Sytytysongelmia T5/Venttiilivikaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Sytytysongelmia T5/Venttiilivikaa

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Ajelin kotia kohti ja ihmettelin tehottomuutta. No ajelin hiljakseen kotiin saakka sen suurempaa stressaamatta kunnes risteyksessä huomasin että kone täristää. Kilometrejä tuli kumminkin noin 80km. Maantiellä cruise päällä ei huomannut selvästi oireita.Otin tulpat pois ja 3. sylinterin tulppa oli aivan musta. Vaihdoin uuteen, ei ollut apua. Onko mahdollista että sylinteriin on muodostunut niin paljon karstaa yms. muuta skeidaa että uusikaan tulppa ei toimi. Itse veikkaisin DI-kasettia, mittarissa 155tkm ja ilmeisesti alkuperäinen kasetti. Onko Saab-huollossa yleisesti testikasetteja? Onko mahdollista että sisuskalut ovat kärsineet pimeän sylinterin takia?
Viimeksi muokannut FreeZ, To Kesä 07, 2007 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vuotavat ja/tai irronneet venttilinvarsikumit voinee myös aiheuttaa mustumista, kun sylinteriin pääsee vuotamaan öljyä. Täristämistä se ei juuri aiheuta kumminkaan...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

DI-kasetti ja tulpat uusittu. Vika vaan ei hävinnyt. Kellään ideoita mistä seuraavaksi etsimään vikaa? :?
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Pitäisi mitata puristuspaineet. Miten turvallisinta pyörittää konetta ilman tulppia? Korjausopas ilmeisesti sanoo, että DI-kasetin liitin irti ja starttaa. Onko turvallinen tapa vai onko parempia ideoita?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

itel aieheutti täs tehotomuutta Ilmastoinninkompura. ku oli laakerit menny paskat niin rasitti konetta näköjää sen verran et esim risteykseen tullessa nii kierokset meni sinne 400->600 ja kone täris aika söpösti.

villi veikkaus mut.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Itellä kävi taannoin kolmella pytyllä ja huollossa diagnosoivat yhden suuttimen olleen jumissa. Puhdistusainetta bensan sekaan ja sen jälkeen toiminut toistaiseksi.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Päivitystä tilanteeseen. Sylinterissä numero 3 on puristuspaineita pyöreät nolla kiloa. Ei muuta kun kansi auki ja tutkailemaan miksi näin. :?
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Sylinterissä numero 3 yksi pakoventtiili palanut. :roll:
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ja vaikka sen venttiilin korjaat niin vika saattaa olla suuttimessa, eli voi palaa kohtsilleen uudelleen.

Eli jos suutin osittain tukossa, käy yksi pytty laihalla jne.
99T-museopeli
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Passi kirjoitti:Ja vaikka sen venttiilin korjaat niin vika saattaa olla suuttimessa, eli voi palaa kohtsilleen uudelleen.

Eli jos suutin osittain tukossa, käy yksi pytty laihalla jne.
Eli suuttimien puhdistusainetta bensan sekaan vai suutin irti ja pesuun?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6479
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ettei olisi kuitenkin venttilinvarren tiivisteet valskanneet, jonka seurauksena pakovenat karstoittuvat ja lopulta karstottunut venttiili kärvähtää...

Eski
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Eski kirjoitti:Ettei olisi kuitenkin venttilinvarren tiivisteet valskanneet, jonka seurauksena pakovenat karstoittuvat ja lopulta karstottunut venttiili kärvähtää...

Eski
Kuulemma kumit elämänsä kunnossa. :) Itsekin pohdin tuota ja sanoin asiasta korjaajalle, mutta oli sitä mieltä, että uusilla kumeilla ei ole vaikutusta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Öljy palotilassa nostaa palolämpötilaa.
Itsellä poltin/hajotin yhden tulpan keskielektrodin eristeen ykköspytystä pidemmällä vedolla, kun ykköspytyn venanvarren tiivisteet vuoti ihan huolella. Nämä eletrodin palaset sitten tekivät männän lakeen ja kannen tasa-alueisiin pieniä puukoniskuja ja jyystivät pikkasen turbon pakosiipeä mennessään..

Oheisessa topicikissa kuva eräästä käytössä olleesta tulppasarjasta, joka ei kokenut niin huonoa kohtaloa....

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=30
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Ei näin! :? Meinaa käyä jo syömään miestä. Kone kunnossa nyt, mutta vettä meinaa kadota hieman. :o Vuotoja ei tietenkään näy, öljy on ok ja putkestakaan ei tule höyryä. Pitää yrittää saada auto nosturille kurkkia alakautta näkyykö vuotoja missään. Kyllä osaa olla välillä vaikeeta.
Vastaa Viestiin