanut ryhtyä omin neuvoin kokeilemaan, koska ainakin vanhan ysisatkuni kojelaudasta sai helposti rikottua erinäisiä osia ilman asianmukaisia ohjeita. Joten jos joku ystävällinen henkilö voisi kertoa miten kojelauta on kiinnitetty ja missä järjestyksessä purkaminen tapahtuu...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Joo ei auta natista. Kesällä täytyy ottaa projektiksi purkaa ja kasaa koko kojelauta ja laittaa tarvittaessa jotain nylon/kumi renkaita, aluslevyjä ym. nauhaa väliin. Kuinkahan paljon on tarvinnut kojelautaa purkaa, kun sinne asennetaan hands free-laitteisto? Tuo voisi selittää nuo natinat. En kyllä usko, että ihan noin pahasti kojelauta natisisi jos sitä ei ole koskaan purettu. WIS on kova sana. Sieltä löytyy ohjeet kojelaudankin purkuun oikeaoppisesti.
Nyt täytyy tosiaan vain tyytyä laittamaan namikkaa kaakkoon. Ovet ei onneksi enään resonoi, kun tuli laitettua bitumimattoa. Tosin nyt resonoi sivupeilit :lol:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin ja EPC:stä löytyy räjäytyskuvat.
9-3.1972
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Luojan kiitos! Löysin rapinan aiheuttajan kojelaudasta. Ääni tuntui tulevan jotenkin keskeltä tai mittariston takaa. Syyksi paljastui alkuperäisen soittimen johtosarja, joka kulkee kovettuneen kutistesukan sisällä. Tämä nippu siellä sitten kolisi mittariston reunaan ja ties minne. Soitin vaan ulos ja kovettuneen johtosarjan päälle nippusiteillä kerros solumuovia pehmusteeksi. Siinä se. Nyt hermo lepää.
Vastaa Viestiin