Kojelauta naksuu ja natisee :(

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo kaikkiin muihinkin johtoihin sana toimenpide mitkä aiheiutaa ongelmaa rapina
9-3.1972
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Naksuu ja natisee

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Ostin tällä viikolla vuoden -01 ysikolmosen 2 litran turbolla. Pakkasia on nyt ollut 18 astetta ja ainakin kahta eri ääntä kuuluu kojelaudasta. Ensimmäisenä alkoi ärsyttämään sellainen räpätys, ikäänkuin jokin pieni moottori siellä pitäisi meteliä, ei väliä onko tuuletus päällä vai kiinni, ja joskus jopa moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä ääni kuuluu siitä penkinlämmitin-nappien välistä jostakin. Toinen ääni on terävä naks, joka kuuluu hansikaslokeron kohdalla, muutaman sekunnin välein, ei väliä ajaako vai seisooko paikallaan. Molemmat äänet katoavat ainakin nyt pakkasella n vartin ajon jälkeen, kun auto on oikein lämmin. Pitäiskö mennä Metroautoon pyytämääm takuukorjausta, vai voiko olla että leudommat säät saavat kojelaudan hiljaiseksi? Vanhassa ysisatasessa ei ikinä moisia ongelmia ollut.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

"sellainen räpätys, ikäänkuin jokin pieni moottori siellä pitäisi meteliä, ei väliä onko tuuletus päällä vai kiinni, ja joskus jopa moottorin sammuttamisen jälkeen."

Paljon puhuttu ilmastoinnin lämpötilasensori. Vaikka tästä alkuun, ja sitten haulla lisää:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33136

Virallisessa huollossa sanovat muuten, että ehdottomasti pitää vaihtaa. Eli jos ilkeät, niin siitä vaan takuuseen uutta lämpötilasensorin moottoria tinkaamaan :D . Vaikka tulee kyllä kotikonsteinkin kuntoon :D . Toiseen ääneen en ota kantaa.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Re: Naksuu ja natisee

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Acid7 kirjoitti: Toinen ääni on terävä naks, joka kuuluu hansikaslokeron kohdalla, muutaman sekunnin välein, ei väliä ajaako vai seisooko paikallaan.
Omassa autossa sama homma, eli naksumista kuuluu ympäri kojelautaa auton lämmetessä. Tämä on käsittääkseni ominaisuus eikä pitkän päälle edes kovin ärsyttävä (tosin uudessa autossa kaikkia ääniä tulee kuunneltua äärimmäisen kriittisesti)

Ton sisälämpötila-anturin voitelin itse kun alkoi ärsyttää juurikin se moottorin ropellus. Anturi vaan irti ja öljyä akselille. En edes purkanut sitä anturia vaikka tuolla "ohjeissa" niin käskettiin tehdä ja hyvin on hiljaisena pysynyt. Tosin ostin auton yksityiseltä, eli minulla ei tuota MetroAuton takuuta ole.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

Mulla on kovilla pakkasilla kuulunut sirittävää ääntä kuskin puolelta ilmastoinnin suuttimen suunalta. Mahtaako olla tuulettimen "ropeli" joka pitää ko ääntä ja äänihän loppuu kun sisätilat lämpenee. Olisikohan mahdollista voidella jotain kohtaa ? Mistä ? 8O
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Mulla lienee sitten joku outo yksilö... ei kojelauta natise. Saiskohan sen takuuseen? :idea:

Tosin, näillä pakkasilla alusta sitten huutaakin leipää. Ensimmäinen 5-10km on narinaa joka puolelta.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Zandmann kirjoitti:Tosin, näillä pakkasilla alusta sitten huutaakin leipää. Ensimmäinen 5-10km on narinaa joka puolelta.

Zand
Noh, mulla taas toi alusta on ihan hiljanen :wink:
9-3SC 2.0t Aut. -08
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Limmo kirjoitti:
Zandmann kirjoitti:Tosin, näillä pakkasilla alusta sitten huutaakin leipää. Ensimmäinen 5-10km on narinaa joka puolelta.

Zand
Noh, mulla taas toi alusta on ihan hiljanen :wink:
Kuiiiiiitti :lol:

Ah... kai sitä joskus, jossain vaiheessa, kun lakkaa köyhtymästä, pitää tuo alusta laittaa. Tai jotain. :roll:

Zand
Saab 9-3 TiD '99
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Pöh. Mulla natisee ja klonksuu NG900:n kojelauta noin viidestä kohtaa, samoin keskikonsoli, ovet ja etupää, heti kun on kylmää. Kun tarpeeksi moni paikka pitää älämölöä niin ei se enää jaksa niin ärsyttääkään.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Metroauton takuu

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Heh, pistin sähköpostina myyjälle täältä löytämäni toimenpiteen sen 'propellin' hiljentämiseksi. Myyjä vastasi seuraavana päivänä että sitä rasvaamista oli jo kokeiltu aikaisemmin. Oli kuulemma laittanut uuden moottorin tilaukseen ja ilmoittelee sitten kun voin tuoda auton heille korjattavaksi. Takuun piikkiin menee. Hyvää palvelua.

Se toinen ääni, eli naksuminen ei voi olla lämpötilalaajennuksesta johtuvaa, sen verran kellontarkkaan naksuu tasaisin väliajoin.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Propelli

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Sain uuden ilmastointi-'propellin' mutta rahisee kahta kauheammin. On se kumma että sellaista laitetta ei saada hiljaiseksi edes uutena.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Aerosmith kirjoitti:Mulla on kovilla pakkasilla kuulunut sirittävää ääntä kuskin puolelta ilmastoinnin suuttimen suunalta. Mahtaako olla tuulettimen "ropeli" joka pitää ko ääntä ja äänihän loppuu kun sisätilat lämpenee. Olisikohan mahdollista voidella jotain kohtaa ? Mistä ? 8O
Ilmastoinnin vasemman suuttimen sulkuläppä ääntelee kylmänä. Kun sää/auto lämpenee ongelma poistuu... Seuraavassa "jonkinlainen" korjausselostus, jolla itse pääsin eroon ongelmasta.
ysikolmonen kirjoitti:Mulla kans kojelauta "rämisi" kylmänä muutaman minuutin. Aiheuttajaksi paljastui kuskin puolen ilmasuutin, tarkemmin sanottuna sulkuläppä. Irroitin kojelaudan ja pääsin käsiksi ilmasuuttimen läppään. Irroitin läpän ja lämmitin suuttimen runkoa (jossa läppä on kiinni) VAROVASTI kuumailmapuhaltimella ja painoin runkoa hiukan kasaan, jolloin läppä istui tiukemmin paikalleen. Varo kuitenkin muotoilemasta runkoa liikaa... Nyt kojelauta ei pidä enää ylimääräisiä räminöitä, kyllä kannatti!!!Valitettavasti ei ole mahdollisuutta laittaa kuvia ko. projektista, mutta toivottavasti jutusta on apua.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kojelauta naksuu ja natisee :(

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Yksi räminän lähde vaihteeksi taas paikallistettu. Mittariston edessä oleva musta kehikko klonksaa ja resonoi todella äänekkäästi. Vika korjattu kolmella pienellä ruuvilla yläpuolen kiinnike käpäliin. Tarkoitan sitä kehikkoa jossa muovilasi on kiinni.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin