Ostamassa 9-3 2,0t vm 2000?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46
Ostamassa 9-3 2,0t vm 2000?
Menen katsomaan tuollaista Saabia. Mitä kannattaa tarkistaa ja mihin erityisesti kiinnittää huomiota. Malli on 9-3 2,0t Sport vm. 2000 ja ajettu 135tkm. Kone on ilmeisestikkin se T5. Onko toi nyt se 150 vai 154hv?
Auton sais ostettua 10 ke. Onko kohtuu hyvän hintainen?
Kyselen koska matkaa tulee ees taas 350km, joten on hyvä valmistautua, ettei vain osta kun kerran tulin tänne asti.
Kiitos jo etukäteen ja toivottavasti omistan kohta itsekkin Saabin.
Auton sais ostettua 10 ke. Onko kohtuu hyvän hintainen?
Kyselen koska matkaa tulee ees taas 350km, joten on hyvä valmistautua, ettei vain osta kun kerran tulin tänne asti.
Kiitos jo etukäteen ja toivottavasti omistan kohta itsekkin Saabin.
Tervetuloa foorumille!
Vaikuttaa siltä mallinimikkeen perusteella, että kyseessä on T5-koneella oleva matalapaineturbo, ja samaa kertoo vm.
Hinta ei vaikuta mielestäni ollenkaan pahalta - tietävämmät korjatkoon. Itselläni täyttyi viime viikolla 160 tkm ja niistä 50 tkm Maptunin lastun kanssa. Auto on toiminut hyvin asti ja luotettavasti. Mitä joitakin vastaavia Saabbeja olen ajanut, kaikissa ovat olleet omat luonteenpiirteensä. Pieni ajotesti ei välttämättä ole pahitteeksi. Varmaan kannattaa kiinnittää mm. vaihteiston pelaamiseen, että se on sopivan jämäkkä, mutta kuitenkin vaihteet menevät päälle sopivan nopeuden ollessa kohdallaan. Itselläni omassa on noin 400 Nm vääntöä ja joidenkin mukaan 380 Nm kohdalla alkuperäinen kytkin pitäisi huutaa armoa.
Itselläni tuo on kuitenkin hyvin pelannut tähän asti noilla väännöillä. Eli varmaan paljolti käyttäjästä kiinni, miten osat kestää.
Ja huollot olisi hyvä tehtynä enintään noin 10 000 km välein. Tosin omassa huollot oli tehty auton alkutaipaleella noin 20 000 välein kuten kait ohjekirjassa neuvotaan, ja hyvin tuo tuntuneen pelanneen siitäkin huolimatta. T5-koneissa ei ole tainnut olla yleensä ottaen aivan merkittäviä moottorivikoja, joten varsin luotettavia ne ovat oikein pidettynä. Tietävimmät korjatkoon.

Vaikuttaa siltä mallinimikkeen perusteella, että kyseessä on T5-koneella oleva matalapaineturbo, ja samaa kertoo vm.
Hinta ei vaikuta mielestäni ollenkaan pahalta - tietävämmät korjatkoon. Itselläni täyttyi viime viikolla 160 tkm ja niistä 50 tkm Maptunin lastun kanssa. Auto on toiminut hyvin asti ja luotettavasti. Mitä joitakin vastaavia Saabbeja olen ajanut, kaikissa ovat olleet omat luonteenpiirteensä. Pieni ajotesti ei välttämättä ole pahitteeksi. Varmaan kannattaa kiinnittää mm. vaihteiston pelaamiseen, että se on sopivan jämäkkä, mutta kuitenkin vaihteet menevät päälle sopivan nopeuden ollessa kohdallaan. Itselläni omassa on noin 400 Nm vääntöä ja joidenkin mukaan 380 Nm kohdalla alkuperäinen kytkin pitäisi huutaa armoa.

Ja huollot olisi hyvä tehtynä enintään noin 10 000 km välein. Tosin omassa huollot oli tehty auton alkutaipaleella noin 20 000 välein kuten kait ohjekirjassa neuvotaan, ja hyvin tuo tuntuneen pelanneen siitäkin huolimatta. T5-koneissa ei ole tainnut olla yleensä ottaen aivan merkittäviä moottorivikoja, joten varsin luotettavia ne ovat oikein pidettynä. Tietävimmät korjatkoon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tarkista aivan ensimmäiseksi että katto EI ole kiinteää sorttia 
Ja että autossa on TÄYSIN pakolliset perusvarusteet kuten nahkapenkit, ACC, jalopuut, sähkösäätöiset istuimet (ja jos ovat hitsanneet katon kiinni niin ilman kattoluukkua ei pärjää), jne. Karvalakkimallia ei kannata hankkia, säkkikangaspenkit hiostavat, ovat epähygieeniset jne.
Niin ja tarkista että auto ei ole paloauton värinen tai valkoinen.

Ja että autossa on TÄYSIN pakolliset perusvarusteet kuten nahkapenkit, ACC, jalopuut, sähkösäätöiset istuimet (ja jos ovat hitsanneet katon kiinni niin ilman kattoluukkua ei pärjää), jne. Karvalakkimallia ei kannata hankkia, säkkikangaspenkit hiostavat, ovat epähygieeniset jne.

Niin ja tarkista että auto ei ole paloauton värinen tai valkoinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
'Allekirjoitan' saman kuin ng900aero, eli ACC ei ole pahitteeksi. Itselläni on aika perusmalli (karvalakkimalli) sportti, mutta eteenpäin kulkee.ng900aero kirjoitti:Tarkista aivan ensimmäiseksi että katto EI ole kiinteää sorttia
Ja että autossa on TÄYSIN pakolliset perusvarusteet kuten nahkapenkit, ACC, jalopuut, sähkösäätöiset istuimet (ja jos ovat hitsanneet katon kiinni niin ilman kattoluukkua ei pärjää), jne. Karvalakkimallia ei kannata hankkia, säkkikangaspenkit hiostavat, ovat epähygieeniset jne.![]()
Niin ja tarkista että auto ei ole paloauton värinen tai valkoinen.


#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Siis ihan vakavissaan todettuna kannattaa kyllä valita kunnolla varusteltu yksilö, markkinat kun ovat pullollaan noita vanhakoppaisia 9-3:sia joten valinnanvaraa riittää, eivätkä varusteet juuri nosta auton rahallista arvoa (mutta käyttöarvoa todella paljon).juhokare kirjoitti:
'Allekirjoitan' saman kuin ng900aero, eli ACC ei ole pahitteeksi. Itselläni on aika perusmalli (karvalakkimalli) sportti, mutta eteenpäin kulkee.Mutta kuitenkin kaipaisin noita herkkuja, joita oli entisessä NG900 Turbossa. Itselläni on tulossa noihin hioastaviin penkkeihin toivottavasti hiostamista poistavat istuinsuojat, jos kummempia ei tule.
ACC toimii ainakin ng-satkussa niin hienosti että se on pakollinen varuste, samoin mielestäni nahkapenkit sähkösäädöin, Saabin kangaspenkit ovat kyllä aika lötröt nahkaisiin verrattuna ja näyttävät menevän helposti epäsiisteiksi.
Itse en ole ainakaan löytänyt kunnollista istuma-asentoa manuaalisäätöisistä penkeistä, kun taas sähkösäätöisten parempien säätöjen avulla saa paremman reisituen ja muutenkin penkin alemmas (sama homma 9-5:ss., ng-satkussa ja tonnarissa).
Kojelauta ilman jalopuuta tai alumiinia on kyllä karsean näköinen, mutta sen nyt saa halvalla jälkiasennettua, kuten esim. cruisenkin.
Kattoluukuttakin jotkin ovat kuulemma pärjänneet

Edit: nahkaratti on täysin must, kierrätysmuovinen pilaa täysin ohjaustuntuman ja aiheuttaa vaaratilanteita, samoin kuminen vaihdekepin palje muistuttaa jotain vetarin suojakumia ja haisee pistävälle

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Mulla on ollut vastaava pirssi kolmisen vuotta. Pelkkiä positiivisiä kokemuksia, suosittelen. Jos meinaat koneelle jotain tehdä, tarkista että on T5:n, eli punaisella sytkäkassulla. Samoin jos pelissä ei ole ilmastointia niin muista että silloin mahtuu isompi ic keulille 

SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Ensiksi kiitoksia tämän ketjun aloittaneelle, sillä olisin juuri tehnyt samanlaisen.
Olen kanssa aikeissa ostaa KÄYTTÖautoksi 1999-2002 mallisen 9-3:n 150hv:n turbolla. Mittarilukemat pyörisivät n. 100-160 tkm:n kohdilla ja hintaa saa olla maksimissaan 13000 euroa. Saabeista ei ole minkäänlaisia kokemuksia.
Lähinnä kiinnostaa tommosen kestävyys. Tietenkin riippuu paljon huoltohistoriasta, mutta onko noin tuoreessa autossa joitain tyyppivikoja tms. vakiomurheita? Onko kori sinkitty tai jotenkin muuten ruostesuojattu? Paljonkos on polttoaineenkulutus maantieajossa?
Kulkine tulisi varkaiden lunastuskuntoon pistämän Audi Coupen tilalle. Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivaantuu vastailemaan tyhmiin kysymyksiin!
Olen kanssa aikeissa ostaa KÄYTTÖautoksi 1999-2002 mallisen 9-3:n 150hv:n turbolla. Mittarilukemat pyörisivät n. 100-160 tkm:n kohdilla ja hintaa saa olla maksimissaan 13000 euroa. Saabeista ei ole minkäänlaisia kokemuksia.
Lähinnä kiinnostaa tommosen kestävyys. Tietenkin riippuu paljon huoltohistoriasta, mutta onko noin tuoreessa autossa joitain tyyppivikoja tms. vakiomurheita? Onko kori sinkitty tai jotenkin muuten ruostesuojattu? Paljonkos on polttoaineenkulutus maantieajossa?
Kulkine tulisi varkaiden lunastuskuntoon pistämän Audi Coupen tilalle. Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivaantuu vastailemaan tyhmiin kysymyksiin!
No jos saa rehellisesti vastata niin kyllähän näissä ng900/og9-3:sissa vikoja riittää ja varaosat ovat aika kalliita.valto kirjoitti:Ensiksi kiitoksia tämän ketjun aloittaneelle, sillä olisin juuri tehnyt samanlaisen
Olen kanssa aikeissa ostaa KÄYTTÖautoksi 1999-2002 mallisen 9-3:n 150hv:n turbolla. Mittarilukemat pyörisivät n. 100-160 tkm:n kohdilla ja hintaa saa olla maksimissaan 13000 euroa. Saabeista ei ole minkäänlaisia kokemuksia.
Lähinnä kiinnostaa tommosen kestävyys. Tietenkin riippuu paljonhuoltohistoriasta, mutta onko noin tuoreessa autossa joitain tyyppivikoja tms. vakiomurheita? Onko kori sinkitty tai jotenkin muuten ruostesuojattu? Paljonkos on polttoaineenkulutus maantieajossa?
Kulkine tulisi varkaiden lunastuskuntoon pistämän Audi Coupen tilalle. - Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivaantuu vastailemaan tyhmiin
Jotain yleisimpiä mainitakseni:
Alusta on vakiokuosissa aivan surkea ja vetelevä, vaatii ns. clämpin hammastangon kiinnitykseen jotta renkaat kääntyisivät sinne mihin rattikin. Ja lisäksi vaatii melkein pakosta alustasarjan (iskarit ja jouset) sekä mielellään kaikki puslat uretaanisiksi jos haluaa aidosti nauttia ajamisesta.
Vanhempi kone (tunnistaa melko varmasti punaisesta sytkäkasetista vs. musta) on lujempi ja kestää viritystäkin paremmin. Silti koska molemmat koneet ovat Saabin tekemiä niin öljyvuotoja ei voi estää, epäilen että valu on niin harvaa että vuotaa metallin läpi, muuta selitystä ei voi olla sille miksi juuri remontoidutkin koneet rupeavat tihkumaan vaikka kaikki paikat on tiivistetty.
Sylinterikannen pultit löyhtyvät lähes poikkeuksetta molemmista moottorityypeistä, ja vanhemman T5-koneen mankkuvenat ovat kulutustavaraa (ja kallista sellaista, maksoikohan lähemmäs 300e kun uudempaan koneeseen noin 60e?).
Sytytyskasetteja menee joissain autoissa tämän tästä, toisissa taas ei ollenkaan, sekin maksaa jotain 300e tms.
Jäähdytysnestettä kuluu Saabimaiseen tapaan eli sitäkin pitää välillä lisäillä, eli vuotoa voi olla lohkolta pumpulle menevällä putkella, tai siis sen o-renkaissa, tai sitten koko pumppu falskaa. V-mäinen vaihtaa (kuten kaikki muutkin kyseisen autotyypin käyttölaitteet).
- Moottoriin (molempiin tyyppeihin) on ympätty kaksi tasapainoakselia jotka ovat kertakaikkisen turhia, etenkin uudemmassa moottorissa niiden käyttöketju tuntuu menevän pitkäksi välillä jo alle 100tkm:n ajoilla, vanhemmissa on samalla ketjulla ajettu 200-400tkm.
- Ahdin on uudemmissa huonon maineessa (voi hajota jo alle 50tkm, omastani meni GT25 alle 90tkm) oleva Gt17, vanhemmissa 25 joka kait kestää paremmin.
- Ice(ja 9-3:sessa kait Dice) voi ruveta kenkuttelemaan, oireina voi olla mm. takalasin lämppärin toimimattomuus jne). Lisäksi voi olla häikkää läppien moottoreissa.
- Moniurahihnan rullat kuluvat välillä nopeasti, yhden rullan laakerin kiinnileikkaaminen voi keskeyttää matkan tehokkaasti (kuten allekirjoittaneella).
- ACC:n ja SID:in näyttöjen pikselit katoavat lähes joka autosta, itse en ole ainakaan saanut niitä kuntoon millään silitysrauta-hattutempuilla.
- Lamppujen korkeussäätömoottorit osaavat ottaa vettä sisäänsä (huono eristys) jonka johdosta menevät epäkuntoon.
Sähköantenni on aivan naurettavan typerä ja vikaherkkä 70-luvun kapistus joka jostain syystä on näihinkin ympätty, se kannattaa aja als ja ottaa johdot irti ja tilalle lasiantenni.
Loota voi vuotaa vetareiden stefoista jolloin kait on syynä useimmiten viallinen tukiholkki (joka kannattaa vaihdattaa PCS:llä). Lisäksi voi olla lootavikaa (varauksin), pakki voi hyppiä pois ja jotkin vaihteet takuta päällemennessään, muutenkaan loota ei ole mikään kovin hienomekaaninen aparaatti eli ei toimi kuin ajatus

SRS-valo voi syttyä, vikaa voi olla mm- ratin johdinkelassa (noin 100e), oven liittimissä tai penkin alla olevissa liittimissä, tai sitten jossain muualla. Lisää yleisimpiä vikoja löydät hakuhomman kautta, voi olla olemassa yksilöitä joissa ei ole ollut yhtäkään näistä vioista mutta kannattaa aina varautua pahimpaan, ja ostohetkellä tutkia auto tosi huolellisesti. Kori ei ole ainakaan kokonaan sinkitty joten mokomat vielä ruostuvatkin.
(Vaikka Saabisti olenkin niin suosittelen mieluummin täyssinkittyä e39:iä mieluummin kuin 9-3:sta

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Alustan vetelyys pitää paikkansa, mutta asia korjaantuu huomattavasti vaihtamalla kunnolliset iskarit.ng900aero kirjoitti: Alusta on vakiokuosissa aivan surkea ja vetelevä, vaatii ns. clämpin hammastangon kiinnitykseen jotta renkaat kääntyisivät sinne mihin rattikin. Ja lisäksi vaatii melkein pakosta alustasarjan (iskarit ja jouset) sekä mielellään kaikki puslat uretaanisiksi jos haluaa aidosti nauttia ajamisesta.
Minulla on ollut 3 GM-Saabia, joista vain vanhin, yli 200K ajettu GM900 hieman tihkutti kampuran stefasta. M2000 9-3 ei vuotanut mistään öljyä 150K mennessä, kuten ei myöskään 9-5.Vanhempi kone (tunnistaa melko varmasti punaisesta sytkäkasetista vs. musta) on lujempi ja kestää viritystäkin paremmin. Silti koska molemmat koneet ovat Saabin tekemiä niin öljyvuotoja ei voi estää, epäilen että valu on niin harvaa että vuotaa metallin läpi, muuta selitystä ei voi olla sille miksi juuri remontoidutkin koneet rupeavat tihkumaan vaikka kaikki paikat on tiivistetty.
Sylinterinkannen pulttien kireys kannattaa tarkistaa. Trionic5:n magneettiventtiileissä on jotain valmistusvikaa. Alkuperäisosilla on 2v takuu.Sylinterikannen pultit löyhtyvät lähes poikkeuksetta molemmista moottorityypeistä, ja vanhemman T5-koneen mankkuvenat ovat kulutustavaraa (ja kallista sellaista, maksoikohan lähemmäs 300e kun uudempaan koneeseen noin 60e?).
Varakasetti kannattaa pitää kontissa...Sytytyskasetteja menee joissain autoissa tämän tästä, toisissa taas ei ollenkaan, sekin maksaa jotain 300e tms.
Jos jäähdytysnestettä pitää lisäillä jostain vuotaa. Omiin GM-Saabeihin ei ole tarvinnut lisätä.Jäähdytysnestettä kuluu Saabimaiseen tapaan eli sitäkin pitää välillä lisäillä, eli vuotoa voi olla lohkolta pumpulle menevällä putkella, tai siis sen o-renkaissa, tai sitten koko pumppu falskaa. V-mäinen vaihtaa (kuten kaikki muutkin kyseisen autotyypin käyttölaitteet).
Yleisempää Trionic7-autoissa, joissa on ns. moottoritakuu. Jos Trionic5-autoon on vaihdettu öljyt 10K välein, harvoin tulee ongelmia alle 300K.- Moottoriin (molempiin tyyppeihin) on ympätty kaksi tasapainoakselia jotka ovat kertakaikkisen turhia, etenkin uudemmassa moottorissa niiden käyttöketju tuntuu menevän pitkäksi välillä jo alle 100tkm:n ajoilla, vanhemmissa on samalla ketjulla ajettu 200-400tkm.
Vanhempi T25M (Trionic5) on kestävämpi.- Ahdin on uudemmissa huonon maineessa (voi hajota jo alle 50tkm, omastani meni GT25 alle 90tkm) oleva Gt17, vanhemmissa 25 joka kait kestää paremmin.
Aika harvinaista...- Ice(ja 9-3:sessa kait Dice) voi ruveta kenkuttelemaan, oireina voi olla mm. takalasin lämppärin toimimattomuus jne). Lisäksi voi olla häikkää läppien moottoreissa.
Tämä pitää paikkansa. Usein johtuu huolto-ohjelman laiminlyönnistä.- Moniurahihnan rullat kuluvat välillä nopeasti, yhden rullan laakerin kiinnileikkaaminen voi keskeyttää matkan tehokkaasti (kuten allekirjoittaneella).
Pitää paikkansa ja uusi SID maksaa 400-500 euroa.- ACC:n ja SID:in näyttöjen pikselit katoavat lähes joka autosta, itse en ole ainakaan saanut niitä kuntoon millään silitysrauta-hattutempuilla.
Eipä ole tullut vielä vastaan, mutta valopesurin pyyhkijät kyllä reistaavat joka autossa...- Lamppujen korkeussäätömoottorit osaavat ottaa vettä sisäänsä (huono eristys) jonka johdosta menevät epäkuntoon.
Sähköantennikin toimii, kun voitelee sen talvella aseöljyllä ja sitä ei pidä mennä käsin runnomaan, jos se jää välille.Sähköantenni on aivan naurettavan typerä ja vikaherkkä 70-luvun kapistus joka jostain syystä on näihinkin ympätty, se kannattaa aja als ja ottaa johdot irti ja tilalle lasiantenni.
Suosittelen lämpimästi 9-3 M98-00 Trionic5:lla. Ehdottomasti huolettomin Saab, mitä itse olen omistanut. Välillä 70-150K ei juuri muuta remonttia tarvinnnut tehdä kuin normihuollot ja väliöljynvaihdot.
Eski
Mulla on ollu 1.5 vuotta 9-3 -00 T5 (ensirekisteroity -00 kesäkuussa), punaisella kassulla (154 hv), ostettaessa kilometrejä 99t.
Ite olen ollut hyvin tyytyväinen, (ACC, cruise, etc) eli edelliseen autooni -88 golffiin huomattava parannus
-Öljyä tihkuu hieman, samalla tavalla kuin mistä tahansa muustakin autosta. Öljyn pinta ei kumminkaan laske vaihtovälillä (10t) ollenkaan, omistusaikana ei ole jäähdytysnestettä tarvinnut lisätä.
-Alusta on joo hiukka löysä ja vetelee, mutta Tevisu tekee hyviä clamppeja, joilla vetelyt saa kuriin. 100t ajettuun autoon pitää vaihtaa kuitenkin uudet iskarit, joten niihin kannattaa panostaa, tulee jämäkämpää ajoa.
-Riippuu hyvin paljon auton omistushistoriasta missä kunnossa auto on. Näissä loppupään T5 autoissa lienee jossain alkupäänhuolloissa tehty kannen jälkikiristys. Enää sitä ei ainakaan kannata tehdä, koska alkuperäinen tiiviste on jo kovettunut ja paikkansa hakenut.
-DI kassu on vähän sellainen kysymysmerkki, vielä on pelannut mutta henkisesti olen varautunut sen vaihtoon
-Moottoriantenni toimii omassani ihan ok, kunhan sitä välillä putsaa. Motonetista saa tilalle uusia piiskoja eikä ole paha vaihtaa jos se nailonpunos sattuu katkeamaan sieltä sisältä.
-SID:n näytöstä varmaan häviää pikseleitä, mutta tällä foorumilla on hyvät ohjeet senkin korjaamiseen ja onnistuu kaikilta, kunhan vaan on torx avaimet pakissa. Itse juurikin suoritin sen operaation
-Talvella auto on todella lämmin ja kesällä ACC pelaa kyllä todella hienosti. Porukoilla on -04 golf V eikä sen ACC ole kyllä mielestäni lähelläkään sitä tasoa kuin mitä mun -00 saappaassa.
-Virityspotentiaalia löytyy
Ite olen ollut hyvin tyytyväinen, (ACC, cruise, etc) eli edelliseen autooni -88 golffiin huomattava parannus

-Öljyä tihkuu hieman, samalla tavalla kuin mistä tahansa muustakin autosta. Öljyn pinta ei kumminkaan laske vaihtovälillä (10t) ollenkaan, omistusaikana ei ole jäähdytysnestettä tarvinnut lisätä.
-Alusta on joo hiukka löysä ja vetelee, mutta Tevisu tekee hyviä clamppeja, joilla vetelyt saa kuriin. 100t ajettuun autoon pitää vaihtaa kuitenkin uudet iskarit, joten niihin kannattaa panostaa, tulee jämäkämpää ajoa.
-Riippuu hyvin paljon auton omistushistoriasta missä kunnossa auto on. Näissä loppupään T5 autoissa lienee jossain alkupäänhuolloissa tehty kannen jälkikiristys. Enää sitä ei ainakaan kannata tehdä, koska alkuperäinen tiiviste on jo kovettunut ja paikkansa hakenut.
-DI kassu on vähän sellainen kysymysmerkki, vielä on pelannut mutta henkisesti olen varautunut sen vaihtoon

-Moottoriantenni toimii omassani ihan ok, kunhan sitä välillä putsaa. Motonetista saa tilalle uusia piiskoja eikä ole paha vaihtaa jos se nailonpunos sattuu katkeamaan sieltä sisältä.
-SID:n näytöstä varmaan häviää pikseleitä, mutta tällä foorumilla on hyvät ohjeet senkin korjaamiseen ja onnistuu kaikilta, kunhan vaan on torx avaimet pakissa. Itse juurikin suoritin sen operaation
-Talvella auto on todella lämmin ja kesällä ACC pelaa kyllä todella hienosti. Porukoilla on -04 golf V eikä sen ACC ole kyllä mielestäni lähelläkään sitä tasoa kuin mitä mun -00 saappaassa.
-Virityspotentiaalia löytyy

Kiitokset Eskille täsmennyksistä, silti lisättäköön että omassa käytössäni meni alle 200km:n ajon jälkeen myös T7:n mankkuvena rikki, ja että käsijarrut ovat ng900/gm9-3:sissa onnettomat, eli vaijerit on vedetty niin että niihin muodostuu taittuma alaspäin joka kerää vetä ja siksi jäätyvät (9-5:ssä en tätä havainnut vaikka kässärit lienevät muuten samat).
Itselläni on ollut vesikatoa 4:ssä cs-korisessa tontussa, yhdessä 9-5:ssä ja kahdessa ng:ssä, ja yksikään ei ole ollut öljypuhdas altapäin katsottuna.
Nykyinen ng900 vuotaa kampiakselin hihnapyöränpään stefasta kuten kaikki Saabit joissa kone on ollut poikittain, ihme ettei vikaa oltu viitsitty missään vaiheessa korjata suunnittelutasolla. Lisäksi KAIKKI Saabit alkavat jossain vaiheessa hikoilemaan kannen välistä, muta näin käynee kaikille muillekin autoille.
Sähköantennista sanoisin sen verran että auton ulkonäkö ja radion kuuluvuus paranevat huomattavasti jos ajaa sen "junttipiiskan" lopullisesti alas ja vaihtaa antenninjohdon huomaamattomaan lasiantenniin
Viripotentiaalia ei kannata mielestäni hyödyntää ennenkuin hoitaa perusasiat kuntoon (alusta kaikkineen, clämppi, uudet jarrut, koneen läpikäynti tai ainakin edes kannen jälkikiristys jnejne).
Mutta summasummarum, tarkoitus ei ollut ollenkaan haukkua Saabeja vaan hieman varotella joistain tyypillisimmistä pikkuvioista
Itsellä vaan ollut huonoa tsäkää Saabien kanssa, mutta niin tuntuu olevan forumin juttujen mukaan olleen sadoilla muillakin
Omien kokemusteni mukaan homma menee niin että jos jossain autossa on vikoja kaiken aikaa niin ne eivät lopu vakka uusisi joka ikisen auton osan vaan korjauskierros jatkuu uudestaan, susi mikä susi
Omasta ng:stä levisi kytkin 120tkm:n kohdalla, muuten auto on toiminut hyvin, mitälie halpiskytkimiä ovat ukissa laittaneet paikoilleen kun eivät kestä kulutusta kuin noin 1/2 odotuskestävyydestä.
Itselläni on ollut vesikatoa 4:ssä cs-korisessa tontussa, yhdessä 9-5:ssä ja kahdessa ng:ssä, ja yksikään ei ole ollut öljypuhdas altapäin katsottuna.
Nykyinen ng900 vuotaa kampiakselin hihnapyöränpään stefasta kuten kaikki Saabit joissa kone on ollut poikittain, ihme ettei vikaa oltu viitsitty missään vaiheessa korjata suunnittelutasolla. Lisäksi KAIKKI Saabit alkavat jossain vaiheessa hikoilemaan kannen välistä, muta näin käynee kaikille muillekin autoille.
Sähköantennista sanoisin sen verran että auton ulkonäkö ja radion kuuluvuus paranevat huomattavasti jos ajaa sen "junttipiiskan" lopullisesti alas ja vaihtaa antenninjohdon huomaamattomaan lasiantenniin

Viripotentiaalia ei kannata mielestäni hyödyntää ennenkuin hoitaa perusasiat kuntoon (alusta kaikkineen, clämppi, uudet jarrut, koneen läpikäynti tai ainakin edes kannen jälkikiristys jnejne).
Mutta summasummarum, tarkoitus ei ollut ollenkaan haukkua Saabeja vaan hieman varotella joistain tyypillisimmistä pikkuvioista

Itsellä vaan ollut huonoa tsäkää Saabien kanssa, mutta niin tuntuu olevan forumin juttujen mukaan olleen sadoilla muillakin

Omien kokemusteni mukaan homma menee niin että jos jossain autossa on vikoja kaiken aikaa niin ne eivät lopu vakka uusisi joka ikisen auton osan vaan korjauskierros jatkuu uudestaan, susi mikä susi

Omasta ng:stä levisi kytkin 120tkm:n kohdalla, muuten auto on toiminut hyvin, mitälie halpiskytkimiä ovat ukissa laittaneet paikoilleen kun eivät kestä kulutusta kuin noin 1/2 odotuskestävyydestä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jaa, pakko se kai on puolustaa tuota Trionic7:kin kun tuntuu muuten vaan haukkuja saavan. Eli nyt on ajettu pikapuoliin 30tkm omaa ajoa ja mittarilukema lähestyy 90tkm. Oikeastaan mitään vikaa ei ole ollut koko aikana, kerran jäi lämpötilasäädön namiska käteen...Öljyt vaihdettu mun omistuksen aikana 10tkm välein, jota en kovin suureksi menoeräksi laske.
Tietty joitakin osia on vaihdettu, mutta niissä ei kyse ole ollut rikki menemisestä vaan kulkupuolen yleisestä parantamisesta(Konit, clamppi, takavakaaja ja jotakin muuta pientä kivaa rahanmenoa), joiden avulla tuosta on mun mielestä tullut tosi makee peli ajaa...Ja jos huoltokirja löytyy oikein täytettynä, niin näihin T7:kin saa muistaakseni 8 vuoden moottoritakuun.
Tietty joitakin osia on vaihdettu, mutta niissä ei kyse ole ollut rikki menemisestä vaan kulkupuolen yleisestä parantamisesta(Konit, clamppi, takavakaaja ja jotakin muuta pientä kivaa rahanmenoa), joiden avulla tuosta on mun mielestä tullut tosi makee peli ajaa...Ja jos huoltokirja löytyy oikein täytettynä, niin näihin T7:kin saa muistaakseni 8 vuoden moottoritakuun.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Enpä olisi osannut odottaa noin läpiluotaavaa vastausta mitä tuli, suuri kiitos! Tota edellistä Audia sai korjailla koko ajan ja siihen alkoi kyllästymään. En sitten tiedäkään onko tuo 9-3 paras vaihtoehto käyttöautoksi.
Eli vanhemmat 9-3:t ovat kestävämpiä?
EDIT: Ja jos jollain foorumilaisella on sopiva yksilö lähdössä sopuhintaan, niin yv:llä tavoittaa!
Eli vanhemmat 9-3:t ovat kestävämpiä?
EDIT: Ja jos jollain foorumilaisella on sopiva yksilö lähdössä sopuhintaan, niin yv:llä tavoittaa!
No meillä oli '99-mallinen 9-3 SE vaparikoneella ja automaattilaatikolla 3 v ja n. 140 tkm ja ainoa reistaava osa oli toi moottoriantenni. Se kyllä reistailikin sitten suunnilleen joka talvi vaikka millä olisi voidellut (aseöljyllä voideltuna se toimi vähiten huonosti). Tuossa vaparikoneessa ei siis ollut sytkäkasettia, tosin ei sit myöskään ollut mikään raketti, vaikka sinänsä hyvin pelasikin yhteen laatikon kanssa.
'02 Audi A4:seen jos vertaa, niin Saabissa parempaa oli viattomuus, monikäyttöisyys sekä lähes ajatuksen lailla toimiva ACC, namiskoihin ei montaa kertaa tarvinnut kolmen vuoden aikana kajota.
Audin 'automaatti-ilmastointia' pitää säätää aina ilmojen vaihtuessa, tosin bensankulutus siinä on hyvinkin pari litraa pienempi täysin samassa ajossa (1,8T Multitronic). Toisaalta näin takuuajan päätyttyä se minkä bensassa säästyy, menee kyllä korjauksiin monin verroin.
'02 Audi A4:seen jos vertaa, niin Saabissa parempaa oli viattomuus, monikäyttöisyys sekä lähes ajatuksen lailla toimiva ACC, namiskoihin ei montaa kertaa tarvinnut kolmen vuoden aikana kajota.
Audin 'automaatti-ilmastointia' pitää säätää aina ilmojen vaihtuessa, tosin bensankulutus siinä on hyvinkin pari litraa pienempi täysin samassa ajossa (1,8T Multitronic). Toisaalta näin takuuajan päätyttyä se minkä bensassa säästyy, menee kyllä korjauksiin monin verroin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm